• Anonym (Hus)

Radioprogram, medelsvensson har inte råd med hus

Jag hörde ett radioprogram som handlade om att i dagens nya ekonomiska läge så har inte medelsvensson råd med hus.

Det är inte OK.

Vad tycker ni om det?

• Svar på tråden Radioprogram, medelsvensson har inte råd med hus
  • Anonym (X)

Det låter märkligt. Jag känner en massa medelsvensson och de flesta bor i hus, villa/radhus. Jag bor i en ort med ca 50 000 invånare. 

• Anonym (K)
    Maggena skrev 2025-07-04 22:14:11 följande:
    Nu är det så här att de flesta bor inte i såna områden där ett vanligt hus kostar 8 miljoner. Är mer 3-5. Jag tittar på hus nu på runt en miljon. 
    I storstadsområden kostar hus tyvärr inte 3-5 miljoner. Det hade varit bra om det stämde.
  • Anonym (K)
    Anonym (M) skrev 2025-07-04 22:24:41 följande:
    Är det svårt att flytta till ett område där husen är billigare?

Är väl ingen mänsklig rättighet att bo i ett dyrt område?

Det finns hus i de flesta prisklasser på de flesta orter/städer. Men idag tror folk att alla ska ha rätt att bo dyrt. 
    Ja det är mkt svårt när man har barn, ens nätverk finns där och rätt arbetsmarknad finns. 

Mänsklig rättighet förstår jag inte hur det skulle vara relevant här? Det är ett faktum bara att det var enklare för t ex 40-talisterna.

Nej, det gör det faktiskt inte. Jag har en bostadsrätt för 5 miljoner, skulle gärna bo i hus men det räcker inte ekonomin till för. Inget arv, bara min egen lön som inte är liten men inte heller några miljoner per år.
  • Anonym (M)
    Anonym (K) skrev 2025-07-04 22:44:09 följande:
    Ja det är mkt svårt när man har barn, ens nätverk finns där och rätt arbetsmarknad finns. 

Mänsklig rättighet förstår jag inte hur det skulle vara relevant här? Det är ett faktum bara att det var enklare för t ex 40-talisterna.

Nej, det gör det faktiskt inte. Jag har en bostadsrätt för 5 miljoner, skulle gärna bo i hus men det räcker inte ekonomin till för. Inget arv, bara min egen lön som inte är liten men inte heller några miljoner per år.

Dd flesta som bor k dyra hus bor på stora orter/städer. Självklart finns där ett stort urval av i olika prisklasser. 

Man måste ju inte bo sidan om både jobbet, skolan och sina föräldrar. 

• Anonym (K)
    Anonym (M) skrev 2025-07-04 22:48:38 följande:

Dd flesta som bor k dyra hus bor på stora orter/städer. Självklart finns där ett stort urval av i olika prisklasser. 

Nej, det gör det inte. Varför tycker du att det är självklart? Jo, det finns hus för 50 miljoner jo men det hjälper ju inte när dom lägsta priserna är lite väl höga.
  • Tow2Mater

De som säljer borde tänka lite mer på sina medmänniskors välmående och sälja billigare, inte bara försöka roffa åt sig så mycket pengar de kan.

• Anonym (No shit Sherlock)

Jag har gjort flera inlägg senaste månaderna om hur ungas utsikter ser ut på bostadsmarknaden idag. Men då jag är ung gen-z-er blir jag mest dumförklarad. 

• Anonym (No shit Sherlock)
    Tow2Mater skrev 2025-07-05 20:33:00 följande:

De som säljer borde tänka lite mer på sina medmänniskors välmående och sälja billigare, inte bara försöka roffa åt sig så mycket pengar de kan.

Det handlar sällan om att roffa åt sig, utan det blev en ond spiral som började på bred front i början av 2000-talet, när Vanlig Svensson började se bostäder som en korttidsinvestering för att "göra bostadskarriär" istället för ett hem de ville spendera mertiden av mlivskapitlet i. Det köptes för lagom lån till ultralåg ränta, bara för att sälja 2-3 år senare för att köpa "bättre", med det gamla husets överskott som insats. Det har trissa upp priserna till nivåer flera hundra procent över både inflationen och löneökningarna.

Snittiden för att spara ihop till kontantinsats har gått från 14 månader 1985 till 48 månader 2028, OM man under tiden bor i en genomsnittlig 40 kvm hyra och håller stenhårt på att spara alla pengar utöver normen för skälig levnadsstandard. Jag borde göra om den uträkningen för år 2000.

Jag gjorde mitt gymnasiearbete på det här, det är väl därför jag är så nördig om det. 
  • Anonym (Prosten)

Husbyggandet och allt som har att göra med produktionen av materielet till husbyggandet behöver bli billigare. Och då pratar jag inte om att bidrag eller avdrag ska tillsättas. Det enda sättet att faktiskt göra det billigare är att höja alla andras löner så de oskäliga lönerna som finns inom byggbranschen blir rimliga och påverkar priserna på hus.

• Anonym (L)
    Anonym (M) skrev 2025-07-04 22:48:38 följande:

Nej, det gör det inte. Det handlar inte om att vi vid sidan av. Det kan handla om att hamna under en timmes pendlingstid enkel väg.
  • Anonym (Anti_hus)

Folk kan gott vänja sig vid att bo i lägenhet, Att större familjer vill ha hus är förståeligt, men inte små familjer eller föräldrar med utflugna barn, eller ensamma personer, om de inte har någon sorts hobbyverksamhet eller företag som kräver mer utrymme.

Bara bra med sämre tider, så folk får lära sig att uppskatta vad de har.

• Anonym (K)
    Anonym (L) skrev 2025-07-07 20:16:01 följande:
    Nej, det gör det inte. Det handlar inte om att vi vid sidan av. Det kan handla om att hamna under en timmes pendlingstid enkel väg.
    Precis. Nu när jag tänker på det så känner jag faktiskt ett antal som har 2h pendelavstånd enkel väg till sina jobb. Det hade inte jag valt men för dom är det värt det.
  • Anonym (Adam)

Alltså vilken verklighet lever folk i , idag i Sverige. Klart som fan att alla inte har råd att köpa bostadsrätt eller villa.

Alla har ju inte och alla jobbar ju inte med högavlönade jobb. Känner människor som inte har mycket kvar när allt är betalt.  Alla låginkomsttagare, till och med hyresrätter håller på bli för dyra. Där det pekar åt att allt fler med låga inkomster kommer bli hemlös man. Då det kommer bli brist på att hitta billiga lägenheter/boende.

Är ett jädra tjat om dessa villor och bostadsrätter. Ibland undrar man om Sverige förvandlats till massa yuppies från 80 talet som ska bräcka varandra i vad för tillgångar, dyra bostäder som  man köpt. Lite American Psycho.
    Samtidigt som allt fler hamnar hos kronofogden och har mer skulder än någonsin. Dessutom är Sverige ett av dom absolut mest belånade länderna i hela världen.

Nej, det är inte coolt. Känns mer som folk fastnat i högstadiet. Där man skulle ha ett visst sorts märke på kläder. Ju dyrare desto bättre.

Och det finns ytterst få "billiga" villor och bostadsrätter idag. Kom till och med ut en artikel om att allt fler köper fallfärdiga/ ruckel till hus för att rusta upp själva. Eftersom man inte har råd nej.

Vakna, Sverge ligger i botten vad gäller både ekonomi och tillväxt i hela EU.  

• Anonym (Rick)
    Anonym (Adam) skrev 2025-07-07 23:18:19 följande:

Alltså vilken verklighet lever folk i , idag i Sverige. Klart som fan att alla inte har råd att köpa bostadsrätt eller villa.

Alla har ju inte och alla jobbar ju inte med högavlönade jobb. Känner människor som inte har mycket kvar när allt är betalt.  Alla låginkomsttagare, till och med hyresrätter håller på bli för dyra. Där det pekar åt att allt fler med låga inkomster kommer bli hemlös man. Då det kommer bli brist på att hitta billiga lägenheter/boende.

Är ett jädra tjat om dessa villor och bostadsrätter. Ibland undrar man om Sverige förvandlats till massa yuppies från 80 talet som ska bräcka varandra i vad för tillgångar, dyra bostäder som  man köpt. Lite American Psycho.
    Samtidigt som allt fler hamnar hos kronofogden och har mer skulder än någonsin. Dessutom är Sverige ett av dom absolut mest belånade länderna i hela världen.

Nej, det är inte coolt. Känns mer som folk fastnat i högstadiet. Där man skulle ha ett visst sorts märke på kläder. Ju dyrare desto bättre.

Och det finns ytterst få "billiga" villor och bostadsrätter idag. Kom till och med ut en artikel om att allt fler köper fallfärdiga/ ruckel till hus för att rusta upp själva. Eftersom man inte har råd nej.

Vakna, Sverge ligger i botten vad gäller både ekonomi och tillväxt i hela EU.  

Alla har råd när de bildar familj om de har ekonomisk disciplin.

Anledningen till att folk hamnar hos kronofogden beror inte på att det är dyrt att leva utan för att de inte klarar av att hålla i pengar.
  • Anonym (Rick)
    Anonym (K) skrev 2025-07-07 21:43:19 följande:
    Precis. Nu när jag tänker på det så känner jag faktiskt ett antal som har 2h pendelavstånd enkel väg till sina jobb. Det hade inte jag valt men för dom är det värt det.
    Det är självklart inte värt det annat än möjligen om det är högst tillfälligt.

• Tow2Mater
    Anonym (No shit Sherlock) skrev 2025-07-07 19:32:29 följande:
    Det handlar sällan om att roffa åt sig, utan det blev en ond spiral som började på bred front i början av 2000-talet, när Vanlig Svensson började se bostäder som en korttidsinvestering för att "göra bostadskarriär" istället för ett hem de ville spendera mertiden av mlivskapitlet i. Det köptes för lagom lån till ultralåg ränta, bara för att sälja 2-3 år senare för att köpa "bättre", med det gamla husets överskott som insats. Det har trissa upp priserna till nivåer flera hundra procent över både inflationen och löneökningarna.

Snittiden för att spara ihop till kontantinsats har gått från 14 månader 1985 till 48 månader 2028, OM man under tiden bor i en genomsnittlig 40 kvm hyra och håller stenhårt på att spara alla pengar utöver normen för skälig levnadsstandard. Jag borde göra om den uträkningen för år 2000.

Jag gjorde mitt gymnasiearbete på det här, det är väl därför jag är så nördig om det. 
    Så om de inte vill sälja under vad de kan få, handlar det ju om att roffa åt sig. Folk skulle kunna sälja för mindre. För att vara snälla mot sina medmänniskor.
  • Anonym (Prosten)

En sak som skulle förbättra bostadsmarknaden i Sverige vore att härma delar av usa. Bankerna gör sin egen värdering av bostaden och lånar inte ut över det.

Marknadskrafterna är satta ur spel i Sverige med hjälp från diverse marknadsåtgärder som är tänkt att stimulera byggandet. Det de har lett till är alltför höga lönelägen, stora vinster för byggbolagen och ett oligopol inom husbyggandet. 

Svar på tråden Radioprogram, medelsvensson har inte råd med hus