Barn i den åldern lyssnar med ett halvt öra när man mässar om hälsorisker. Att dom kan få cancer av det dom brukar senare i livet känns för dom som att det ändå är en zillion år borta och inget som dom behöver bry sej om nu.
Jag jobbar som tandläkare. I mitt jobb ingår att fråga om tobak och prata hälsorisker. Jag har testat dom flesta metoder men det är få som bryr sej. När det gäller cancer går det nog att bota om dom skulle få det om många tänker dom? Det som däremot får dom att stanna till och lyssna är hur det kommer att påverka deras utseende.
Rökning ökar risken för att få tandlossning och gula tänder. Snus , även det vita ger på sikt bortfrätts tandhalsar som ger långa tänder. Brunt snus ger dessutom fula missfärgningar. Rökning påverkar huden. Rökare får vertikala, typiska rynkor på överläppen och allmänt rynkigare hud (se prinsessan Birgitta).
Så googla upp lite snaskiga bilder på tandlossning, snusskadade tänder och rynkiga personer som röker och visa hur dom kommer se ut. Jag har fått väldigt många fler att sluta på det sättet än genom att prata om hälsorisker.
Och glöm inte att ta upp den dåliga andedräkt det ger också.