• Anonym (Orolig släkting)

tonåring vill inte bo hemma

Hej jag är anhörig till någon som har en tonåring som inte vill bo hemma längre.Det har pågått en tid och tonåringen bor inte hemma längre.Ni som har haft liknande problematik som tonåringar,har ni slutit fred med era föräldrar senare o hur gamla var ni då? Tacksam för svar .

• Svar på tråden tonåring vill inte bo hemma
  • Anonym (olika)

Jag flyttade i princip hemifrån när jag var 15. Jag är 28 idag. Då var det att jag flydde ut till lantstället för att slippa vara hemma, det användes ändå inte. Det fungerade då det bara var ca 2 timmar från lantstället till skolan, inklusive prommenad till bussen och sedan byte till annan buss i stan.

Första åren gick all kommunikation genom min mormor och morfar och de var de enda jag träffade. Sedan började jag och min mamma prata igen när jag var 17. Det tog lång tid innan det var mer än några meddelanden i månaden, men idag har vi en bra relation. Hon är mycket vettigare när hon inte är tillsammans med min pappa. Min pappa har jag ingen kontakt med. 

• Anonym (Orolig släkting)

Tack för ditt svar.Det ger hopp.Jag hoppas att tonåringen ska komma på bättre tankar,samtidigt vet jag inte exakt vad som ligger bakom.

• Anonym (slet)
    Anonym (Orolig släkting) skrev 2025-06-29 17:24:37 följande:
    tonåring vill inte bo hemma

Hej jag är anhörig till någon som har en tonåring som inte vill bo hemma längre.Det har pågått en tid och tonåringen bor inte hemma längre.Ni som har haft liknande problematik som tonåringar,har ni slutit fred med era föräldrar senare o hur gamla var ni då? Tacksam för svar .

Det beror säkert på olika faktorer. Vad anledningen är till att tonåringen inte vill bo hemma, hur föräldrarna agerar och har agerat i situationen.
  • Anonym (?)

Känner två som flyttade hemifrån när de började gymnasiet. Huvudorsaken var bättre förutsättningar för studier. Inte någon konflikt med föräldrarna. 

De har sedan dess haft bra kontakt med sina föräldrar och regelbunden besök. Nu är de båda över 20 år.

• Anonym (.)

Det ska man väl bara uppmuntra till!
    Låt Hen flytta.
    Är egentligen bara allt annat fixat o klart, så är det helt okej..
    menar, att man klarar sig själv?
    Då finns det inga hinder väl.

Jag stack själv direkt när jag fyllde 17 år.
    Jag har planner på eller går i alla fall i tankar om att 'jag vet jag får komma hem när jag vill igen.. så det är bara att göra det, mina föräldrar är helt okej med vilket som' dom bor stort nog osv. så inga som stoppar det.

Konsten är bara som nämnt, att man måste kunna klara sig att bo helt själv, eller kunna klara sig utan ha Mamma/ Pappa runt sig- så shoot, kör på.

Svar på tråden tonåring vill inte bo hemma