• Anonym (Karlar alltså)

Omständiga krånglande karlar!

Någon där ute som vet varför karlar ska ta den krångliga vägen till att göra saker?
    Har karlar inget sinne för logik?
    Och varför blir de så jädra arga och vägrar att lyssna på förslag som gör saker enklare?

• Svar på tråden Omständiga krånglande karlar!
  • Martinnains

Hej, har du något exempel?.
    Jag upplever nog att det finns krångliga människor av bägge könen.
    Ett förslag är att fråga varför någon gör något i en viss ordning. De kan ha en riktigt bra anledning eller ingen anledning alls, och i så fall kan du komma med tips.
    Kan hända att deras sätt är ännu bättre än ditt. (Coaching 😉)

• Anonym (Kajanders)
    Anonym (Karlar alltså) skrev 2025-06-29 14:34:31 följande:
    Omständiga krånglande karlar!

Någon där ute som vet varför karlar ska ta den krångliga vägen till att göra saker?
    Har karlar inget sinne för logik?
    Och varför blir de så jädra arga och vägrar att lyssna på förslag som gör saker enklare?

Det där låter väldigt generaliserande och fördomsfullt. Ungefär som att alla smålänningar är snåla och alla svarta har rytmen i blodet.

Om man har den förutfattade meningen att alla karlar (det heter ju inte "män" när man ska klaga på dem ha ha) är på ett visst sätt så kommer man att leta bekräftelse på den tesen. Det blir ett självspelande piano. Det blir inte sant.
  • Anonym (Karlar alltså)
    Martinnains skrev 2025-06-29 14:53:26 följande:

Hej, har du något exempel?.
    Jag upplever nog att det finns krångliga människor av bägge könen.
    Ett förslag är att fråga varför någon gör något i en viss ordning. De kan ha en riktigt bra anledning eller ingen anledning alls, och i så fall kan du komma med tips.
    Kan hända att deras sätt är ännu bättre än ditt. (Coaching 😉)

Jo visst finns det krångel av båda könen. Har däremot upplevt mer krångel med det manliga  könet. Skratt Skrikandes
    Ett exempel är att tex räta upp ett träd med ett rep, men karln använder inget rep utan låter trädet luta tills det inte går att räta upp igen.
    Andra har nog bättre exempel.
  • Anonym (Karlar alltså)
    Anonym (Kajanders) skrev 2025-06-29 15:13:09 följande:
    Det där låter väldigt generaliserande och fördomsfullt. Ungefär som att alla smålänningar är snåla och alla svarta har rytmen i blodet.

Om man har den förutfattade meningen att alla karlar (det heter ju inte "män" när man ska klaga på dem ha ha) är på ett visst sätt så kommer man att leta bekräftelse på den tesen. Det blir ett självspelande piano. Det blir inte sant.
    Ska man vara ärlig så är allt generaliserat och baserat på fördomar i samhället.
    Tråden är mer för  ventilation  med män som ska göra saker extra krångligt.
    Sist men inte minst, stereotyper existerar av en anledning.
  • Anonym (Grodan boll)
    Anonym (Karlar alltså) skrev 2025-06-29 15:33:41 följande:
    Jo visst finns det krångel av båda könen. Har däremot upplevt mer krångel med det manliga  könet. Skratt Skrikandes
    Ett exempel är att tex räta upp ett träd med ett rep, men karln använder inget rep utan låter trädet luta tills det inte går att räta upp igen.
    Vad gjorde du själv åt saken?😉 Tittade på via avstånd?
  • Anonym (Kajanders)
    Anonym (Karlar alltså) skrev 2025-06-29 15:36:02 följande:
    Ska man vara ärlig så är allt generaliserat och baserat på fördomar i samhället.
    Tråden är mer för  ventilation  med män som ska göra saker extra krångligt.
    Sist men inte minst, stereotyper existerar av en anledning.
    Förstår inte vad du menar med att allt i samhället är generaliserat och baserat på fördomar. 

Jag vet varför man gärna använder sig av stereotyper, det får en att känna det som om man förstår världen omkring en. Tyvärr kan en stereotyp vara helt felaktig och därför styra ens tankar och handlingar fel.
  • Anonym (?)
    Anonym (Karlar alltså) skrev 2025-06-29 15:33:41 följande:
    Just det exemplet haltar betänkligt. Det är en klart okrånglig lösning som bottnar i lathet och ointresse anser jag.
    Sedan är det så att människor av olika kön också är olika vad gäller att problematisera. En del ska planera ihjäl sig och får inget gjort. Andra drar igång helt utan plan och stöter på problem. Jag kan se en liten fördel i det - man tvingas till problemlösning -och det är inte det sämsta.
    Jag är till stor del autodidakt medans min kvinna kan googla runt i evigheter.
    Trots det funkar vi tillsammans och får saker gjorda
    Alltså - det handlar inte om kön utan om inställning
  • Anonym (F)

Min upplevelse är att många män har alltför liten tilltro till kvinnors kompetens och alltför stor tilltro till sin egen. Till en del har det väl att göra med att vi kvinnor sällan uttrycker oss tvärsäkert (mina egna inlägg här på FL är fulla av väl, nog och kanske ). 

Så när en kvinna kommer med ett förslag tänker mannen att det nog inte är så välgrundat och att han själv kan bättre.

• Anonym (?)
    Anonym (F) skrev 2025-06-29 20:28:35 följande:

Min upplevelse är att många män har alltför liten tilltro till kvinnors kompetens och alltför stor tilltro till sin egen. Till en del har det väl att göra med att vi kvinnor sällan uttrycker oss tvärsäkert (mina egna inlägg här på FL är fulla av väl, nog och kanske ). 

Så när en kvinna kommer med ett förslag tänker mannen att det nog inte är så välgrundat och att han själv kan bättre.

Så kan det vara ... eller så ska man träffa rätt person.Motarbeta eller komplettera är två helt olika saker.
    Har löst en väldig massa olika problem även med manliga vänner och på egen hand. Lösningen sitter inte i könet utan i samarbetet.
    Fram tills att jag träffade min nuvarande fick jag lösa precis allt själv nu har jag någon att bolla med och få hjälp av.
Svar på tråden Omständiga krånglande karlar!