• Mildamatilda16

Syskonbråk och semester, blir GAAALEN!

Barnen är 9 och 12 år, var för sig fantastiska, men tillsammans en ständig kamp om vem som kan reta, jävlas, trycka ned den andra mest. Yngsta har ADHD vilket såklart ställer till det, äldsta mycket möjligt också men inte utredd. Enda gången de är sams är när de spelar tillsammans och den tiden försöker man ju begränsa, men samtidigt blir det vår enda paus från bråken.

Vi har gått diverse föräldrautbildningar m.m, så vi gör allt "enligt boken'" och efter bästa förmåga, men INGENTING funkar. Vi ger positiv förstärkning, försöker prata med barnen när det är lugnt, försöker ligga steget före etc.

Finns det NÅGOT vi kan göra för att få en någorlunda harmonisk sommar?

• Svar på tråden Syskonbråk och semester, blir GAAALEN!
  • Xenia
    Mildamatilda16 skrev 2025-06-30 11:35:12 följande:

Barnen är 9 och 12 år, var för sig fantastiska, men tillsammans en ständig kamp om vem som kan reta, jävlas, trycka ned den andra mest. Yngsta har ADHD vilket såklart ställer till det, äldsta mycket möjligt också men inte utredd. Enda gången de är sams är när de spelar tillsammans och den tiden försöker man ju begränsa, men samtidigt blir det vår enda paus från bråken.

Vi har gått diverse föräldrautbildningar m.m, så vi gör allt "enligt boken'" och efter bästa förmåga, men INGENTING funkar. Vi ger positiv förstärkning, försöker prata med barnen när det är lugnt, försöker ligga steget före etc.

Skicka iväg en eller båda på (olika) läger/dagläger. Eller skicka iväg barnen i olika omgångar till mor/farföräldrar.

Det gjorde jag med mitt barn trots att hon inte hade något syskon att bråka med. Men kompisarna var ofta bortresta på sommaren så jag tyckte hon behövde stimulans och sällskap.

Ni föräldrar kan ju också göra något aktivt med varje barn för sig.
  • Mildamatilda16
    Anonym (vad) skrev 2025-06-30 14:10:18 följande:
    Om du vänder på det och tänker på allt bra och fint du vill att dina barn ska få under sommaren. Och att spela och ka kul utan bråk med sitt syskon är en av de bra och fina aktiviteterna de kan göra. 

Att försöka skapa balans är en bättre utgångspunkt än att begränsa för begränsandets skull. Och du kan ju också fundera över varför man vill begränsa - för att man ser negativa effekter, eller för att nån annan anser att det finns negativa effekter?

Tänk inte att du ger efter för husfriden, tänk att du ser spelandet och samspelet mellan syskonen som en positiv aktivitet. Om de får mer av det så kanske det spiller över till mer positiv samvaro även i övrigt?

Var tvungen att googla denna Sara Wimmercranz som du nämner. En vanlig mamma alltså? Som har idéer som du låter råda över hur du lever ditt liv med din familj? Det är lite konstigt. Även du är ju en mamma. Ska du tala om för Sara vad hon borde och inte borde då? För ni är ju egentligen likställda, noi är mammor, inte experter på barn, skärmtid, pedagogik, barns utveckling.... Och hon är dessutom en influenser, hur vet du ens att hon gör som hon säger i sina kanaler? Hon säljer ju ett livsstilskoncept, hennes verkliga liv är säkert en helt annan sak.
    Det var bra sagt, ska försöka tänka så, istället för att bli stressad varje gång de spelar.

Jag följer inte den här Sara och tar väl inte jättemycket intryck av henne, hon är bara ett exempel på folk som poppar upp i flödet som  man kan bli lite avundsjuk på för att det verkar så enkelt i hennes värld..
  • Mildamatilda16
    Anonym (Linda) skrev 2025-06-30 14:14:42 följande:

Har denna influenser Sara någon egen erfarenhet av barn med diagnoser?  
    Om inte så varför följer du hennes inlägg? 

Det vet jag inte. Jag följer henne inte, eller några andra influencers heller för den delen, men ibland poppar det upp i flödet. Har tagit bort alla sociala medier under semestern för att slippa alla "goda råd", funkar bättre för mig så.
  • Anonym (vad)
    Mildamatilda16 skrev 2025-06-30 16:16:47 följande:
    Det vet jag inte. Jag följer henne inte, eller några andra influencers heller för den delen, men ibland poppar det upp i flödet. Har tagit bort alla sociala medier under semestern för att slippa alla "goda råd", funkar bättre för mig så.
    Låter ju klokt. Kanske är främst din skärmtid du ska begränsa, och låta dina barn ha rolig skärmtid tillsammans när de spelar :)
  • Mildamatilda16
    cosinus skrev 2025-06-30 14:37:18 följande:

Hur funkar de om ni gör saker?

Om ni t ex är ute i naturen, cyklar och badar, gör utflykter, såna saker? Är det mindre bråk då?

Isf hade jag försökt se till att aktivera barnen några timmar varje dag och sen med gott samvete låta dem spela ett tag ihop. Gärna ha speltiden samma tid varje dag. För som förälder är det väldigt praktiskt att ha en fast tid som barnen lär sig. Man slipper mycket tjat den vägen.

I övrigt dra med ett barn åt gången på sånt som behöver göras. Dela på dem där det går.

Det funkar oftast bättre när man väl är där, men alla övergångar, resor, packning är en kamp. Vi försöker göra saker de gillar utomhus varje dag och aktivera dem. Gör saker med varsitt barn där det är möjligt, men jag är ledig rätt mycket själv med barnen under sommaren.. tack för bra tips!
  • Anonym (vad)
    Mildamatilda16 skrev 2025-06-30 16:11:48 följande:
    Det var bra sagt, ska försöka tänka så, istället för att bli stressad varje gång de spelar.

Jag följer inte den här Sara och tar väl inte jättemycket intryck av henne, hon är bara ett exempel på folk som poppar upp i flödet som  man kan bli lite avundsjuk på för att det verkar så enkelt i hennes värld..
    Troligen lägger hon inte ut hela sin verklighet till allas beskådan. Utan valda delar som skapar hennes varumärke. Plus att hon ju inte är någon expert, hon är en vanlig mamma till sina barn. Det som hon gör är inte allmängiltigt, eller bör spridas som expertråd till andra. Det är mer en mamma till en annan. 
  • Anonym (Smash)

Det väl hur lätt som helst?

"Ni får fri skärmtid hela semestern så länge ni inte bråkar med varandra, tar varandras saker eller går på varandra fysiskt. Men hör vi ett bråk blir det regler igen i en vecka."

Problem solved.

• Anonym (Smash)

Tillägger:

När jag var liten, då var det TV man inte fick titta på. För då skulle man bli fet, ens ögon skulle bli fyrkantiga och hjärnan bli till gröt så att man inte kunde tänka.

Jag tittade jättemycket på TV, men min hjärna blev inte till gröt alls vad någon har märkt, och inte blev jag fet heller.

Det man till sist kom fram till där är att det handlar om vilket innehåll man får i sig från TV:n, inte tiden i sig. 

Samma sak med spel. Vår son har alltid fått spela, men vi har riktat honom mot först lärandespel och Mariocart, sen byggspel som Minecraft (omväxlande med lego). För utveckling av engelska är Bookworm jättekul. Sen blev det gulliga strategispelet Heroes of Might& Magic och historiska spel som Europa Universalis. 

CS GO fick han inte spela förrän vid 14-15 och han har aldrigt haft GTA och sån skit. 

Han är idag en välanpassad ung man enligt all omgivning och pluggar nu vidare.

Min slutsats: Om inte de vuxna i familjen spelar slaskiga spel med taskig kvinnosyn så kommer troligen inte barnen att göra det heller om de får alternativ.
    Vi har haft roligt med våra spel hela familjen.

• Anonym (Reg)

Separera dem så gott de går. Och på resor på olika håll etc.
  • Anonym (Reg)
    Anonym (Reg) skrev 2025-07-01 08:06:59 följande:
    Separera dem så gott de går. Och på resor på olika håll etc.

Glöm inte att låta dem spela mycket bockså. Det är semester!
  • Anonym (Berri)

Dela upp er och gör saker en förälder/ett barn. Skaffa tv-spel där man rör på sig. Se till att barnen rör på sig ordentligt varje dag. Gillar de att bada? Gör det! Man använder hela kroppen och blir rejält trött. (liten trädgårdspool räcker inte) Är det inte badväder så åk till simhallen. Och låt dem spela mer än till vardags. 

• Mildamatilda16
    Anonym (Smash) skrev 2025-07-01 07:38:25 följande:

Det väl hur lätt som helst?

"Ni får fri skärmtid hela semestern så länge ni inte bråkar med varandra, tar varandras saker eller går på varandra fysiskt. Men hör vi ett bråk blir det regler igen i en vecka."

Problem solved.

Det är en bra idé i teorin. Problemet är att de båda saknar impulskontroll, särskilt yngsta som har ADHD. Så saker händer innan de hunnit tänka efter och blir sedan extremt besvikna på sig själva när de.straffas för det, även om man pratat om konsekvenserna i förväg. De blir snarare stressade av det och bråkar ännu mer. 

Tack för många bra tankar i ditt andra inlägg!
  • Mildamatilda16
    Anonym (Berri) skrev 2025-07-01 08:38:17 följande:

Dela upp er och gör saker en förälder/ett barn. Skaffa tv-spel där man rör på sig. Se till att barnen rör på sig ordentligt varje dag. Gillar de att bada? Gör det! Man använder hela kroppen och blir rejält trött. (liten trädgårdspool räcker inte) Är det inte badväder så åk till simhallen. Och låt dem spela mer än till vardags. 

Ja bada gör vi så mycket det går och är ute mycket och leker, spelar fotboll etc :)
  • Anonym (vad)
    Mildamatilda16 skrev 2025-07-01 09:33:45 följande:
    Det är en bra idé i teorin. Problemet är att de båda saknar impulskontroll, särskilt yngsta som har ADHD. Så saker händer innan de hunnit tänka efter och blir sedan extremt besvikna på sig själva när de.straffas för det, även om man pratat om konsekvenserna i förväg. De blir snarare stressade av det och bråkar ännu mer. 

Tack för många bra tankar i ditt andra inlägg!
    Varför straffar du barnen för deras funktionshinder? 

Det är kanske där du ska börja, att bygga upp vardagen bättre så att du inte behöver efterreglera med straff och konsekvenser för sånt de inte kan rå för. 
  • Mildamatilda16
    Anonym (vad) skrev 2025-07-01 09:36:57 följande:
    Varför straffar du barnen för deras funktionshinder? 

Det är kanske där du ska börja, att bygga upp vardagen bättre så att du inte behöver efterreglera med straff och konsekvenser för sånt de inte kan rå för. 
    Det är ju det jag inte gör. Jag svarade på ett annat inlägg som föreslog det och förklarade varför det inte funkar för oss. Vi har genom åren, och innan vi fick diagnosen, testat det mesta och märkt att hot om konsekvenser/straff inte funkar. Även att locka med belöning blir svårt, då blir barnen stressade att inte klara av det och då gå miste om belöning. Alltså försöker vi ha så mycket struktur och tydliga rutiner som möjligt och undvika straff och mutor. Men av förklarliga skäl är mycket annorlunda på semestern, man umgås mer och därav att syskonbråken eskalerar.
  • Anonym (vad)
    Mildamatilda16 skrev 2025-07-01 12:04:30 följande:
    Det är ju det jag inte gör. Jag svarade på ett annat inlägg som föreslog det och förklarade varför det inte funkar för oss. Vi har genom åren, och innan vi fick diagnosen, testat det mesta och märkt att hot om konsekvenser/straff inte funkar. Även att locka med belöning blir svårt, då blir barnen stressade att inte klara av det och då gå miste om belöning. Alltså försöker vi ha så mycket struktur och tydliga rutiner som möjligt och undvika straff och mutor. Men av förklarliga skäl är mycket annorlunda på semestern, man umgås mer och därav att syskonbråken eskalerar.
    Ah, fattar, det blev otydligt i det svaret, lät som att ni straffade trots att det då blev sämre. 
  • Mildamatilda16
    Anonym (vad) skrev 2025-07-01 12:20:12 följande:
    Ah, fattar, det blev otydligt i det svaret, lät som att ni straffade trots att det då blev sämre. 
    Jag förstår, blir lätt missförstånd i text. Sedan är vi föräldrar såklart inte ofelbara, vi blir trötta och tappar tålamodet och gör inte alltid det som egentligen är bäst, men så är det väl i alla familjer..
  • Anonym (vad)
    Mildamatilda16 skrev 2025-07-02 11:57:10 följande:
    Jag förstår, blir lätt missförstånd i text. Sedan är vi föräldrar såklart inte ofelbara, vi blir trötta och tappar tålamodet och gör inte alltid det som egentligen är bäst, men så är det väl i alla familjer..
    Nej såklart gör man inte alltid som man tänkt att man borde. Det är mänskligt. Men också bra om man kan omvärdera det man gör utifrån om det fungerar eller inte, och utifrån om det är bra eller inte för situationen i stort. 

Hoppas ni får en fin sommar med båda barnen! Med en okej balans mellan aktiviteter och spelande där barnen kan få bonda lite och ha kul ihop. 
Svar på tråden Syskonbråk och semester, blir GAAALEN!