• Jcia

Hjälp

Jag har precis börjat med Aripirazol, jag har ingen psykos eller vanföreställningar.  
    Jag fick den utskriven för depression. Hur har den funkat på er som har depression?

• Svar på tråden Hjälp
  • Anonym (Camilla)

Det läkemedlet är ju inte förstahandsval vid depression. Mest vanligt är det behandling vid schizofreni, bipolär, Tourettes och vissa autismspektrumsteörningar. Har du provat andra SSRI eller SNRI. Abilify funkar bra som tillägg till annan behandling också. Hoppas du inte fått det utskrivet vid första kontakt för nedstämdhet och ångest. Det är att skjuta knott med bazooka. 

• Jcia
    Anonym (Camilla) skrev 2025-07-03 22:15:40 följande:

Det läkemedlet är ju inte förstahandsval vid depression. Mest vanligt är det behandling vid schizofreni, bipolär, Tourettes och vissa autismspektrumsteörningar. Har du provat andra SSRI eller SNRI. Abilify funkar bra som tillägg till annan behandling också. Hoppas du inte fått det utskrivet vid första kontakt för nedstämdhet och ångest. Det är att skjuta knott med bazooka. 

Jag tror läkaren vet bäst. Hon sa att set också är till för depression
  • Anonym (Camilla)

Ja det funkar för depression men är inte ett förstahandsval. Då anar jag att du har fler åkommor att ta hänsyn till. Men till din fråga - kommer den att funka mit depression. Kanske. 

Svar på tråden Hjälp