• Annielinnea29

Min son är 20 mån och går inte

Min son är 20 månader (justerad ålder, född 3 mån för tidigt) och går inte själv än. Vi har varit hos fysioterapeut eftersom han följs på neo och fått övningar och det är har konstaterats att han är överrörlig i höfterna. Han kröp vid 11 månader och ställde sig upp vid kanske 13/14 månader. Han är inte sen med utvecklingen i övrigt. Det känns dock inte som vi kommer nånstans med gången just nu och det känns väldigt frustrerande. Han går om man hållet honom i en hand men vi kommer lixom inte vidare, det har varit så i flera månader nu. Han står inte själv utan stöd och så fort man försöker få honom att ta ett steg mellan mamma och pappa så sätter han sig ner. Är det någon som har några tips hur vi kommet vidare? Vi gör redan allt fysioterapeuten sagt att vi ska. 

• Svar på tråden Min son är 20 mån och går inte
  • Anonym (Fia)

Jag kan inget om fysioterapi men om han sätter sig när ni försöker få honom att gå emellan er så kanske istället locka med något högre upp? Rolig leksak att stäcka sig efter ovanför / framför tex? Bara en idé.

• Anonym (F)

Förmodligen känner han sig inte säker på sig själv i o med höftproblemet. Och då blir han rädd för att falla. Se till att han får hjälp med det och vad som kan göras 

• Anonym (Malin)

När min son höll på att lära sig gå testade jag någon gång att låta honom hålla i ändarna på ett tjockt snöre, och höll själv i mitten av det , över/framför honom. Det gav honom tillräckligt med stabilitet att gå, och efter några gånger behövde jag inte ha snöret sträckt... Något liknande kanske kan funka på din son också, ifall det mest är att han inte vågar.

Svar på tråden Min son är 20 mån och går inte