• Anonym (buster)

Liseberg med 6-åring, för tidigt? (Alternativt Kneippbyn)

Har en vecka själv med min pojk på 6 år. En vild men kärleksfull liten en.

Tänkte ta ett par dagar i Göteborg, dels för att han pratat om att åka båt, så lär ju kunna åka ut i skärgården där är ju väldigt fint. Sen kom Liseberg i tankarna. Men vet inte om han är för liten än för att uppskatta det. Blir ju inga stora åkturer direkt.

• Svar på tråden Liseberg med 6-åring, för tidigt? (Alternativt Kneippbyn)
  • Anonym (Kul)

Klart Liseberg är en bra idé för dig och 6 åringen. Jag brukar vara där med mina barn som är ännu yngre. 
    Man köper lilla åkbandet och sen hänger på kaninlandet.

Super härligt

• Anonym (.)

Absolut inte för liten för Liseberg! 

• Anonym (E)

Min son var nog i den åldern när vi gick, hade skitkul!

• Anonym (Liseberg)

Han är absolut inte för liten för Liseberg! Snarare växer han väl snart ur kaninlandet. Men om han är väldigt ovan vid nöjesparker så är det säkert lagom med kaninlandet. Mina barn har alltid velat åka allt de fått så snart de haft längden inne. Med barnpass (lilla åkpasset) får han enbart åka småbarnsattraktionerna. Kolla hemsidan och jämför med barnets längd innan du bestämmer dig för vilket åkpass i så fall. Ni kommer ha en toppendag!

• Anonym (buster)
    Anonym (Liseberg) skrev 2025-06-27 14:01:09 följande:

Han är absolut inte för liten för Liseberg! Snarare växer han väl snart ur kaninlandet. Men om han är väldigt ovan vid nöjesparker så är det säkert lagom med kaninlandet. Mina barn har alltid velat åka allt de fått så snart de haft längden inne. Med barnpass (lilla åkpasset) får han enbart åka småbarnsattraktionerna. Kolla hemsidan och jämför med barnets längd innan du bestämmer dig för vilket åkpass i så fall. Ni kommer ha en toppendag!

Vilka är småbarnsattraktionerna? Han var 126 cm sist jag mätte, så det är väl gränsfall. Han har varit på nått litet nöjesfält förut, är väl allt.
  • Anonym (Olga)

Liseberg är toppen för en sexåring. Håll er i kaninlandet. Det finns åkband just för förälder och barn som bara åker i kaninlandet. I den delen av Liseberg finns åk, mat och lekplats som passar de yngre barnen. Köerna kan vara långa så gå dit sent när de flesta småbarn har gått hem eller köa redan innan det öppnar. Ha bra solhattar, vattenflaska i väskan och eventuellt ett paraply som solskydd/regnskydd. Om det är en varm dag är det jobbigt att köa länge i stekande sol. 

Köp biljetter i förväg och hämta ut i automaterna utanför. 

Annat roligt för barn i Gbg är Universeum och Slottsskogen med lekplatsen Plikta och sälarna. :) 

• Anonym (Liseberg)

https://www.liseberg.se/parken/attraktioner/?filter=sommar&height=129&view=grid

här kan man välja längd på barnet och se vad de får åka (ensamma eller bara med vuxen). Klickar man in på attraktionerna så ser man vilket åkpass som krävs. tydligen heter det numera åkpass kanin det som bara gäller attraktioner för yngre barn. Ev är ditt barns längd förinställd i länken för jag klickade i det. Du kan ju söka om för att se vad mer som finns 😊

Anonym (buster) skrev 2025-06-27 15:11:28 följande:
    Vilka är småbarnsattraktionerna? Han var 126 cm sist jag mätte, så det är väl gränsfall. Han har varit på nått litet nöjesfält förut, är väl allt.
  • Anonym (Lisse the best)

Kör på! Det finns ingen roligare plats i götet än Liseberg, för ett barn i förskoleåldern.

• Kammen320

Klart ni ska till Liseberg! Som andra säger så kan man köpa åkband så att man bara får åka i Kaninlandet så blir det inte lika dyrt.
    Regnar det när ni är i Göteborg rekommenderar jag också ett besök på Universeum.

• Anonym (Badboll)

Vi var i Gbg med sonen när han var fem. Bara att åka båtbuss och spårvagn hade han kunnat göra hela dagen lång. Sen gick vi på barnfilm i Bergakungens sal, även det en upplevelse för honom.

Så jag hade nog nästan funderat på att spara Liseberg för det finns så mycket man kan göra som de mindre barnen tycker är nästan kuligare än det där stora dyra nöjesfältet.

• Anonym (.)
    Anonym (Badboll) skrev 2025-06-28 09:48:31 följande:

Vi var i Gbg med sonen när han var fem. Bara att åka båtbuss och spårvagn hade han kunnat göra hela dagen lång. Sen gick vi på barnfilm i Bergakungens sal, även det en upplevelse för honom.

Så jag hade nog nästan funderat på att spara Liseberg för det finns så mycket man kan göra som de mindre barnen tycker är nästan kuligare än det där stora dyra nöjesfältet.

Visst är det kul att åka buss, och naturligtvis skall man inte gå på Liseberg om man inte har ekonomin till det. Då räcker allt annat till.
    Jag vill ändå påstå att inget annat i Göteborg slår Liseberg i ett barns ögon. De vet såklart inte att de missar något om man inte går dit, men spårvagn och film i all ära - "kuligare" än Liseberg är det inte om man har tid och pengar.
  • Anonym (Liseberg)

Håller med! Att åka till Göteborg för att åka runt med kollektivtrafik och gå på bio känns inte som särskilt väl investerad tid eller pengar, särskilt om man har långt att resa och behöver bo på hotell etc. Båtbussen känns inte heller särskilt prisvärd. förmodligen finns det väl också bio i hemstaden eller på närmare håll.

Anonym (.) skrev 2025-06-28 10:22:00 följande:
    Visst är det kul att åka buss, och naturligtvis skall man inte gå på Liseberg om man inte har ekonomin till det. Då räcker allt annat till.
    Jag vill ändå påstå att inget annat i Göteborg slår Liseberg i ett barns ögon. De vet såklart inte att de missar något om man inte går dit, men spårvagn och film i all ära - "kuligare" än Liseberg är det inte om man har tid och pengar.
  • Anonym (mamma)

Liseberg är ju en klassiker. Min son var sex år första gången vi åkte dit och det blev sedan en stående tradition varje år som utökades med övernattning på Gothia towers och alltid två heldagar i parken, ingen i familjen fick nog. Idag är sonen i fråga 25 år och även om det inte sker varje år numera så händer det att vi alla vuxna åker tillbaka och kör en tvådagars på Liseberg. :)

Svar på tråden Liseberg med 6-åring, för tidigt? (Alternativt Kneippbyn)