• Anonym (Pension)

Kan man tacka nej till avtackning vid pension

Jag går snart i pension. Har arbetat i många år. Snart 20 år på samma arbetsplats. Är som person ingen som tar stor plats vilket det finns många andra som gör på företaget. Jag vet att jag är omtyckt men får inte mycket synligt bevis för det. Glöms nästan varje år bort när det är min födelsedag även om jag alltid är med i presentkassa när andra fyller. När det fylls jämt så bjuds andra ut och jag har varit med men jag har fyllt både 50 och 60 utan att något planerats för mig. Jag vill inte ha drama så jag har låtit det bero. Det känns såklart. 

Hur som så går jag snart i pension och jag känner väldigt starkt att jag inte vill ha avtackning. Jag vill försvinna ut bara. 
    Kan man framföra det till sin chef?

• Svar på tråden Kan man tacka nej till avtackning vid pension
  • Anonym (En till)

Beklagar verkligen att du har en så plump arbetsgivare. Men vet hur det känns, sitter i ungefär liknande situaiton, och nej, det är inte kul att vara den personen - men de tycks finnas på varje arbetsplats...

Men för att svara på din fråga, ja, det kan man framföra till sin chef. Där jag jobbar har det hänt vid ett antal tillfällen att vi haft personer som av olika anledningar valt att inte blir avtackad, så det är inget som är jätte ovanligt eller konstigt. Alla måste få välja det de känns bekväma med. Men det är jättetråkigt om du gör det för att du känner dig sårad av tidigare händelser. Alla är ändå värda en rejäl avtackning, särskilt om du arbetat så många år. 

• Anonym (ja)
    Anonym (Pension) skrev 2025-06-27 13:48:33 följande:
    Kan man tacka nej till avtackning vid pension

Jag går snart i pension. Har arbetat i många år. Snart 20 år på samma arbetsplats. Är som person ingen som tar stor plats vilket det finns många andra som gör på företaget. Jag vet att jag är omtyckt men får inte mycket synligt bevis för det. Glöms nästan varje år bort när det är min födelsedag även om jag alltid är med i presentkassa när andra fyller. När det fylls jämt så bjuds andra ut och jag har varit med men jag har fyllt både 50 och 60 utan att något planerats för mig. Jag vill inte ha drama så jag har låtit det bero. Det känns såklart. 

Hur som så går jag snart i pension och jag känner väldigt starkt att jag inte vill ha avtackning. Jag vill försvinna ut bara. 
    Kan man framföra det till sin chef?

Naturligtvis kan du det. 
  • Anonym (Milton)

Vi är några som börjar närma oss friheten. Chefen frågar alltid personen hur han/hon vill göra och alla beslut respekteras.

• Anonym (Pension)

Så bra att bli tillfrågad om man vill bli avtackad eller vill avstå. 
    Jag är inte med i någon kompisgrupp på arbetsplatsen. Vet att många träffas privat, har AW osv men jag bjuds inte med. Har inga kompisar utanför jobbet mer än min familj och det gör att jag tar extra illa vid mig tror jag. 

• Anonym (Elin79)

Såklart man kan. 
    Vem är firandet till för - jo dig.
    Då ska det gå till (eller inte gå till) precis så som du önskar.
    Jag hade en kollega som absolut inte ville bli avtackad. Hon slutade så här års och det enda hon önskade var att vi tog en gemensam lunch och sen att vi skulle fika och äta jordgubbar och glass. Ingen särskild "anmälan" inom gruppen ens utan de som var på plats den aktuella dag som hon valt, var de som deltog.

Sen vet jag att chefen ordnade uppvaktning med blommor och present vid sidan om men någon högtidlig avtackning med tal och liknande ville hon inte ha.

• Anonym (L)

Känner så igen mig. Vill inte heller bli avtackad utan helst skulle jag bara vilja sluta utan att någon ens visste att jag gick i pension.

• Radha

Gör det! Vi tackade  av en person som inte ville...det blev inte alls bra, önskar att vi vetat att han velat få lov att bara gå...

• Anonym (Jorå)

Visst kan du säga till om det. Vi har haft några hos oss som slutat utan avtackning eftersom de själva tackat nej till det. Det är ju inte ovanligt att man ogillar massa ståhej och att stå i centrum. 

Tråkigt att höra att du känt dig utanför på jobbet. Om jag får ge ett råd inför pensionen så är det att gå någon kurs för pensionärer på folkhögskola eller studieförbund. Eller erbjuda dig som hjälp på Röda korset eller något sånt. Jag är lite orolig att du blir för isolerad annars.

• Anonym (Låt alla få vad de vill)

Det kan man absolut.

Vi har gubbar ibland som hatar ståhej och bara vill dra iväg, då informerar cheferna om det och så får de bara vår insamlade present av sin chef istället.

Svar på tråden Kan man tacka nej till avtackning vid pension