• Anonym (Skärp er)

Jävla kappvändare

Lite bitter rubrik kanske, men nu under lunchen hade jag och mina kollegor en konversation om invandring. Vi har alla olika bakgrunder från över medel till förort och det fanns en konsensus kring att invandringspolitiken 2015 var dåligt skött, det borde finnas mer krav på de som kommer hit, utvisning av de som inte sköter sig är inte så dåligt trots allt och liknande grejer.

Fanns en kvinna som var lite mot det, framförallt ungefär "det är synd om dem, de kanske har svårt att sköta sig men vi kan inte skicka dem till ett land där de blir bombade" och kan väl förstå det, men om de känner till den konsekvensen är det upp till dem om de är villiga att ta den risken. Dont do the crime if you cant do the time.

Själv är jag svensk, men uppväxt i en av de värre förorterna. Lyckades till slut sålla bort alla dead beats till vänner och hade kvar en handfull, invandrare, som mina bästa vänner. De är de absolut största rasisterna jag känner, men de har också lyckats göra något av sina liv och hatar att dras över samma kant som de andra och tycker att det borde vara galet hårda krav och straff på invandrare som inte sköter sig.

Det jag stör mig mest på dock, är att jag mindes en liknande konversation, på en lunch som drog över ett bra tag, där jag var rättså ensam om att uttrycka detta en lunch runt 2016. Jag blev på riktigt hatad och utfryst och idag var det normalt. Brukade tänka då att "hur fan ser ni inte vad detta troligtvis leder till?" och när jag argumenterade för att kontrollerna i Hyllie i Malmö var bra, ja då var det hat på det med och idag "borde nog gjorts tidigare". Inte så svårt att ta det partier nu när det sprängs och skjuts var och varannan dag men att folk är så trångsynta och också så defensiva och fryser ut istället för att ha en konstruktiv diskussion kring saker är det jag stör mig på. Inte tycker jag att hon som var motståndaren idag bör bli utfryst, men på något sätt så är man på det som skrivs i medias sida, då är man ängel och resten ska lynchas. 
    Gäller egentligen allt från covid, vaccin, restriktioner, kriget i Ukraina, israel vs gaza och allt annat media skriver om. 
    Tagga ner och lyssna på andra sidan. De har troligtvis någon åsikt som kommer från ett liv du inte levt, där de sett saker du inte sett och troligtvis är er åsikt tillsammans närmre sanningen än den ni har var för sig.

• Svar på tråden Jävla kappvändare
  • Anonym (Skärp er)
    Anonym (xxx) skrev 2025-07-04 15:14:29 följande:
    Så du lyssnade på MP redan för 20 år sedan? Eftersom du naturligtvis redan då förstod vart klimatet och uppvärmningen och dess konsekvenser var på väg. 
    Jag har faktiskt köpt och trott på dem väldigt länge med, i alla fall när det gäller det, men inte nödvändigtvis varit för att Sverige ska göra alltför mycket åt det ändå.
    Vi är som högst någon ynka promille i världen så spelar verkligen mindre roll. Men gör trots det mitt även om jag samtidigt ibland tar en extra runda med bilen bara för skojs skull.

Vi är som bäst ett praxis där vi visar att det går, men alltför stora restriktioner på oss och att offra en massa för att i det stora hela göra i princip inget?

Nej tack, i så fall är det bara skönt om Sverige får det lite varmare medan jag kör min extra runda med bilen.
  • Anonym (Skärp er)
    Anonym (TSKnas) skrev 2025-07-04 16:32:32 följande:
    Varför är då rubriken "Jävla kappvändare"?
    Förklarade det i meningen efter men den glömde du tydligen inkludera, snyggt där
  • Anonym (Herregud)

Skulle aldrig diskutera politik med mina kollegor. De skulle heller aldrig göra det. Så jävla oprofessionellt. Om man inte är politiker då vilket jag har svårt att tro att TS är.

• Anonym (Skärp er)
    Anonym (Herregud) skrev 2025-07-05 00:12:43 följande:

Skulle aldrig diskutera politik med mina kollegor. De skulle heller aldrig göra det. Så jävla oprofessionellt. Om man inte är politiker då vilket jag har svårt att tro att TS är.

Över en lunch spelar det väl ingen roll såvida det inte sedan påverkar arbetet. Om man nu ska bedöma det efter hur professionellt det är?
  • Anonym (P)
    Anonym (Skärp er) skrev 2025-07-04 23:51:54 följande:
    Jag har faktiskt köpt och trott på dem väldigt länge med, i alla fall när det gäller det, men inte nödvändigtvis varit för att Sverige ska göra alltför mycket åt det ändå.
    Vi är som högst någon ynka promille i världen så spelar verkligen mindre roll. Men gör trots det mitt även om jag samtidigt ibland tar en extra runda med bilen bara för skojs skull.

Vi är som bäst ett praxis där vi visar att det går, men alltför stora restriktioner på oss och att offra en massa för att i det stora hela göra i princip inget?

Nej tack, i så fall är det bara skönt om Sverige får det lite varmare medan jag kör min extra runda med bilen.
    Uppenbarligen förstår du inte konsekvenserna, vare sig för miljö eller ekonomi för Sverige om södra Europa m fl drabbas hårdare medan Sverige drabbas lite lagom.
  • Anonym (xxx)
    Anonym (Skärp er) skrev 2025-07-04 23:51:54 följande:

Ok då kan jag ju kontra med att jag bor i en kommun med väldigt lite invandrare så om de skjuter i storstäderna gör det mig inget. 

• Tecum

Det är en styrka att våga erkänna att man hade fel och kunna ändra sig. Det är inte kappvänderi. Däremot att utåt ändra sig för att andra tycker något fast man egentligen inte håller med dem är kappvänderi.

Att envist fortsätta hävda något fast man är överbevisad om att det är fel är bara korkat. Som SD och Trump om klimatet.

• Trent

Ditt sista stycke, exakt det gäller dig också. Men ja, du är ju så himla upplyst och före alla andra så du behöver väl knappast det.

• Anonym (H)
    Anonym (xxx) skrev 2025-07-04 15:17:40 följande:
    Fast det är inte vi vanliga människor som är en del av problemet. Det är ju politikerna. Och de erkänner nu att de hade fel. 
    Bara för att vissa människor tyckte att det var ok att ta in så många så betyder inte det att de var en del av problemet. De hade ingen påverkan på politiken. 

Jag väntar på den dag när SD erkänner att de hade fel om klimatförändringarna. 
    Det lär nog dröäja.
  • Anonym (Helt rätt)

Folk gillar inte att ha fel. Även om Socialdemokraterna idag har en stramare invandringspolitik än vad SD hade 2018, så är det ingen av dom som är intresserade av att prata om detta.

Det är betydligt enklare att diskutera invandringsfrågor med kollegor idag. Det var mer eller mindre omöjligt för ett par år sedan.

• Anonym (TSKnas)
    Anonym (Skärp er) skrev 2025-07-04 23:53:09 följande:
    Förklarade det i meningen efter men den glömde du tydligen inkludera, snyggt där
    Då inkluderar jag den här: Lite bitter rubrik kanske, men nu under lunchen hade jag och mina kollegor en konversation om invandring.

Vad är förklaringen menar du?

• Anonym (Skärp er)
    Anonym (TSKnas) skrev 2025-07-05 19:04:59 följande:
    Då inkluderar jag den här: Lite bitter rubrik kanske, men nu under lunchen hade jag och mina kollegor en konversation om invandring.

Vad är förklaringen menar du?

Du svarade på:

"Handlar inte om att man inte får ändra sig."

Du svarade då "
    Varför är då rubriken "Jävla kappvändare"?"

Och syftade på att i den faktiska meningen efter den:

" Handlar snarare om oförmågan att lyssna på (för en själv) kontroversiella åsikter från en t.ex. politisk motståndares sida."

Men är du så icke medveten om vad du skriver och svarar på känns det inte lönt att gräva djupare i det med dig.

Svar på tråden Jävla kappvändare