Någon mer som är den sämst sedda i familjen?
Jag är äldsta syskonet i min familj och fick ta mycket ansvar redan som barn. Ändå har jag i vuxen ålder alltid varit den sämst sedda i familjen. Så fort jag gör något som är fel eller inte så bra, då får jag höra det i oändlighet och med en väldigt anklagande och nedlåtande ton. Mina andra syskon kan göra ungefär vad som helst och ändå gulligullas det med dem.
Det känns som om mina föräldrar egentligen aldrig älskat mig. Jag var bara bra att ha för att hjälpa till hemma och passa småsyskonen. Mina syskon blir ofta hembjudna till föräldrarna, men mig bjuder de hem så sparsamt som möjligt, och ofta får jag inte ens veta att de haft en sammankomst/ träffats eller åkt ut på någon resa och haft kul.
Jag var skoltrött i högstadiet/ gymnasiet och skötte inte mina studier som jag skulle, varför jag fick lägre betyg, och det var en källa till besvikelse för främst min mor, som hade förväntat sig att jag skulle gå ut gymnasiet med höga betyg och vidareutilda mig. Tilläggas bör att hon själv alltid varit låginkomsttagare och inte haft någon högre utbildning. Efter detta började jag bli sämre sedd. Är det någon som är i en liknande situation?