• Anonym (Anonym)

Vad räknas som tillgångar vid bostadstillägg?

Hej!

Vad räknas som tillgångar som måste tas upp vid bostadstillägg från Försäkringskassan?

Jag har läst att det gäller pengar (både kontanter och på bankkonto), aktier, fonder, obligationer och andra hus än ens huvudbostad. Men jag vet inte vad mer som räknas in.

Tydligen ska inte lösöre som bilar och smycken räknas in. Vet någon vilka lösöre detta gäller? Eller är det allt lösöre?

Enligt en kammarrättsdom som gjorts nyligen räknas visst inte guld som tillgång som behöver tas upp. Personen det berörde hade 1 miljon i guld.

Vet någon om Bitcoin räknas eller inte? Enligt vissa definitioner räknas Bitcoin som lösöre, som enligt ovan inte skulle tas upp. I domen om guld var det om guld skulle räknas som fordringar i form av pengar och liknande medel som verkar vara avgörande. Det skulle det inte räknas som. Enligt olika definitioner räknas inte Bitcoin som fordringar i form av pengar och liknande medel.

Jag tycker det är väldigt rörigt vad som räknas och vad som inte räknas.

• Svar på tråden Vad räknas som tillgångar vid bostadstillägg?
  • Anonym (Em)
    Anonym (Anonym) skrev 2025-06-29 15:38:30 följande:
    Vad räknas som tillgångar vid bostadstillägg?

Hej!

Vad räknas som tillgångar som måste tas upp vid bostadstillägg från Försäkringskassan?

Jag har läst att det gäller pengar (både kontanter och på bankkonto), aktier, fonder, obligationer och andra hus än ens huvudbostad. Men jag vet inte vad mer som räknas in.

Tydligen ska inte lösöre som bilar och smycken räknas in. Vet någon vilka lösöre detta gäller? Eller är det allt lösöre?

Enligt en kammarrättsdom som gjorts nyligen räknas visst inte guld som tillgång som behöver tas upp. Personen det berörde hade 1 miljon i guld.

Vet någon om Bitcoin räknas eller inte? Enligt vissa definitioner räknas Bitcoin som lösöre, som enligt ovan inte skulle tas upp. I domen om guld var det om guld skulle räknas som fordringar i form av pengar och liknande medel som verkar vara avgörande. Det skulle det inte räknas som. Enligt olika definitioner räknas inte Bitcoin som fordringar i form av pengar och liknande medel.

Jag tycker det är väldigt rörigt vad som räknas och vad som inte räknas.

Enklast är väl att ringa fk och fråga?
  • Anonym (Em)

Tycker att det låter märkligt om guld och bitcoin inte räknas. Då är det ju bara att investera pengarna i sånt och få fullt bostadstillägg. Men skulle inte vara första gången fk har märkliga regler.

• Anonym (Anonym)

Tack för dina svar!

Det är nog enklast att ringa och fråga. Om dem själv ens vet. Eller så måste det till ytterligare en dom för att fastslå vilket som gäller.

Jag håller med om att det verkar lite märkligt. Men tidigare lyckades jag hitta en lag som ligger till grund för uträkningen. Den har nummer 2009:1053. I den står vilka tillgångar som ska räknas in. Sedan är frågan om olika tillgångar faller in under de olika alternativen.

Svar på tråden Vad räknas som tillgångar vid bostadstillägg?