• Anonym (TS)

Vaccin utan samtycke från andra föräldern

Jag vill att min son som är 3 ska få TBE-vaccin. Han fick en fästing idag som jag tog bort och det lär bli fler, vi har nyss flyttat till ett ställe där vi har gräsmatta och ett litet skogsområde precis utanför där barnen leker hela tiden. Äldre barnet är från ett tidigare förhållande så där är det inga problem. 

Men iallafall, jag vill alltså att han ska få vaccinet så fort som möjligt , har redan bokat tid. Trodde pappan var med på det också för vår yngsta (bebis) har nyss fått både Rota, tuberkulos och vanliga (kikhosta osv). Men nej tydligen tycker han inte sonen ska få det här för han själv har klarat sig utan och det finns ändå inte så mycket fästingar här (tror han, det finns jättemycket). Han är lite antivaccer tyvärr och läser massa konspirationsteorier och kollar på konstiga videos på Youtube, visste inte om den sidan av honom när vi blev tillsammans. 

Finns det någon chans att sonen kan få vaccinet utan samtyckesblankett eller ber alla om det? Och om det är så att det går,  tycker ni att det är fel att låta honom få det mot pappans vilja? 

• Svar på tråden Vaccin utan samtycke från andra föräldern
  • Tow2Mater

Så vilka barnvaccin har inte treåringen fått, som pappan hindrat, under dessa tre år?

Prata mer om det. Det är väl det normala.

• Anonym (TS)
    Tow2Mater skrev 2025-06-28 00:05:01 följande:

Så vilka barnvaccin har inte treåringen fått, som pappan hindrat, under dessa tre år?

Prata mer om det. Det är väl det normala.

Han har fått alla vanliga barnvaccin också precis som lillasyster. Plus turbelulos eftersom de har släktingar i ett land där det är vanligare. Så jag tänkte faktiskt att han skulle gå med på det här också. Tror han jag blivit värre och mer antivaxxer med tiden .. han var lite tveksam till att bebisen skulle få vanliga barnvaccin men jag sa direkt att det är självklart att hon ska få. 
  • Tow2Mater
    Anonym (TS) skrev 2025-06-28 00:11:09 följande:
    Han har fått alla vanliga barnvaccin också precis som lillasyster. Plus turbelulos eftersom de har släktingar i ett land där det är vanligare. Så jag tänkte faktiskt att han skulle gå med på det här också. Tror han jag blivit värre och mer antivaxxer med tiden .. han var lite tveksam till att bebisen skulle få vanliga barnvaccin men jag sa direkt att det är självklart att hon ska få. 
    Du kallar honom antivaxxer for att han inte vill barnet ska ha ETT icke-i-barnvaccinprogrammet varande vaccin??

Du gav väl din äldsta covidvaccinet hoppas jag appropå vacciner?
  • Anonym (TS)
    Tow2Mater skrev 2025-06-28 00:15:54 följande:
    Du kallar honom antivaxxer for att han inte vill barnet ska ha ETT icke-i-barnvaccinprogrammet varande vaccin??

Min äldsta ja, hon var tonåring och fick bestämma själv men inte min näst äldsta och ingen av oss andra har tagit Covid-vaccinet, jag var gravid när det blev tillgängligt för min åldersgrupp. Han ville absolut inte att jag skulle ta det när jag var gravid och jag var faktiskt lite tveksam också eftersom det var så nytt. Hade jag inte varit gravid hade jag däremot tagit det. Jag fick Covid när jag var höggravid sen men allt gick bra och jag blev inte speciellt sjuk. Ingen i familjen är riskgrupp och min näst äldsta var så liten då , det dröjde länge innan det ens blev tillgängligt för hennes åldersgrupp. 

Och nej det är inte bara därför jag kallar honom för antivaxxer, han har pratat mycket om vaccin och jag fick som sagt övertala honom att yngsta skulle få vanliga batnvaccinen. Covid-vaccinet är han väldigt mycket emot men varför TBE skulle vara värre än andra vet jag inte , det har ju funnits jättelänge.
  • Anonym (H)

Jag var inledningsvis också skeptisk till TBE-vaccinet, jag har haft hur många fästingbett som helst (men aldrig i vuxen ålder). Sen läste jag på lite och det verkar som att både fästingar och sjukdomen har eskalerat sedan 90-talet. Så att barnets pappa jämför med sin egen erfarenhet är inte helt smart. Tiderna förändras. 

• Anonym (s)
    Tow2Mater skrev 2025-06-28 00:15:54 följande:

Du kallar dig läskunnig och det var vad du fick fram av trådstarten? Nähä? Konstiga vaccinvideos på YT har två typer av publiker, den enda gapskrattar och den andra är körd
  • Grässtrå77

På Svea vaccin behöver man bara fullmakt frpn en förälder om det är någon annan som följer med barnet för vaccination. Så räcker att en förälder är med 

• Anonym (TS)

Tack för era svar! Det gick bra att vaccinera ändå, jag sa till pappan efteråt och han blev lite arg först men sen när en vän pratade med honom och han läste lite mer om det verkar han tycka att det var ok iallafall, kanske till och med bra.

Vet att det kanske inte var rätt egentligen men jag var orolig för sonen, egentligen borde jag gjort det tidigare.
    Han fick ju en fästing häromdagen och första sprutan ger ett visst skydd så jag ville inte vänta. 

Jag och pappan är alltså fortfarande tillsammans.. vet inte om det framgick i trådstarten. Det är inte bara vaccin han är skeptisk till utan mediciner också. Har fått tjata om att få ge barnen alvedon när de har hög feber och han tyckte först inte jag skulle ta Levaxin när jag hade hypotyreos när jag väntade sonen (vårt första gemensamma barn), barnmorskan fick förklara för honom att jag verkligen behövde ta det. Så det är inte alltid lätt.. Han har jättemånga bra sidor också och är en bra pappa annars men den här antivaxxer / foliehattgrejen kan bli ganska jobbig. 

Svar på tråden Vaccin utan samtycke från andra föräldern