• Anonym (Menar inget illa)

Jobbat som sotare i ett halvår och aldrig påträffad en sådan paranoid man förut

Jag har jobbat som sotare och kommer in i folks lägenhet med extranyckel. Om folk inte önskar detta, så får dessa mejla i förväg att de vill vara hemma och att vi inte ska öppna med extranyckel.

En kille som stack extra mycket ut, berättade om att han är mer bekväm i att vara hemma när vi kommer.

När vi kom, så var han förberedd med att vara påklädd och hade gjort ordning med allt som var tänkt att det skulle vara, så han får plus i det. Det finns för vana att de vi besöker inte alls förberett något för att underlätta vårt arbete. Men denna kille var otroligt petig och förberedde mycket för oss.

Plockat undan saker och ställt fint i spisen och allt annat för att underlätta för oss.

Men det som var problemet är att kolade väldigt noga vad vi gjorde, framförallt mot mig som var i badrummet och gjorde rent i ventilationen. Han kollade väldigt mycket noga. Som om jag skulle vidröra hans tandborste eller någonting. Han var mycket, mycket försiktig.

Detta fick mig att tänka på om jag kommer hinna träffa en och annan galning och kanske bör sluta jobbet.

Jag har jobbat med detta i halvår och aldrig träffat någon liknade person förut. Faktum är att jag aldrig träffat en enda människa med sådan här beteende och personlighet förut.

Jag menar inget illa. Jag blev bara förvånad. Har ni träffat något liknade förut?

• Svar på tråden Jobbat som sotare i ett halvår och aldrig påträffad en sådan paranoid man förut
  • Anonym (.)
    Jimmy75 skrev 2025-07-04 17:02:55 följande:
    Självklart funkar det inte så. Det måste du ju själv förstå om du inte är väldigt ung eller av annan anledning väldigt oerfaren. Man sotar som sagt inte överallt, men om du är villaägare och värmer upp ditt hus genom någon form av eldning är det lagstadgat krav på att sotning ska ske med viss frekvens. Det är också bestämt vilka som utför det eftersom det är krav på hur jobbet utförs. Som villaägare förväntas du ha koll på lagar och dylikt som faller under ditt ansvarsområde. Jag kan naturligtvis inte som privatperson hitta på att du samtycker till vad som helst och naturligtvis måste man ju också kunna bevisa att man har lämnat ut information om det i rimligt tid i förväg. Nu är det ett tag sedan jag bodde i en fastighet som behövde sotas så jag har hunnit glömma hur lång tid innan man fick brevet, men det var i god tid. I det brevet framgår också vad man behöver göra. Jag har jobbat 9 år inom myndighetsutövning och ett år inom vården och kan ju bara säga att om jag var tvungen att vänta på att personerna jag kontaktar hörde av sig med ett svar hade jag varit chanslös att utföra mitt jobb. Det skulle dessutom i så fall kunna leda till att vissa villaägare smet undan sin skyldighet genom att sätta i system att inte svara på breven, så fick inte sotaren lov att komma dit. 
    Fast jag säger inte att det är rätt att skita i att sota. Det handlar inte om det, det är två olika saker som du verkar blanda ihop. Det jag säger är att din konstruktion av samtycke, eller snarare förvanskning, innehåller ett tvång. Det blir absurt att påstå att det är samtycke det handlar om när man måste göra något för att få slippa. Att en person inte aktivt säger ifrån betyder inte att man har ett rättmätigt samtycke. Möjligen om man ömsesidigt kommit överens om just det. Men inte när enbart den ena parten hittar på: gör du inte si eller så, då samtycker du.

Att folk skulle kunna sätta i system att smita undan sotning är en annan fråga. Det förändrar inte betydelsen av samtycke.
  • Jimmy75
    Anonym (.) skrev 2025-07-04 17:27:11 följande:
    Fast jag säger inte att det är rätt att skita i att sota. Det handlar inte om det, det är två olika saker som du verkar blanda ihop. Det jag säger är att din konstruktion av samtycke, eller snarare förvanskning, innehåller ett tvång. Det blir absurt att påstå att det är samtycke det handlar om när man måste göra något för att få slippa. Att en person inte aktivt säger ifrån betyder inte att man har ett rättmätigt samtycke. Möjligen om man ömsesidigt kommit överens om just det. Men inte när enbart den ena parten hittar på: gör du inte si eller så, då samtycker du.

Att folk skulle kunna sätta i system att smita undan sotning är en annan fråga. Det förändrar inte betydelsen av samtycke.

Finns olika typer av samtycke beroende på vad det gäller....och det är bland annat av den anledningen att under vissa omständigheter det helt enkelt inte rimligt att invänta att personen aktivt hör av sig för att säga "Ja, jag ger mitt samtycke"

Du får det i posten - du förväntas öppna och läsa din post och gör du inte det så är det DU som brister, återigen med viss typ av dokument. När det då klart och tydligt framgår att du behöver höra av dig ifall du har invändningar så är det ju ett val man har. Om sedan person av någon anledning väljer eller missar att göra det är det ju inte bristande respekt som är problemet. 

Hur menar du att sotaren ska gå tillväga då om hen måste komma åt din fastighet inom en viss tid....meddelar dig detta i god tid och du inte svarar. Hur ska sotaren agera då för att det inte ska vara brist på respekt tycker du?

• Anonym (PantaMera)
    Anonym (S) skrev 2025-07-04 16:18:08 följande:
    Det missade jag! Jag brukar vara bra på att identifiera TS tvärtomtrådar, men denna gången lyckades han lura mig.
    Det är väl det där med att han påpekade hur fint "killen" gjort och att han var så duktig.
  • Anonym (.)
    Jimmy75 skrev 2025-07-04 17:42:44 följande:

Finns olika typer av samtycke beroende på vad det gäller....och det är bland annat av den anledningen att under vissa omständigheter det helt enkelt inte rimligt att invänta att personen aktivt hör av sig för att säga "Ja, jag ger mitt samtycke"

Du får det i posten - du förväntas öppna och läsa din post och gör du inte det så är det DU som brister, återigen med viss typ av dokument. När det då klart och tydligt framgår att du behöver höra av dig ifall du har invändningar så är det ju ett val man har. Om sedan person av någon anledning väljer eller missar att göra det är det ju inte bristande respekt som är problemet. 

Hur menar du att sotaren ska gå tillväga då om hen måste komma åt din fastighet inom en viss tid....meddelar dig detta i god tid och du inte svarar. Hur ska sotaren agera då för att det inte ska vara brist på respekt tycker du?

Fast vi har inte ens negativ avtalsbindning i Sverige. Huvudregeln är att man kan inte bli bunden till något pga passivitet. Och jag får inte göra vad jag vill med dig om jag skickar ett brev om det i god tid innan, absurt.

Fast du fattar inte eftersom du ställer den frågan. Jag säger ju att det är två olika saker, du blandar ihop dem. Att det kan innebära svårlösta praktiska problem om man inte struntar i att ha samtycke förändrar inte att man faktiskt inte har samtycke.
  • Anonym (Eva)

Välkommen till verkligheten, det finns många underliga personer här i världen. Varför skulle du sluta ditt jobb för att en person antingen är lite misstänksam eller bara nyfiken?

Själv anstränger jag mig för att inte stirra alltför mycket när sotare och hantverkare kommer, jag tycker det är intressant att se vad de gör men vill ge dem arbetsro också. 

Ni som fantiserar om att man kan individuellt planera in nödvändigt underhåll, är ni villiga att betala extra för denna individuella service, för det kostar. Om man förbinder sig att bo någonstans med obligatoriskt underhåll, förbinder man sig även till att möjliggöra detta. 

• Jimmy75
    Anonym (Eva) skrev 2025-07-04 18:47:37 följande:

Välkommen till verkligheten, det finns många underliga personer här i världen. Varför skulle du sluta ditt jobb för att en person antingen är lite misstänksam eller bara nyfiken?

Själv anstränger jag mig för att inte stirra alltför mycket när sotare och hantverkare kommer, jag tycker det är intressant att se vad de gör men vill ge dem arbetsro också. 

Ni som fantiserar om att man kan individuellt planera in nödvändigt underhåll, är ni villiga att betala extra för denna individuella service, för det kostar. Om man förbinder sig att bo någonstans med obligatoriskt underhåll, förbinder man sig även till att möjliggöra detta. 

Försökt klargöra det för personen som har fastnat i att det bara finns en typ av samtycke men kommer ingenstans. Tydligen är det respektlöst att inte invänta deras svar.
  • Anonym (Petters fjärde get)

Ja, om du tyckte att det där var extremt konstigt beteende så bör du kanske byta till ett jobb där man inte träffar folk. You ain?t seen nothing yet! 

• Anonym (Anna)

?Jag har jobbat som sotare och kommer in i folks lägenhet med extranyckel. Om folk inte önskar detta, så får dessa mejla i förväg att de vill vara hemma och att vi inte ska öppna med extranyckel.?

Förstår att det inte är du som bestämmer detta och att det är jobbigt att bli stirrad på på det sättet. Vill dock ändå påpeka att detta beteende är ett brott om det handlar om hyresrätter.

Hyresgästen är visserligen skyldig att ge hyresvärden tillgång till lägenheten för den här typen av jobb, men hyresgästen ska ändå godkänna det om det inte handlar om akutsituationer. Det omvända samtycke ni gör med är inte lagligt.

Vissa personer är oroliga i sig själva och det finns inte så mycket man kan göra åt det, men rent generellt beter sig folk trevligare om man respekterar deras integritet. 

https://www.hyresgastforeningen.se/stod-och-rad/lagenheten/har-varden-ratt-att-ga-in-i-lagenheten-eller-slappa-in-hantverkare-hur-som-helst/?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=%5BPB%5D%20%5BS%5D%20%5BDSA%5D%20-%20Generell&utm_term=DSA%20-%20Generell&gad_source=1&gad_campaignid=6536665912&gbraid=0AAAAACvq7fB4QklX9WZ7-PZSymjQptomm

• Anonym (S)
    Anonym (Anna) skrev 2025-07-05 09:43:54 följande:

?Jag har jobbat som sotare och kommer in i folks lägenhet med extranyckel. Om folk inte önskar detta, så får dessa mejla i förväg att de vill vara hemma och att vi inte ska öppna med extranyckel.?

Förstår att det inte är du som bestämmer detta och att det är jobbigt att bli stirrad på på det sättet. Vill dock ändå påpeka att detta beteende är ett brott om det handlar om hyresrätter.

Hyresgästen är visserligen skyldig att ge hyresvärden tillgång till lägenheten för den här typen av jobb, men hyresgästen ska ändå godkänna det om det inte handlar om akutsituationer. Det omvända samtycke ni gör med är inte lagligt.

Vissa personer är oroliga i sig själva och det finns inte så mycket man kan göra åt det, men rent generellt beter sig folk trevligare om man respekterar deras integritet. 

https://www.hyresgastforeningen.se/stod-och-rad/lagenheten/har-varden-ratt-att-ga-in-i-lagenheten-eller-slappa-in-hantverkare-hur-som-helst/?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=%5BPB%5D%20%5BS%5D%20%5BDSA%5D%20-%20Generell&utm_term=DSA%20-%20Generell&gad_source=1&gad_campaignid=6536665912&gbraid=0AAAAACvq7fB4QklX9WZ7-PZSymjQptomm

Sant att det arbetssätt som beskrivs inte är lagligt.

I fallet i trådstarten hade ju dock hyresgästen gett sitt godkännande, om än med vissa förbehåll, så där begicks inget brott.

Min hyresvärd har löst det genom att hantverkare aldrig använder huvudnyckel (jag vet inte om det ens finns någon), så hyresgästerna måste antingen lämna in en nyckel till värden i förväg eller hålla sig hemma och öppna dörren, ifall hantverkarna ska kunna ta sig in. 
  • Anonym (Anna)
    Anonym (S) skrev 2025-07-05 10:19:49 följande:
    Sant att det arbetssätt som beskrivs inte är lagligt.

I fallet i trådstarten hade ju dock hyresgästen gett sitt godkännande, om än med vissa förbehåll, så där begicks inget brott.

Min hyresvärd har löst det genom att hantverkare aldrig använder huvudnyckel (jag vet inte om det ens finns någon), så hyresgästerna måste antingen lämna in en nyckel till värden i förväg eller hålla sig hemma och öppna dörren, ifall hantverkarna ska kunna ta sig in. 

Ja, mitt syfte är förstås inte att utmåla TS som någon brottsling eller så. 

Men det finns en anledning till att lagen ser ut som den gör, och upplägget som TS beskriver skapar en dålig relation till en del hyresgäster och en otrygghet hos vissa personer. Man har liksom rätt att känna sig trygg i sitt hem, och att veta att ett gäng hantverkare inte kan gå rakt in i ens hem vilken sekund som helst för att man råkat missa ett mail från hyresvärden.

Nu hade just den personen som TS beskriver kanske reagerat likadant oavsett, men visar man som hyresvärd respekt för hyresgästerna så tror jag att tilliten generellt ökar och att det blir trevligare både för de anställda och de boende.

• BaconBob

Äääääh en klassisk tjackpundare som varit vaken 4-5 dagar bara! Inget att bry sig i. 

Om det där lilla får dig att vilja säga upp dig..... Ja då borde du nog fan göra det. 

• Core

Haha, ge det nått år och du tänker inte ens på de du möter värderande. Jag jobbade med lägenhetstömning när jag var yngre, ofta avhysningar av olika slag. I början analyserade jag precis som dig, men en stund in i det blev det vardag med alla olika personligheter man möter, som i vilket yrke som helst.

Däremot är människor fortfarande intressanta många år senare , men jag lägger ingen värdering i olikheter längre

Svar på tråden Jobbat som sotare i ett halvår och aldrig påträffad en sådan paranoid man förut