• Anonym (Crapz)

Kompromisslös man - abort - kris

Har efter den första tiden i graviditeten bestämt mig att göra abort. varit mycket tjafs och bråk men det som blev droppen är att sambon inte ens detta året som jag är gravid - kunde kompromissa med hur vår sommar ska se ut. (Hans intressen ) 

varje år ska han ha 3 veckor reserverade för sina intressen. Jag har mött honom på mitten och sagt att jag kan delvis vara med, men att vi i år kunde spendera lite färre dagar på att åka på hans event ( som innefattar festande tex) dvs kanske 1 vecka istället för två, då jag kanske vill passa på att göra andra saker ihop den sista sommaren , samt att 2 veckors på det här jippot inte känns lockande i år. 

är detta ett orimligt ? krav ? från mitt håll? 

jag tänker att jag är gravid EN gång och att det här eventet är varje år återkommande. Känner mig otroligt sårad då jag trodde att mina känslor /vad jag vill i allafall skulle spela roll det året jag väntade hans barn?.. 

är det verkligen vanligt att man i en småbarns relation får 3 veckor paxade för att kunna göra precis det man själv vill?

Inser mer och mer hur egoistiskt det låter? jag hade aldrig förväntat mig samma sak tillbaka då jag vill uppleva / göra saker tillsammans som familj, inte uppdelat. Han har dessutom barn sen innan så häften av tiden är jag dessutom nummer tre i prioriteringen om ens det. Hela den här kombon har gjort att jag inte känner mig tillräckligt prioriterad eller värdesatt. Men tufft när man är 36, älskar någon och vill bli mamma , men inser att man kommer bli bitter då vi hade levt hans liv mestadels. 

behöver stöd i mitt val 🙏 

• Svar på tråden Kompromisslös man - abort - kris
  • Anonym (Geomberga)
    Anonym (Crapz) skrev 2025-06-29 00:14:54 följande:
    Kompromisslös man - abort - kris

Har efter den första tiden i graviditeten bestämt mig att göra abort. varit mycket tjafs och bråk men det som blev droppen är att sambon inte ens detta året som jag är gravid - kunde kompromissa med hur vår sommar ska se ut. (Hans intressen ) 

varje år ska han ha 3 veckor reserverade för sina intressen. Jag har mött honom på mitten och sagt att jag kan delvis vara med, men att vi i år kunde spendera lite färre dagar på att åka på hans event ( som innefattar festande tex) dvs kanske 1 vecka istället för två, då jag kanske vill passa på att göra andra saker ihop den sista sommaren , samt att 2 veckors på det här jippot inte känns lockande i år. 

är detta ett orimligt ? krav ? från mitt håll? 

jag tänker att jag är gravid EN gång och att det här eventet är varje år återkommande. Känner mig otroligt sårad då jag trodde att mina känslor /vad jag vill i allafall skulle spela roll det året jag väntade hans barn?.. 

är det verkligen vanligt att man i en småbarns relation får 3 veckor paxade för att kunna göra precis det man själv vill?

Inser mer och mer hur egoistiskt det låter? jag hade aldrig förväntat mig samma sak tillbaka då jag vill uppleva / göra saker tillsammans som familj, inte uppdelat. Han har dessutom barn sen innan så häften av tiden är jag dessutom nummer tre i prioriteringen om ens det. Hela den här kombon har gjort att jag inte känner mig tillräckligt prioriterad eller värdesatt. Men tufft när man är 36, älskar någon och vill bli mamma , men inser att man kommer bli bitter då vi hade levt hans liv mestadels. 

behöver stöd i mitt val 🙏 

Låt oss bryta ner saken.

I ett jämlikt förhållande bör man lika stor hänsyn till mannens semesterönskemål som till kvinnans. 

I klartext är dock dina förväntningar att få mer än hälften av semesterönskemålen.
    Din argumentation till att få mer bestämmanderätt än mannen bygger du på att:

Vinkla historien så att hans semesterintressen verkar speciella och udda, underförstått att det är dina intressen som är de rätta och normala och borde genomföras.

Som vanligt när det gäller graviditet och barn så är dina och kvinnors förväntningar att ni skall vara ´Entitled´ dvs du vill dra växlar på att du är gravid, precis som du senare kommer att dra växlar på att du har fött, ammat barn och därför borde du egentligen ha mer att säga till om t.ex. avseende semester.

Du framställer dig även i övrigt själv som ett kvinnligt offer. "Gravid EN gång" 
    "Otroligt sårad" , "Du är 36 år gammal" "Du är priotering 3"

Jag tror dock att att många kommer att köpa din snyfthistoria. 

• Anonym (Aldrig i helsicke)
    KimLinnefeldt skrev 2025-06-29 15:18:18 följande:

Pratade med en familjerådgivare en gång som berättade om ett vanligt problem hos unga par: De har svårt att släppa sina tonårsvanor och tonårskompisar, och gå in i ett mer moget liv. Då krockar de i relationen.

Han är över 40. Då är man inte ung längre utan borde ha nått lite personlig  mognad och inte bara tänka jag-jag-jag i en familjesituation.

Vem fan vill ha barn med ett förvuxet barn?
  • Anonym (Aldrig i helsicke)
    Anonym (Geomberga) skrev 2025-06-29 16:40:22 följande:
    Låt oss bryta ner saken.

I ett jämlikt förhållande bör man lika stor hänsyn till mannens semesterönskemål som till kvinnans. 

I klartext är dock dina förväntningar att få mer än hälften av semesterönskemålen.
    Din argumentation till att få mer bestämmanderätt än mannen bygger du på att:

Vinkla historien så att hans semesterintressen verkar speciella och udda, underförstått att det är dina intressen som är de rätta och normala och borde genomföras.

Som vanligt när det gäller graviditet och barn så är dina och kvinnors förväntningar att ni skall vara ´Entitled´ dvs du vill dra växlar på att du är gravid, precis som du senare kommer att dra växlar på att du har fött, ammat barn och därför borde du egentligen ha mer att säga till om t.ex. avseende semester.

Du framställer dig även i övrigt själv som ett kvinnligt offer. "Gravid EN gång" 
    "Otroligt sårad" , "Du är 36 år gammal" "Du är priotering 3"

Jag tror dock att att många kommer att köpa din snyfthistoria. 

De flesta tar ut 4 eller 5 veckor ledigt på sommaren, för att ha något kvar till andra helger. Av dessa vill mannen alltså enligt TS varje år ta tre veckor till bara sitt festande, och slippa familjen de veckorna.

TS önskar undantag ETT enda år.

Hur får du ihop det till att TS kräver mer än hälften då, den matten stämmer inte överhuvudtaget men du kanske hade F i matte?

De flesta som är lediga med mindre barn går dessutom delvis omlott med semester för att barnen ska slippa fritids på sommarlovet, och det går ju inte alls om TS man ska fortsätta så som han vill ha det. 

Ska man skaffa barn bör båda vara beredda ett dra ner på egna aktiviteter/ egentid i några år för att det ska fungera. Sen får man komma tilbaka igen när de blir lite större.

Är man inte beredd att dela på jobbet med barn och lära känna sina barn så ska man inte skaffa fler barn.
  • Anonym (ABC)
    Anonym ((Ex-frun)) skrev 2025-06-29 15:34:25 följande:

Du är en gott och väl vuxen kvinna, och du har barnlängtan. Kan du tänka dig att behålla barnet men lämna mannen? Det verkar inte som om er relation kommer fortsätta ändå. Det är givetvis tufft att vara ensamstående mamma, men det är inte lättare att leva ihop med en oengagerad pappa!

Håller med
  • Anonym (nä)

Låter ju inte som att han är så himla intresserad av att bli pappa igen. 

Om du vill ha barn med en person som blir en vettig pappa så kanske du ska släppa den här killen och börja leta på annat håll.

• Anonym (nä)
    Anonym ((Ex-frun)) skrev 2025-06-29 15:34:25 följande:

Du är en gott och väl vuxen kvinna, och du har barnlängtan. Kan du tänka dig att behålla barnet men lämna mannen? Det verkar inte som om er relation kommer fortsätta ändå. Det är givetvis tufft att vara ensamstående mamma, men det är inte lättare att leva ihop med en oengagerad pappa!

Så barnet ska få den fina upplevelsen av en frånvarande ointresserad pappa istället? Om barnet som föds växer upp med en pappalängtan då? Eller är det underordnat en vuxen kvinnas barnlängtan?
  • Anonym (Börje Lundin)

Låter kompromisslöst om han ovillkorligen ska ha ett antal veckor att tillägna sitt intresse.

Märkligt kan jag tycka. "Bara så du vet ska jag segla vecka 30-32. Punkt slut"

Får ingen bra känsla.

• Anonym (Fyfan)

Och han blev sån här nu? Han har aldrig visat dessa sidor förut? Jo, det har han. Ändå valde du att vara tillsammans med honom och lägga dig och bli gravid med honom. Då får du stå för det och ta ditt ansvar som förälder också. Man går inte och gör abort hur som helst för att ?buhu han vill inte kompromissa och nu har jag insett att jag inte vill vara tillsammans med honom mer, och då ska jag inte ha barnet jag skapat heller buhu?. Det skulle du tänkt på innan ni låg och gjorde barn, för du visste mycket väl hur han var.

• Anonym (Crapz)

Hade det enbart varit detta, men vi tjafsar om så mycket annat med och detta har blivit ännu mer tydligt under graviditeten. Trots parterapi. Barnet blev till under en period då vi hade det väldigt bra.

Självklart visste jag om hans intressen och också en del av det jag blev kär i. Men jag trodde alla normalt funtade människor förstår att när förutsättningarna förändras ( nån blir gravid eller man har ett litet spädbarn ) så behöver man också kunna kompromissa och sätta familjen först framför sig själv. det är en grundläggande värdering hos mig iallafall 

• Anonym (a)
    Anonym (Crapz) skrev 2025-06-30 21:57:58 följande:

Självklart visste jag om hans intressen och också en del av det jag blev kär i. Men jag trodde alla normalt funtade människor förstår att när förutsättningarna förändras ( nån blir gravid eller man har ett litet spädbarn ) så behöver man också kunna kompromissa och sätta familjen först framför sig själv. det är en grundläggande värdering hos mig iallafall 

Kan vara fråga om mentalisering också. Nu är barnet några celler. Vad han känner i framtiden behöver inte vara samma som nu.
  • Anonym (Börje Lundin)
    Anonym (a) skrev 2025-06-30 22:00:14 följande:
    Kan vara fråga om mentalisering också. Nu är barnet några celler. Vad han känner i framtiden behöver inte vara samma som nu.
    Tycker nog man bör ha en väldigt god känsla för personen. Att tro att det kanske blir bättre efteråt hade jag inte vågat satsa på.
    Det är lite mer än att köpa en båt tillsammans.
  • Anonym (a)
    Anonym (Börje Lundin) skrev 2025-06-30 22:18:59 följande:
    Tycker nog man bör ha en väldigt god känsla för personen. Att tro att det kanske blir bättre efteråt hade jag inte vågat satsa på.
    Det är lite mer än att köpa en båt tillsammans.
    Det säger jag inte men det är mycket att väga in
  • maengs

Hej! Jag förstår att detta inte blev som du tänkt dig och att du vill ha en engagerad sambo. Men är du säker på att du vill välja bort ett helt liv för dig och ditt barn tillsammans bara för att mannen är omogen? det finns ju många kvinnor som skaffar barn själva idag?självklart förstår jag att man helst vill ha med partnern på tåget och om du inte redan var gravid hade jag ju inte tyckt att du skulle planera för barn med denna man kanske, men nu är du ju redan gravid och när jag varit gravid har jag redan tidigt liksom kännt mycket för det lilla liv som växer i mig och skulle inte vilja ta bort det för nån karl, även om man blir gravid senare så får man ju aldrig tillbaka samma barn liksom. Så om jag var du så hade jag behållit barnet. jag hade vägrat gå miste om att få lära känna mitt barn bara för att sambon är omogen. Då hade jag jobbat för att fixa relationen och om inte det går så skulle  jag ta hand om barnet själv. Hans omognad ska inte få hindra mig och mitt barn från att få mötas och bygga ett liv ihop. 

Svar på tråden Kompromisslös man - abort - kris