• Anonym (Bea)

Nikotinberoende tonåringar

Ni föräldrar som har en tonåring som nyttjar nikotin (cigaretter, snus eller vejp), hur hanterar ni det? Tillåter ni det hemma och tillsammans med er? Hur har din tonåring råd? 

Jag har en 17-årig dotter som snusar (det händer även att hon röker och vejpar enligt henne själv), men hittills är hon förbjuden att snusa öppet inför mig men jag fattar ju att hon gör det på sitt rum osv. Hon gör ingen hemlighet av att hon är beroende av snuset och vi kan prata öppet om det.

Önskar svar framförallt från er andra som har erfarenhet av detta. 

• Svar på tråden Nikotinberoende tonåringar
  • Anonym (Kvinna)

Hur gick det till när hon började snusa? Mina tonåringar hade fått indragen månadspeng om jag kom på dom med att nyttja nikotin. 

• Anonym (Mamma till 3 tonåringar)

Innan de är 18 så inget hemma/ inför mig.
    Jag slänger cigg/snus / alkohol som finns i mitt hem.
    Efter 18 så är det fortfarande inget i mitt hem men jag slänger inget.

Hur de finansierat det? Genom att hamna i skuld, lånat tobak och genom sina sommarjobb.

2 av 3 har börjat runt 16/17

• Anonym (aldrig)
    Anonym (Bea) skrev 2025-06-29 20:45:29 följande:

Ni föräldrar som har en tonåring som nyttjar nikotin (cigaretter, snus eller vejp), hur hanterar ni det? Tillåter ni det hemma och tillsammans med er? Hur har din tonåring råd? 

Jag har en 17-årig dotter som snusar (det händer även att hon röker och vejpar enligt henne själv), men hittills är hon förbjuden att snusa öppet inför mig men jag fattar ju att hon gör det på sitt rum osv. Hon gör ingen hemlighet av att hon är beroende av snuset och vi kan prata öppet om det.

Jag skulle riva upp himmel och jord om mitt minderåriga barn började använda och bli beroende av nikotin. Jag skulle dra in pengarna för det första, rota i rummet och slänga skiten, och aldrig någonsin sluta tjata om det. 

Det spelar ju ingen roll om du förbjuder det inför dig, om hon ändå gör det i sitt rum. 
  • Anonym (.)

Min grabb, 17årar gammal, han snusar också.

-Han får, för jag har och tillåtit det att han gör det!
    -Så länge egentligen han bara inte slänger sig omkring och sköter det snyggt, inte slänger massa snus överallt där han står osv.
    -Jag betala det i början, nu får han betala det själv.
    Jag snusar själv, så jag tar av honom ibland när jag inte har och mina är slut, så gör han likadant av mig när han är slut osv.
    -Hemma hos andra sen i släkten- dom gillar det inte!
    Där är det ett problem, men sen och oavsett om jag snart är närmare 40 år gammal så får jag inte heller bruka tobak av mina föräldrar. så ja.

Anonym (Bea) skrev 2025-06-29 20:45:29 följande:

Ni föräldrar som har en tonåring som nyttjar nikotin (cigaretter, snus eller vejp),
    -Hur hanterar ni det?
    -Tillåter ni det hemma och tillsammans med er?
    -Hur har din tonåring råd? 

• Anonym (Hej)

Hur ser ni på knark då? Tillåter ni era tonåringar att snorta en lina kokain eller skjuta lite heroin hemma? Eller får dom indragen veckopeng/månadspeng då?

• Anonym (Principer)

Jag har utbildat om hälsorisker med rökning och varför det inte är smart att skaffa sig nikotinberoende sen barnet var litet.

I tidiga tonåren förklarade jag att om jag ser barnet rökande en cigg så lägger vi allt vi sparat åt det på andra saker istället.

Lägger man skattade pengar på att ge sig själv cancer förtjänar man inte de resurser vi har skapat åt en intelligent ung vuxen. Snus kan motvilligt tolereras, men rökning- inte en snöbolls chans i helvetet.          

• Anonym (aldrig)
    Anonym (Hej) skrev 2025-06-30 18:17:04 följande:

Hur ser ni på knark då? Tillåter ni era tonåringar att snorta en lina kokain eller skjuta lite heroin hemma? Eller får dom indragen veckopeng/månadspeng då?

Bara om de gör det på sitt rum, inte när jag ser det :)
  • Anonym (Vida)

Barn i den åldern lyssnar med ett halvt öra när man mässar om hälsorisker. Att dom kan få cancer av det dom brukar senare i livet känns för dom som att det ändå är en zillion  år borta och inget som dom behöver bry sej om nu. 

Jag jobbar som tandläkare. I mitt jobb ingår att fråga om tobak och prata hälsorisker. Jag har testat dom flesta metoder men det är få som bryr sej. När det gäller cancer går det nog att bota om dom skulle få det om många tänker dom? Det som däremot får dom att stanna till och lyssna är hur det kommer att påverka deras utseende. 

Rökning ökar risken för att få tandlossning och gula tänder. Snus , även det vita ger på sikt bortfrätts tandhalsar som ger långa tänder.  Brunt snus ger dessutom fula missfärgningar. Rökning påverkar huden. Rökare får vertikala, typiska rynkor på överläppen och allmänt rynkigare hud (se prinsessan Birgitta). 

Så googla upp lite snaskiga bilder på tandlossning, snusskadade tänder och rynkiga personer som röker och visa hur dom kommer se ut. Jag har fått väldigt många fler att sluta på det sättet än genom att prata om hälsorisker. 

Och glöm inte att ta upp den dåliga andedräkt det ger också.

• Anonym (Kvinna)
    Anonym (Vida) skrev 2025-07-01 09:58:21 följande:

Barn i den åldern lyssnar med ett halvt öra när man mässar om hälsorisker. Att dom kan få cancer av det dom brukar senare i livet känns för dom som att det ändå är en zillion  år borta och inget som dom behöver bry sej om nu. 

Jag jobbar som tandläkare. I mitt jobb ingår att fråga om tobak och prata hälsorisker. Jag har testat dom flesta metoder men det är få som bryr sej. När det gäller cancer går det nog att bota om dom skulle få det om många tänker dom? Det som däremot får dom att stanna till och lyssna är hur det kommer att påverka deras utseende. 

Rökning ökar risken för att få tandlossning och gula tänder. Snus , även det vita ger på sikt bortfrätts tandhalsar som ger långa tänder.  Brunt snus ger dessutom fula missfärgningar. Rökning påverkar huden. Rökare får vertikala, typiska rynkor på överläppen och allmänt rynkigare hud (se prinsessan Birgitta). 

Så googla upp lite snaskiga bilder på tandlossning, snusskadade tänder och rynkiga personer som röker och visa hur dom kommer se ut. Jag har fått väldigt många fler att sluta på det sättet än genom att prata om hälsorisker. 

Och glöm inte att ta upp den dåliga andedräkt det ger också.

Tonåringar svarar bättre på konkreta konsekvenser. Indragen månadspeng, utegångsförbud och straff som att gå ut med sopor är effektivt. Vill man ändå prata om saken kan man förklara hur mycket smink eller dataspel man kan köpa om man låter bli nikotin och alkohol.
Svar på tråden Nikotinberoende tonåringar