Systemadministratör inom HR
Hej! Som rubriken lyder vad gör man som systemadmin? :)
Hej! Som rubriken lyder vad gör man som systemadmin? :)
Jag har haft en roll som varit både systemadmin och systemförvaltning.
Systemadmin "kan" vara väldigt basic, beroende på organisation. Där förvaltaren gör mer "bakom" i systemet och systemadmin lägger upp nya användare och tar ut rapporter typ.
Förvaltardelen tycker jag är roligare;
Man har tätt samarbete med lön, HR, IT och systemleverantören.
Ser till att systemet lirar inkl behörigheter, uppgraderingar, rättningar, nya versioner. Lägger på nya moduler/ny funktionalitet och testar av så att den funkar med den uppsättning man redan har.
Håller sig a'jour med gällande lagar o avtal och ser till att systemet har koll och levererar utifrån det. Ändrar vid behov.
Deltar i framtagandet av förvaltningsplan.
Kan också delta i upphandling av framtida system.
Har koll på vilka möjligheter som finns till integrationer av olika slag, input/output.
Ibland ingår att hålla utbildningar.
Och allt möjligt mer som dyker upp på daglig basis.
Jag har haft en roll som varit både systemadmin och systemförvaltning.
Systemadmin "kan" vara väldigt basic, beroende på organisation. Där förvaltaren gör mer "bakom" i systemet och systemadmin lägger upp nya användare och tar ut rapporter typ.
Förvaltardelen tycker jag är roligare;
Man har tätt samarbete med lön, HR, IT och systemleverantören.
Ser till att systemet lirar inkl behörigheter, uppgraderingar, rättningar, nya versioner. Lägger på nya moduler/ny funktionalitet och testar av så att den funkar med den uppsättning man redan har.
Håller sig a'jour med gällande lagar o avtal och ser till att systemet har koll och levererar utifrån det. Ändrar vid behov.
Deltar i framtagandet av förvaltningsplan.
Kan också delta i upphandling av framtida system.
Har koll på vilka möjligheter som finns till integrationer av olika slag, input/output.
Ibland ingår att hålla utbildningar.
Och allt möjligt mer som dyker upp på daglig basis.