• Anonym (vinden i gräset)

Läs inte om ni inte vill läsa om en vanlig sjuk persons vardag

Min tråd togs bort. Ok, jag kan skapa en ny. 

• Svar på tråden Läs inte om ni inte vill läsa om en vanlig sjuk persons vardag

Ok, nu har jag ätit "frukost". Jag sov uruselt i natt så det blev en jättesen start. Jag har grymt ont i huvudet men det går väl om Frukosten blev 2 ägg i röra och ett halvt paket bacon, plus en ben&jerry's bites. Jag ångrar grymt att jag köpte dem, de var dyra och jättesmå. Det var första och sista gången. Jag håller mig till pints. Förresten ska jag köpa en billig glassmaskin med kompressor, jag har sparat pengar i flera månader.

Jag har tagit mina mediciner. 7 tabletter och 3 sprutor. Jag fick sticka en av dem 5 gånger! för det gjorde bara ont.

Så här är planen för idag:
    - Diska minst halva disken. Det börjar byggas upp.
    - Städa något, vad som helst
    - Gå 6000 steg, de flesta kommer jag nog gå inomhus.
    - Skriv av några sidor av Ronja Rövardotter
    - Samla ihop 2000 energi i Raid, dvs använd inte energi i onödan
    - Testa igen att släktforska lite
    - Gör en matlista för nästa vecka, inklusive inköpslistor, och passa på att rensa lite i kylskåpet för där finns nog gammalt.
    - Omvandla den gamla vispgärdden till smör

Önska mig lycka till.

Anonym (A) skrev 2025-06-29 13:54:59 följande:

Vad vill du prata om? 

Allt och inget. Jag vill mest bara ha lite distraktion från elaka tankar.
  • Anonym (A)
    Anonym (vinden i gräset) skrev 2025-06-29 13:57:06 följande:

Ok, nu har jag ätit "frukost". Jag sov uruselt i natt så det blev en jättesen start. Jag har grymt ont i huvudet men det går väl om Frukosten blev 2 ägg i röra och ett halvt paket bacon, plus en ben&jerry's bites. Jag ångrar grymt att jag köpte dem, de var dyra och jättesmå. Det var första och sista gången. Jag håller mig till pints. Förresten ska jag köpa en billig glassmaskin med kompressor, jag har sparat pengar i flera månader.

Jag har tagit mina mediciner. 7 tabletter och 3 sprutor. Jag fick sticka en av dem 5 gånger! för det gjorde bara ont.

Så här är planen för idag:
    - Gör en matlista för nästa vecka, inklusive inköpslistor, och passa på att rensa lite i kylskåpet för där finns nog gammalt.

Önska mig lycka till.

Det är ju ganska mycket för en söndag. Skönt om du orkar det, lycka till! Bra med listor ibland
    Anonym (A) skrev 2025-06-29 14:04:12 följande:
    Det är ju ganska mycket för en söndag. Skönt om du orkar det, lycka till! Bra med listor ibland
    Ja, det känns lite mycket när det är uppstaplat så där. Jag kanske inte för några av sakerna. Stegmålet känns långt ifrån nu, för jag har gått 800 steg och känner att min kropp protesterar, vilket är vanligt när jag såvit dåligt. Kanske grädden får stå kvar också. Till slut får jag väl slänga den.
  • Anonym (A)
    Anonym (vinden i gräset) skrev 2025-06-29 14:30:34 följande:
    Ja, det känns lite mycket när det är uppstaplat så där. Jag kanske inte för några av sakerna. Stegmålet känns långt ifrån nu, för jag har gått 800 steg och känner att min kropp protesterar, vilket är vanligt när jag såvit dåligt. Kanske grädden får stå kvar också. Till slut får jag väl slänga den.
    Tips är att vara snällare mot dig själv när du skriver listorna. Se till att inte skriva mer än du kommer att klara och låt resten bli en ev bonus. Man mår bättre av att klara sina mål istället för att känna att man aldrig gör tillräckligt. 

Grädde går jättebra att frysa in. 
    Anonym (A) skrev 2025-06-29 14:33:23 följande:
    Tips är att vara snällare mot dig själv när du skriver listorna. Se till att inte skriva mer än du kommer att klara och låt resten bli en ev bonus. Man mår bättre av att klara sina mål istället för att känna att man aldrig gör tillräckligt. 

Grädde går jättebra att frysa in. 
    Jo, jag vet. Det är inte lätt att inte klara allt man vill alltid. 

Grädden är öppnad på "fel sätt" och har stått i 10 dagar efter utgångsdatum redan, så ingen idé att frysa. Det är jag som är slarvig/glömsk.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (A)
    Anonym (vinden i gräset) skrev 2025-06-29 14:53:09 följande:
    Jo, jag vet. Det är inte lätt att inte klara allt man vill alltid. 

Grädden är öppnad på "fel sätt" och har stått i 10 dagar efter utgångsdatum redan, så ingen idé att frysa. Det är jag som är slarvig/glömsk.
    Jag är också sjuk men lägger inte så mycket krav på mig själv. Idag sitter jag mesta delen av dagen ochvilar och  lyssnar på regnet.

Jodå, frys den du istället för att låta den bli dålig. 
  • Anonym (bodil)

Nu blev jag nyfiken, varför skriver du av Ronja Rövardotter? 

Uppdatering:

Jag blev inte klar med något. Framför allt för att huvudet och lederna sa ifrån. Jag hoppas jag sover bättre i morgon.

Jag har inte börjat på matlistan, jag tänkte att jag ska göra det. Min ena närmaste butik släpper reklambladet klockan 20 på söndagar så jag har väntat lite på det.

Inte gjort, men jag har sorterat upp disken i olika högar och slängt allt skräp.
             Inte heller gjort.
             Jag kom till 2200 ungefär
              Skrivit av lite grann. MÅlet är att det ska bli en a4 i word med 10 i                          textstorlek
               Jag tror inte att jag har gjort det. Jag har inte spelat så mycket idag.
                Inte gjort alls.
                 Som sagt, jag ska börja med detta om en stund.
                Inte gjort. Jag behöver få ordning på disken först.

Nya tag imorgon?
    Anonym (bodil) skrev 2025-06-29 20:23:54 följande:

Nu blev jag nyfiken, varför skriver du av Ronja Rövardotter? 

Jag har en liten idé om att inte rikitgt lära mig lite främmande språk genom att översätta lite böcker jag har ord för ord. Jag inser så klart att det inte kommer bli något vettigt utöver att jag kanske lär mig något enstaka ord. Det är mest för att ha något att göra. Jag har redan skrivit av några sidor ut Sunnanäng, Kometen kommer, Madicken och Junibackens Pims, Harry Potter och den flammande bägaren, Fem söker en skatt, A Game of thrones, The Stone Prince, Emil i Lönneberga och Barn av sin stad. Jag har några böcker till jag skriva av. 'Sen tänkte jag översätta lite till de nordiska språken, franska, spanska, italienska, tyska, och kanske något mer. 

Sedan tänkte jag även använda dem för att träna på att rita. Lite avgränsad text kanske hjälper.
  • Anonym (bodil)
    Anonym (vinden i gräset) skrev 2025-06-29 20:36:24 följande:
    Jag har en liten idé om att inte rikitgt lära mig lite främmande språk genom att översätta lite böcker jag har ord för ord. Jag inser så klart att det inte kommer bli något vettigt utöver att jag kanske lär mig något enstaka ord. Det är mest för att ha något att göra. Jag har redan skrivit av några sidor ut Sunnanäng, Kometen kommer, Madicken och Junibackens Pims, Harry Potter och den flammande bägaren, Fem söker en skatt, A Game of thrones, The Stone Prince, Emil i Lönneberga och Barn av sin stad. Jag har några böcker till jag skriva av. 'Sen tänkte jag översätta lite till de nordiska språken, franska, spanska, italienska, tyska, och kanske något mer. 

Sedan tänkte jag även använda dem för att träna på att rita. Lite avgränsad text kanske hjälper.
    Ok, det låter ambitiöst! 
    Anonym (bodil) skrev 2025-06-29 20:47:13 följande:
    Ok, det låter ambitiöst! 
    Nja, distraktioner bara. Dt är inte som att jag måste bli klar ett visst datum och dt måste vara perfekt utfört. Det hade väl varit ambitiöst. Nu är det bara något jag ägnar någora minuter i taget åt när jag har tråkigt.

Matplaner:

Jag kom på att den andra butiken numera släpper reklambladet en vecka i förväg. Så jag kan faktiskt kolla på båda.

Det intressanta i reklambladen jag hittar för egen del är kycklinglårfilé, ev också lax, men den är odlad vilket jag inte gillar, och fläskkarré. Annars var det vekligen ingenting. Den andra har fryst kycklinglårfilé, kycklingfärs, ägg, ev ost, juice, 

Jag tänker kanske kycklingköttbullar, eller kycklingwallenbergare. Med potatis och sås. Det skulle då vara veckans ambtiösa matlagning. Det är mycket färs så det skulle räcka i några dagar eller hamna i frysen. Fläskkarré och kycklinglår skulle jag kunna vara lat med och bara steka och äta med köpt potatissallad eller pommes.

• Anonym (A)
    Anonym (vinden i gräset) skrev 2025-06-29 20:30:17 följande:

Uppdatering:

Jag blev inte klar med något. Framför allt för att huvudet och lederna sa ifrån. Jag hoppas jag sover bättre i morgon.

Jag har inte börjat på matlistan, jag tänkte att jag ska göra det. Min ena närmaste butik släpper reklambladet klockan 20 på söndagar så jag har väntat lite på det.

Inte gjort, men jag har sorterat upp disken i olika högar och slängt allt skräp.
             Inte heller gjort.
             Jag kom till 2200 ungefär
              Skrivit av lite grann. MÅlet är att det ska bli en a4 i word med 10 i                          textstorlek
               Jag tror inte att jag har gjort det. Jag har inte spelat så mycket idag.
                Inte gjort alls.
                 Som sagt, jag ska börja med detta om en stund.
                Inte gjort. Jag behöver få ordning på disken först.

Nya tag imorgon?
    Låter som att du skapar en negativ känsla själv. Vänd på det och skriv ner det du har gjort idag istället! Det är ju flera saker, Bra jobbat! 
  • Anonym (Fyrklövern)

Gå 6000 steg, de flesta kommer jag nog gå inomhus.

Bor du i ett slott? Det måste vara stort hemma hos dig. 

Lycka till🌺

• Anonym (Inre orkaner)

Skaffa nya distraktioner istället för att ta tag i det som är dina riktiga problem.😉 Sitt med huvudvärken och gör något åt dina riktiga problem. 

• enola

Jag tycker det är en toppenidé att skriva här för att få distraktion. Och att du ser till att försöka hålla dig aktiv är jättebra!
    Men gör inte så långa listor. Det är bättre, inte minst för självkänslan, att ha en eller ett par punkter och klara det man föresatt sig än att ta på sig för mycket. 

Jag hade en helt underbar psykolog tidigare. Jag var utmattad sen flera år men på väg tillbaka. Ofta fick jag inget gjort för jag var bara trött, och jag anklagade mig själv för att vara lat. Vid ett tillfälle kom han med det fantastiska uttalandet "din hjärna är en hundvalp". Han menade att istället för att racka ner på sig själv för det man inte orkar så ska man ge sig själv beröm och uppmuntran för det man faktiskt gör. Jag försöker att leva efter det även fast det är svårt ibland. 

Jag tycker det är smart tänkt att du har både hushållssysslor och kreativa aktiviteter på din lista. Det är viktigt med den balansen. Jag hejar på dig!

• Meddelande borttaget
Svar på tråden Läs inte om ni inte vill läsa om en vanlig sjuk persons vardag