• Anonym (Karl Kalkyl)

Min kollegas beteende

Förra året började en ny tjej hos oss. Hon kom snabbt in i gänget och hon är en sån där person man bara tycker om direkt. Vi fick väldigt snabbt bra kontakt och har haft en mycket bra relation med varandra. Den här tjejen är gift och har barn och min magkänsla (och det hon sagt) säger att de har en mycket stabil relation.

På vår arbetsplats är vi generellt ganska kramiga mot varandra. Om det beror på den jämna könsfördelningen vet jag inte men det är i alla fall en positiv sak som sitter i väggarna. Den här tjejen är också väldigt kramig, särskilt mot mig. Jag har aldrig känt att det varit överdrivet, flörtigt eller sexuellt. Bara väldigt trevligt att känna att en person har ett särskilt gott öga till en.

Men sedan några månader tillbaka förändrades hennes beteende något. Hon började spontant stryka mig i håret och nacken om hon gick förbi. Kanske en lätt strykning längs ryggen ibland. Hennes kramar blev också betydligt stadigare och hårdare. Jag tänkte mest att hon kände sig trygg att kunna göra så då jag aldrig försökt göra några framstötar mot henne.

Sen hade vi en fest på jobbet för några veckor sen som fick mig att haja till lite. Hon var lagom berusad och jag nykter då jag skulle köra hem. När jag skulle åka hem kastade hon sig nästan om mig och gav mig en rejäl blöt puss på kinden, två gånger. Det var väl trevligt men jag blev lite paff. När jag dagen efter kommenterade det skrattade hon bara.

Alltså, på det stora hela tror jag inte att hon menade nåt utan vara bara väldigt glad då och att hon bara tycker bra om mig. Men jag kan tänka mig att folk runt omkring kanske undrar lite. Jag har absolut inga planer på att försöka göra nåt av det. Vill inte förstöra vår fina relation och det skulle bara kännas väldigt fel helt enkelt.

Vet inte varför jag skriver detta men undrar kanske mest hur andra tänker om detta?

• Svar på tråden Min kollegas beteende
  • Anonym (Co.Ca)

Om hon e gift ska du väl bara hålla dig så långt ifrån det går. Trist för hennes partner, jag hade inte gillat om min partner hade det beteendet på jobbfester. 

• Anonym (Isabella)

Jag är kvinna, och har en killkompis som är precis likadan. Jag vet att han inte alls är intresserad av mig, men han är kramig av sig, håller kvar armen om tjejer extra länge, kan kramas eller ge en puss på kinden, står nära, osv. Jag tänker att din kollega kanske är likadan.

• Anonym (M)

Om du verkligen bryr dig om din kollega så tycker jag att du ska ta upp det med henne, att hon går över en gräns. 

Även om du tycks gilla det, så kan hennes gränslösa beteende få konsekvenser. Andra ser det och det kan komma fram till hennes partner. 

Det är verkligen inte ok att bete sig så på en arbetsplats, och jag tycker det är konstigt att du inte säger till. 

• ragnvaldigur

Jag hade ju inte direkt önskat att min fru betedde sig så som hon gör och jag förstår varför du reagerar lite på de.
    Men det verkar ju va en trevlig arbetsplats ni är på och det hela kanske är oskyldigt och bara vänskapligt. Om du är OK med hennes närmanden så gör det väl inget men du får väl säga till om det blir för mycket. 

• Anonym (Fgh)

En gift människa ska absolut inte beter sig så, tycker att det är gränslös.

• Anonym (Ellen)

Du sätter förstås på henne nästa fest. Dra ut pinnen ur röven och lev lite.

Svar på tråden Min kollegas beteende