-
Hej! Min dotter på 9 år har börjat tappa mer hår än normalt. Det började för några veckor sedan. Tänkte inte så mycket på det först, hon har långt hår och jag vet att man tappar uppåt 100 hårstrån per dag. Men jag reagerade när hela borsten blev full med hår en dag. Sen har det fortsatt men inte lika mycket. Varje gång jag drar igenom hennes hår eller borstar det så får jag med flera hårstrån. Inga kala fläckar men håret känns tunnare och hårbotten syns mer på hjässan.Någon som varit med om liknande och vad orsaken var och hur det blev? Ska kontakta vården men det är så svårt att få tid på min vc. Har läst att infektioner kan ge håravfall efter ca tre månader och hon hade en kraftig influensa i februari. Vet inte hur vanligt det är men tror det är en eventuell orsak. Hon har inga andra sjukdomssymptom nu. Tacksam för input och erfarenheter.
-
Svar på tråden 9-åring tappar hår!
-
Bra att du kollar upp det med VC, men tänk på att håravfall helt naturligt kan variera med säsong, hormoner och andra variabler.
Och brukar hon ha håret uppsatt? Hårda uppsättningar, som små tofsar och tighta flätor, kan leda till håravfall. -
Vad jobbigt, jag förstår att du som mamma blir orolig. Men det är förhoppningsvis inget permanent, det är som du skrev, infektioner och stress kan ge ökad hårlossning flera månader efteråt. Det betyder att fler hårsäckar än normalt går in i sin vilofas samtidigt. Men det brukar ge med sig och det växer tillbaka igen.
Bra att du vill kolla upp, ibland kan det bero på vissa brister som exempelvis brist på D-vitamin. Krama om dottern och försök att inte visa din oro för henne.
-
Tack för era svar! Ja håruppsättningar kan också vara en orsak tänker jag nu. Hon har fått ha håret i hästsvans stor del av våren i pga att det gått löss i flera omgångar i skolan. Nu får hon ha det utsläppt, vågar inte sätta upp det mer. Hennes mormor gick bort i februari och hon har varit ledsen över det men hanterat det bra. Men kanske det också påverkar henne mer än jag förstått. Med tanke på att det också står att psykisk påfrestning och stress kan påverka håravfall. Så svårt att veta orsak men förmodligen är det något av det eller flera faktorer. Men ska kolla upp det på vc, om det är någon brist t ex.