Vaccin utan samtycke från andra föräldern
Jag vill att min son som är 3 ska få TBE-vaccin. Han fick en fästing idag som jag tog bort och det lär bli fler, vi har nyss flyttat till ett ställe där vi har gräsmatta och ett litet skogsområde precis utanför där barnen leker hela tiden. Äldre barnet är från ett tidigare förhållande så där är det inga problem.
Men iallafall, jag vill alltså att han ska få vaccinet så fort som möjligt , har redan bokat tid. Trodde pappan var med på det också för vår yngsta (bebis) har nyss fått både Rota, tuberkulos och vanliga (kikhosta osv). Men nej tydligen tycker han inte sonen ska få det här för han själv har klarat sig utan och det finns ändå inte så mycket fästingar här (tror han, det finns jättemycket). Han är lite antivaccer tyvärr och läser massa konspirationsteorier och kollar på konstiga videos på Youtube, visste inte om den sidan av honom när vi blev tillsammans.
Finns det någon chans att sonen kan få vaccinet utan samtyckesblankett eller ber alla om det? Och om det är så att det går, tycker ni att det är fel att låta honom få det mot pappans vilja?