-
Hej! Har en pojke som är 7 år, när han var liten ca 2 år gjorde han ljud som lät som typ sirener. Har dock slutat nu. Är väldigt kräsen med maten, sitter o drar i sin bröstvårta (vet ej om det är att han stimmar typ eller om det är någon slags trygghet).Är väldigt utåt, hyper och hoppar i soffan, ljuger emellanåt, fablerar.Förra helgen var vi iväg och han hade bubbelplast som hans syster ville poppa (enligt henne hade han sagt att hon fick göra det och ha den) men sen har han blivit sur när hon tog den och sprang iväg och bara sprang utan att lyssna. Vi kunde prata en stund efter han lugnat sig och han sa då att han inte sagt till henne att hon fick ta hans bubbelplast att hon hade gjort det även fast han sa nej.Jag vet att hon ibland kan ta saker för att tetas. (Hon är 11 år). Dessa 2 bråkar/tjafsar mycket. Leker bra ibland, sen blir det alltid något gnabb. Men han kan även bråka med min äldsta som fyller 13.. och lyssnar inte vid tillsägelser. Och blir väldigt sur ibland när man säger ifrån och har kallat mig den värsta mamman osv att han ej älskar mig (till att sen bli jätte gullig och säga förlåt).Men till saken så när han går på toa så torkar han inte sig efter nummer 2, spolar oftast inte.Även fast man påminner. Frågar om han tvättat händerna, han säger ja, brukar säg att jag vill lukta och då säger han nej jag har inte och så får man säga åt han o göra det.Får ofta bajs spår i kalsonger, har även bajsat på sig någon enstaka gång. Nu har han tydligen fått sår i rumpan. Vilket vi också varit noga med att förklara för honom att man kan få om man ej torkar sig.I skolan har de sagt att han någon gång på.morgonen inte hittades i kapprummet innan samlingen. (De brukar tvätta händerna innan samling) men de hittade honom i andra klassrummet då stod han och skalade clementin till sin kompis för att kompisen sagt att han ville ha en sån.. Även fått tillsägeleser i matsalen.(Han bor hos sin pappa) och mig varannan helg.( vill tillägga att jag vet inte om han har någon diagnos) men om någon känner igen får ni gärna skriva vad era barn har för diagnos/samt tips om hur man kan göra för att få han att torka sig osv.. -
Svar på tråden 7 åring torkar ej sig efter toabesök, tips tack????
-
Har du och pappan pratat ihop er om lillgrabben? Det är ju steg 1. Ni behöver få utomstående råd om hans beteende. Tror att BUP skulle behöva kopplas in. Utreda om det finns någon bakomliggande diagnos och få hjälp utefter det. Han verkar inte ha ett riktigt normalt beteende. Är ingen idé att tjata på honom och han kan sannolikt inte förklara på frågan om varför han inte torkar sig efter att han bajsat. Kan tänka mig att han tycker inte att han behöver tvätta händerna efter toabesök eftersom han inte vidrört rumpan.
-
Spolbara tvättlappar! Presentationen är viktig här så köp en med en rolig förpackning eller tillverka en snygg låda (låt 7-åringen dekorera).
Samma typ av lösning funkar för handtvätten. Köp den coolaste, roligaste, finaste handtvålen. Det är viktigt att den har en doft som 7-åringen älskar och fokusera på hur gott händerna luktar efter att man har använt tvålen.
Vad gäller hans beteende i övrigt så är det svårt att säga utifrån det du har skrivit. 7-åringar kan vara rätt knepiga när de både är små och stora på samma gång. Är ni oroliga så kan det vara en bra idé att ta upp det med BVC och eventuellt BUP. -
Meddelande borttaget -
Men var är ditt föräldraansvar? I 10 års tid har din dotter haft problem med avföringen. Det har aldrig slagit dig att söka hjälp för det? Om hon har blivit besatt av det så är det något hon behöver hjälp med. Då sitter du och önskar och väntar på att hon ska flytta. Hur förgyller DU hennes tillvaro.Anonym (Jobbigt) skrev 2026-01-29 09:58:02 följande:Min dotter är 14 snart och håller på att äckla sig med avföring fortfarande.
när hon var liten så fattade ungen inte att andra kan reagera på arg hon skiter lite byxan osv. Det är inte inkontinens, det är besatthet. vill bara att hon ska flytta ut nu från mitt hem. Förgyller inte direkt min tillvaro
-
Men är hon så gammal så är det anmärkningsvärt! Kan hon ha en npf-diagnos som autism, eller någon psykisk svårighet? 14- åringar brukar vara i puberteten och hysteriskt nogranna med att lukta gott.Anonym (Jobbigt) skrev 2026-01-29 09:58:02 följande:Min dotter är 14 snart och håller på att äckla sig med avföring fortfarande.
när hon var liten så fattade ungen inte att andra kan reagera på arg hon skiter lite byxan osv. Det är inte inkontinens, det är besatthet. vill bara att hon ska flytta ut nu från mitt hem. Förgyller inte direkt min tillvaro
-
Meddelande borttaget -
Meddelande borttaget -
Har inte sagt att jag vet bättre. Oavsett så brister du i ditt föräldraansvar. Du som förälder ska kriga för ditt barn. Få igenom utredningar mm. Du har ju varit. Kontakt med barnläkarmottagningen. Har du följt råden? Har du provat? Återkopplat och bett om ny strategi. Barnläkarna Jan bara ge verktygen. Du får använda dem. Men lugn du. Hon tas om hand av andra snart. Fattar att det är tufft men du kan inte ge upp på ditt barn.Anonym (Jobbigt) skrev 2026-01-29 13:02:25 följande:Men hur dum får man bli?! Du Tror Inte att vi har gjort allt och mycket mer för detta. Du inser inte att det är hopplöst när man har haft problem jnder så lång tid med ett funktionshindrat barn?
nej, de Funkar inte som dina barn, eller som du och jag. t ex tipset om tvättlappar i rolig låda är ett sådant tips som folk kan komma med. just detta är dock inget jag diskuterae med omgivningen, det finns dock andra, mer oskämmiga, problem. folk är helt enkelt pantade.
-Säg till henne bara
-hon kanske kan åka någon buss dit själv?
ja dessa tips funkar jättebra för en vanlig 13-åring, inklusive mig själv i den åldern. Men mitt barn klarar inte det! Sluta tro att ni vet bättre. Har ju varit i kontakt med barnläkarnotttagning åtskilliga gånger nu. det är någor som kan förekomma vid autism helt enkelt. Dock väldigt ovanligt där med, så man ska inte jämföra olika autister med varandra -
Meddelande borttaget -
Meddelande borttaget -
Det är hemskt att inte habiliteringen kunde ge hjälp till er familj så snart diagnosen var klar! Förmodligen handlar det om köer.Anonym (Jobbigt) skrev 2026-01-30 23:32:49 följande:Ja men JA!!! barnet är ytterdörr npf, barnläkarmottagningen gör inget utan avslutar bara allt. Det funkar alltid så.
du vet uppenbarligen inte vad autism kan stäla till med. Habilkteringen har vi fortfarande inte fått kallelse till.
så påstå du att jag inte har tagit ansvar. Utgå inre från neurotypiska barn med normal kognitiv funktion
Försök att hitta en vanlig Barn- och ungdomsmottagning med en psykolog med kännedom om autism. Eller hör av er till BUP direkt. Ifall habiliteringen inte hör av sig. -
Meddelande borttaget -
Fattar din frustration men? När du säger att ni inte fått kallelse från ha, varför inte ringa och efterfråga. Jag tror inte ett dugg på att barnmott bara lägger ner sitt arbete. Det måste bero på något. Eller hur? BUP brukar kunna ge långtgående insatser och även education till föräldrar. Om du också har någon form av NPF behöver du definitivt stöd i din föräldraroll. Tösen behöver mycket hjälp. Ett möte samordnat med alla aktören kring henne vore på sin plats för att se vem som gör vad. SIP. Se familjen som en helhet för att klura ut vad som kan vara bäst. Det är ju inte bara ett problem. Jo då jag har lite koll på psykiatriska diagnoser. Dock inte på barn.
-
Bra råd, men barnmottagningen kan tyvärr definitivt lägga ner efter utredning och några insatser.Anonym (Kim) skrev 2026-01-31 08:38:49 följande:Fattar din frustration men? När du säger att ni inte fått kallelse från ha, varför inte ringa och efterfråga. Jag tror inte ett dugg på att barnmott bara lägger ner sitt arbete. Det måste bero på något. Eller hur? BUP brukar kunna ge långtgående insatser och även education till föräldrar. Om du också har någon form av NPF behöver du definitivt stöd i din föräldraroll. Tösen behöver mycket hjälp. Ett möte samordnat med alla aktören kring henne vore på sin plats för att se vem som gör vad. SIP. Se familjen som en helhet för att klura ut vad som kan vara bäst. Det är ju inte bara ett problem. Jo då jag har lite koll på psykiatriska diagnoser. Dock inte på barn.
-
Ja de kan de men oftast orsakade av bristande intresse från föräldrar eller att d inte är villiga att prova föreslagen strategi. Inte samarbetsvilliga. Hittar man ingen organisk orsak lägger man ju ner och överremitterar till BUP. Himla tragiskt är det iaf.Anonym (L) skrev 2026-01-31 08:41:37 följande:Bra råd, men barnmottagningen kan tyvärr definitivt lägga ner efter utredning och några insatser. -
Hittade den här artikeln i en amerikansk tidskrift för föräldrar till autistiska barn. Smetande med avföring kan enligt den ha flera orsaker.
Ladda ner artikeln genom att läsa in QR-koden.
Det är ju en hel del fackuttryck på engelska, så översätt den i små steg, genom att klistra in texten i Google translate. Den fungerar bara på kortare textavsnitt åt gången.

-
Om inte nedladdningen fungerar:
Jag fann artikeln genom att soka på goofle på: fecal smearing autistic children -
"söka på google" ska det stå.