• Anonym (EK)

Arg av Sertralin?

Jag har ätit citalopram i många år och det har funkat bra. Kanske att jag blir lite mer loj, men för 2 månader sedan så bytte jag till Sertralin. Tycker att jag känner mig personlighetsförändrad av dom. Mer kall och arg. Bir lätt irriterad på olika saker och känner mig även mer låg. Någon annan som har erfarenhet av detta?

• Svar på tråden Arg av Sertralin?
  • Anonym (byt)
    Anonym (EK) skrev 2025-06-30 13:26:25 följande:
    Arg av Sertralin?

Jag har ätit citalopram i många år och det har funkat bra. Kanske att jag blir lite mer loj, men för 2 månader sedan så bytte jag till Sertralin. Tycker att jag känner mig personlighetsförändrad av dom. Mer kall och arg. Bir lätt irriterad på olika saker och känner mig även mer låg. Någon annan som har erfarenhet av detta?

Varför bytte du om den andra medicinen fungerade bra?
  • Anonym (EK)
    Anonym (byt) skrev 2025-06-30 14:45:46 följande:
    Varför bytte du om den andra medicinen fungerade bra?
    Förstår frågan men den hör inte hit. 
  • Anonym (psykiater)

Om det inte finns någon sorts förändring i livet som kan förklara att du är mer irriterad och låg (t.ex. ökad stress på någon front, förlust av någon relation eller så) så tycker jag du ska be din läkare att få byta till ett annat SSRI-preparat. Det finns några till att välja på om det inte går att byta tillbaka till citalopram.

• Anonym (EK)

Tack för svar. Jag gick ner till 50 mg och mår mycket bättre nu. Irritationerna har lagt sig och jag känner mig mer stabil. 

Svar på tråden Arg av Sertralin?