• Anonym (Ensam)

Slutat med alkohol och önskar hitta likasinnade.

Hej på er!

Jag skriver här för att jag skulle önska hitta någon i liknande situation, där man kan stötta varandra och bolla tankar. 

Jag har länge haft problem med alkohol och har nu bestämt mig för att vara nykter. Jag har ingen i min närhet som delar min erfarenhet så jag känner mig ganska ensam. 

Jag är en tjej på 29 som druckit till och från i ca 8 år, med uppehåll här och där. Jag insåg inte till en början att jag hade problem men på senare tid har det eskalerat och påverkat mitt liv väldigt mycket, allt från relationer till jobb och tillslut hatade jag mig så mycket att jag ville ta mitt liv. Jag har sen ett par månader tillbaka slutat dricka vilket känns jättebra men jag saknar någon att prata med. 

Hoppas det finns någon här som kanske vill stötta och peppa varandra, och dela erfarenheter!

• Svar på tråden Slutat med alkohol och önskar hitta likasinnade.
  • FAVE0515

Hej! Jag har varit nykter ett tag nu och kommer från ett trubbligt läge som på många sätt är likt det du beskriver. Jag följs gärna åt och delar tankar, känslor och resan.
    Till att börja med, vad var droppen? Det som gjorde att du slutade? Vad känns svårast med att var nykter? 

• Anonym (Ensam)

Hej! 

Skönt att du är nykter med vad som låter som ett kämpande, hur var resan för dig att bli nykter? 

Droppen för mig var när jag drack så mycket en kväll och fick så mycket ångest, jag brukade, inte alltid, men hålla det till en "lagom" nivå, jag ville inte bli full så utan ville ha en viss bedövning typ. Svårt att hålla den gränsen dock. Men denna kväll drack jag ännu mer och fick så mycket ångest så jag övertygade mig själv att jag var värdelös och tog även sömntabletter, det hände inte så mycket men jag blev rädd för mig själv och då bestämde jag mig att aldrig mer.

Det svåraste just nu för mig är min ångest och skam, att man kunde göra såhär, att jag är en dålig människa, svårt att släppa det. Hur har du hanterat jobbiga känslor? 

• Anonym (Hej)

Hej. Försöker bli nykterist o följer gärna denna tråd. 

• Anonym (Jag)

Jag har varit nykter i 3,5 år snart. Och jag hade aldrig nånsin klarat det utan AA och NA. Så mitt absoluta tips till dig är att gå på ett sånt möte. Där är du aldrig ensam 
    Där är ett rum mer eller mindre fullt med personer som insett samma sak som du - de klarar inte alkohol eller droger.

• Anonym (Ensam)
    Anonym (Hej) skrev 2025-06-28 07:17:46 följande:

Hej. Försöker bli nykterist o följer gärna denna tråd. 

Välkommen 🙂 Hur går det för dig? 
  • Anonym (Ensam)
    Anonym (Jag) skrev 2025-06-28 10:18:27 följande:

Jag har varit nykter i 3,5 år snart. Och jag hade aldrig nånsin klarat det utan AA och NA. Så mitt absoluta tips till dig är att gå på ett sånt möte. Där är du aldrig ensam 
    Där är ett rum mer eller mindre fullt med personer som insett samma sak som du - de klarar inte alkohol eller droger.

Vad imponerande med 3,5 år! Känns som en evighet för mig dit, fantastiskt bra jobbat. 

Tack för tips, jag skulle önska att jag klarade att gå och söka stöd men det känns väldigt svårt för mig. Jag har skämts så mycket, och att man ska bli igenkänd och dömd. Jag har också lite svårt att sätta ord ibland på hur det kan ha blivit såhär, ingen har någonsin trott att jag skulle gjort såhär. Men förstår verkligen att det är avgörande för många, att få stöd därifrån. 
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Ensam) skrev 2025-06-28 10:38:18 följande:
    Vad imponerande med 3,5 år! Känns som en evighet för mig dit, fantastiskt bra jobbat. 

Tack för tips, jag skulle önska att jag klarade att gå och söka stöd men det känns väldigt svårt för mig. Jag har skämts så mycket, och att man ska bli igenkänd och dömd. Jag har också lite svårt att sätta ord ibland på hur det kan ha blivit såhär, ingen har någonsin trott att jag skulle gjort såhär. Men förstår verkligen att det är avgörande för många, att få stöd därifrån. 
    Tack!

Om du blir igenkänd så blir du ju det av någon som har samma problem som du. De är ju också där för att de är beroende. Dömer de dig så dömer de sig själva. Så det behöver du inte oroa dig för.
    Och går du på möte men inte vill prata och dela om något så går det lika bra. De första tre månaderna jag gick på möte gömde jag mig i ett hörn och sa inte mer än att jag varje möte presenterade mig med namn. Ingen tycker att du är konstig för det. Jag går fortfarande på möte ibland där jag bara presenterar mig och tackar för att jag får lyssna och så är jag tyst hela mötet.

Fortfarande efter 3,5 år går jag på möte 2-3 gånger i veckan 
    Personerna jag lärt känna genom AA/NA är det genuint finaste människor jag nånsin stött på.

Du råkar inte bo i Skåne? Tänker om jag hade kunnat ta med dig på ett möte.
  • Anonym (Ensam)
    Anonym (Jag) skrev 2025-06-28 11:31:27 följande:
    Tack!

Om du blir igenkänd så blir du ju det av någon som har samma problem som du. De är ju också där för att de är beroende. Dömer de dig så dömer de sig själva. Så det behöver du inte oroa dig för.
    Och går du på möte men inte vill prata och dela om något så går det lika bra. De första tre månaderna jag gick på möte gömde jag mig i ett hörn och sa inte mer än att jag varje möte presenterade mig med namn. Ingen tycker att du är konstig för det. Jag går fortfarande på möte ibland där jag bara presenterar mig och tackar för att jag får lyssna och så är jag tyst hela mötet.

Fortfarande efter 3,5 år går jag på möte 2-3 gånger i veckan 
    Personerna jag lärt känna genom AA/NA är det genuint finaste människor jag nånsin stött på.

Du råkar inte bo i Skåne? Tänker om jag hade kunnat ta med dig på ett möte.
    Det är sant, man tänker efter så mycket fast man är där för samma problem. Vad fint att du fortfarande går dit för stöd och hittat bra stöd och vänner.

Tyvärr bor jag inte i Skåne, bor mer åt Göteborg. Annars hade ju det varit något, det hade nog inte känts lika skrämmande som att gå själv. Jag ska fundera vidare, just nu känns det avlägset men det kanske inte behöver vara så märkvärdigt. 
  • FAVE0515
    Anonym (Ensam) skrev 2025-06-27 23:07:00 följande:

Hej! 

Skönt att du är nykter med vad som låter som ett kämpande, hur var resan för dig att bli nykter? 

Droppen för mig var när jag drack så mycket en kväll och fick så mycket ångest, jag brukade, inte alltid, men hålla det till en "lagom" nivå, jag ville inte bli full så utan ville ha en viss bedövning typ. Svårt att hålla den gränsen dock. Men denna kväll drack jag ännu mer och fick så mycket ångest så jag övertygade mig själv att jag var värdelös och tog även sömntabletter, det hände inte så mycket men jag blev rädd för mig själv och då bestämde jag mig att aldrig mer.

Det svåraste just nu för mig är min ångest och skam, att man kunde göra såhär, att jag är en dålig människa, svårt att släppa det. Hur har du hanterat jobbiga känslor? 

Jag är så tacksam för att jag fortfarande är det. Jag har varit destruktiv i mitt drickande i hela mitt liv sedan första klunken vill jag minnas. Jag har gjort så mycket jag ångrar under påverkan och låtit bli att titta på mitt liv för vad det var.

Jag träffade en ny man lämnade till slut en relation som var död sedan länge och hittade tillbaka till livet och sedemera nykterheten tillsammans med honom (som redan var nykter).

Jag kan se nu att det fortfarande stundom är svårt att stanna i nykterhet. Inte så mycket längre för att jag vill fly men för att jag saknar det jag får för mig var bra med alkoholen. Socialt, stämningsfullt och lite party. 

Jag hade aldrig kunnat hålla mig nykter om jag inte klivit ur min bubbla och sade högt att jag är nykter (inte bara tackat nej till alkohol) och för även mig är AA-gemenskapen avgörande. Jag hade inte klarat det utan AA.

• RaYzLeR

Jag går på Antabus och har snart varit nykter i två år. Det är så skönt att slippa all bakfylleångest.

Svar på tråden Slutat med alkohol och önskar hitta likasinnade.