Radioprogram, medelsvensson har inte råd med hus
Jag hörde ett radioprogram som handlade om att i dagens nya ekonomiska läge så har inte medelsvensson råd med hus.
Det är inte OK.
Vad tycker ni om det?
Jag hörde ett radioprogram som handlade om att i dagens nya ekonomiska läge så har inte medelsvensson råd med hus.
Det är inte OK.
Vad tycker ni om det?
Det låter märkligt. Jag känner en massa medelsvensson och de flesta bor i hus, villa/radhus. Jag bor i en ort med ca 50 000 invånare.
Dd flesta som bor k dyra hus bor på stora orter/städer. Självklart finns där ett stort urval av i olika prisklasser.
Man måste ju inte bo sidan om både jobbet, skolan och sina föräldrar.
Dd flesta som bor k dyra hus bor på stora orter/städer. Självklart finns där ett stort urval av i olika prisklasser.
De som säljer borde tänka lite mer på sina medmänniskors välmående och sälja billigare, inte bara försöka roffa åt sig så mycket pengar de kan.
Jag har gjort flera inlägg senaste månaderna om hur ungas utsikter ser ut på bostadsmarknaden idag. Men då jag är ung gen-z-er blir jag mest dumförklarad.
De som säljer borde tänka lite mer på sina medmänniskors välmående och sälja billigare, inte bara försöka roffa åt sig så mycket pengar de kan.
Husbyggandet och allt som har att göra med produktionen av materielet till husbyggandet behöver bli billigare. Och då pratar jag inte om att bidrag eller avdrag ska tillsättas. Det enda sättet att faktiskt göra det billigare är att höja alla andras löner så de oskäliga lönerna som finns inom byggbranschen blir rimliga och påverkar priserna på hus.
Folk kan gott vänja sig vid att bo i lägenhet, Att större familjer vill ha hus är förståeligt, men inte små familjer eller föräldrar med utflugna barn, eller ensamma personer, om de inte har någon sorts hobbyverksamhet eller företag som kräver mer utrymme.
Bara bra med sämre tider, så folk får lära sig att uppskatta vad de har.
Alltså vilken verklighet lever folk i , idag i Sverige. Klart som fan att alla inte har råd att köpa bostadsrätt eller villa.
Alla har ju inte och alla jobbar ju inte med högavlönade jobb. Känner människor som inte har mycket kvar när allt är betalt. Alla låginkomsttagare, till och med hyresrätter håller på bli för dyra. Där det pekar åt att allt fler med låga inkomster kommer bli hemlös man. Då det kommer bli brist på att hitta billiga lägenheter/boende.
Är ett jädra tjat om dessa villor och bostadsrätter. Ibland undrar man om Sverige förvandlats till massa yuppies från 80 talet som ska bräcka varandra i vad för tillgångar, dyra bostäder som man köpt. Lite American Psycho.
Samtidigt som allt fler hamnar hos kronofogden och har mer skulder än någonsin. Dessutom är Sverige ett av dom absolut mest belånade länderna i hela världen.
Nej, det är inte coolt. Känns mer som folk fastnat i högstadiet. Där man skulle ha ett visst sorts märke på kläder. Ju dyrare desto bättre.
Och det finns ytterst få "billiga" villor och bostadsrätter idag. Kom till och med ut en artikel om att allt fler köper fallfärdiga/ ruckel till hus för att rusta upp själva. Eftersom man inte har råd nej.
Vakna, Sverge ligger i botten vad gäller både ekonomi och tillväxt i hela EU.
Alltså vilken verklighet lever folk i , idag i Sverige. Klart som fan att alla inte har råd att köpa bostadsrätt eller villa.
Alla har ju inte och alla jobbar ju inte med högavlönade jobb. Känner människor som inte har mycket kvar när allt är betalt. Alla låginkomsttagare, till och med hyresrätter håller på bli för dyra. Där det pekar åt att allt fler med låga inkomster kommer bli hemlös man. Då det kommer bli brist på att hitta billiga lägenheter/boende.
Är ett jädra tjat om dessa villor och bostadsrätter. Ibland undrar man om Sverige förvandlats till massa yuppies från 80 talet som ska bräcka varandra i vad för tillgångar, dyra bostäder som man köpt. Lite American Psycho.
Samtidigt som allt fler hamnar hos kronofogden och har mer skulder än någonsin. Dessutom är Sverige ett av dom absolut mest belånade länderna i hela världen.
Nej, det är inte coolt. Känns mer som folk fastnat i högstadiet. Där man skulle ha ett visst sorts märke på kläder. Ju dyrare desto bättre.
Och det finns ytterst få "billiga" villor och bostadsrätter idag. Kom till och med ut en artikel om att allt fler köper fallfärdiga/ ruckel till hus för att rusta upp själva. Eftersom man inte har råd nej.
Vakna, Sverge ligger i botten vad gäller både ekonomi och tillväxt i hela EU.
En sak som skulle förbättra bostadsmarknaden i Sverige vore att härma delar av usa. Bankerna gör sin egen värdering av bostaden och lånar inte ut över det.
Marknadskrafterna är satta ur spel i Sverige med hjälp från diverse marknadsåtgärder som är tänkt att stimulera byggandet. Det de har lett till är alltför höga lönelägen, stora vinster för byggbolagen och ett oligopol inom husbyggandet.