• Anonym (Önskan)

Är det en så orimlig och dum bröllopspresentönskan?

Hej

Jag och min sambo ska gifta oss. Vi är båda i fyrtioårsåldern och vi har "allt". 

Dock inget matporslin som vi gillar, vi gillar gammaldags porslin men att leta efter likadana är om än roligt så tidsödande så vi tänkte att våra gäster köper med sig varsin tallrik,  helst i blå nyans och helst inte nyare än 1960-talet. 
    Vi tänker loppisporslin helt enkelt. 

Dessa lämnas vid ankomst till våra toastmasters som ser till att de kommer på plats. 

Det är inget krav, utan en önskan, vi har tallrikar som back up men förvånansvärt många verkar tycka att detta är det dummaste de har hört och vissa att det är besvärligt. 

Vad tycker ni? Hur hade ni reagerat på ett sådant önskemål? 

• Svar på tråden Är det en så orimlig och dum bröllopspresentönskan?
  • Anonym (H)

Jag tycker det är kul eftersom det är frivilligt.
    Bara ni har någon som diskar tallrikarna.

;)

• Anonym (Sofia)

Orimligt och dumt är verkligen att ta i. Men många människor blir förvirrade när man frångår konventionerna och hittar på något nytt. 

Med bra kommunikation brukar det lösa sig.

Själv gillar jag idén, men jag har aldrig varit den konventionella sorten.

• Anonym (k)
    Fjäril kär skrev 2025-07-05 09:18:20 följande:

och många tycker sådant porslin är ohygieniskt att äta på även som diskat. 

Iden har en del problem som folk påpekar men detta??? hahah 
  • stor grön drake

Jag tycker det är en härlig ide. Ska ni vara på lokal så finns sannolikt en industridiskmaskin som tar bara några minuter per korg, så att få alla givna tallrikar diskade är nog minsta problemet.
    För att spara tid be dem ha dem oinslagna och ha en mingelbingo med tallrikstema i still med:
    - någon som sökte på flera loppisar för att hitta rätt tallrik (det kommer garanterat finnas någon)
    -en tallrik med blombård
    -en tallrik med katedral
    -en tallrik med allmogemotiv
    -en tallrik med människor 
    -en tallrik du känner igen
    -någon som glömt ta med tallrik
    -en inte blå tallrik
    -någon som tycker det här är störtlöjligt
    -någon som gillar blått
    -någon som gillar loppis
    -någon som blivit släpad till varje looopis i stan och inte begriper vad det roliga är
    osv...

• Anonym (Alexandra)

Tror nog att jag tänkte att idén att faktiskt äta på tallrikarna under bröllopet var så absurd att jag inte ens tänkte att det var en möjlighet. För ja, det vore ju dumt. Det är trist och opraktiskt att någon måste stå och diska alla tallrikar innan middagen. Sen kommer ni få alldeles för många tallrikar, även om ni bara bjuder in rätt få personer. Det är ju få gånger man behöver ens 15-20 tallrikar liksom. 

Antog att ni skulle be om tallrikar, djuptallrikar, skålar etc till er själva, men att något annat såklart används under själva bröllopet.

• Anonym (Sofia)
    stor grön drake skrev 2025-07-05 21:02:53 följande:

Ska ni vara på lokal så finns sannolikt en industridiskmaskin som tar bara några minuter per korg, så att få alla givna tallrikar diskade är nog minsta problemet.

Ett problem där är att porslin från 60-talet och äldre inte brukar vara gjort för att tåla maskindisk. 

Det mesta tål nog ett par omgångar, men jag tänker att det kan vara bra att veta att risken finns att glasyren inte förblir vad den var.
  • Anonym (Önskan)

Jag ska försöka svara på alla frågor, jag ber om ursäkt om jag missar någon. 

Tanken är loppis men det står: vi önskar oss en personlig blandning av tallrikar, gärna blå och gärna loppis så det är valfritt om de hellre köper en ny. Det står också att det finns tallrikar i lokalen om man hellre köper något annat. 

Vi har bjudit 38 personer, våra allra närmaste vänner och den lilla släkt vi har. Vi har inga morföräldrar någon av oss och hans mamma är ensambarn, hans pappa har ett syskon osv, vi är ganska få och vi räknar med att inte alla kommer att köpa en tallrik.

Våra resp föräldrar, syskon och barn kommer inte att göra det tex (det sa de redan från början för de har, enligt dem själva, BÄSTA bröllopspresenten EVER och det har de säkert haha) och bara de är tillsammans 16 personer plus vi två. 

Toastmasters tar emot och samordnar med de som kommer att servera och ta hand om disk under bröllopet så allt hinner bli diskat. 

De fotar också alla med sin tallrik innan (detta står också med i förinbjudan). Fotona kommer vi att samla på något vis, i ett collage eller en fotobok, det har vi inte bestämt, men det lutar åt en fotobok. 

Eftersom vi inte ska bjuda på soppa så tänkte vi köpa djupa tallrikar själva när vi hittar någon vi tycker om och byta ut de vi har vartefter därav att vi önskar oss mattallrikar. 

• Anonym (Haha)
    Anonym (k) skrev 2025-07-05 20:46:41 följande:
    Iden har en del problem som folk påpekar men detta??? hahah 
    Ja då borde man vara minst lika rädd för sina egna tallrikar efter man haft gäster.
    Vilket märkligt tänk, att en ren sak skulle vara ohygienisk i all framtid bara för att den använts av någon. Då kan man heller aldrig bli bortbjuden, för hur ska man veta vilka som ätit från de tallrikarna tidigare? 
    Äta ute lär bli en omöjlighet, det porslinet har använts av tusen och åter tusentals!
    Tror bara det är mycket få människor med någon form av problem som tänker så, de går nog varken på restaurang eller bröllop.
  • Anonym (Haha)
    Anonym (Önskan) skrev 2025-07-06 06:38:36 följande:

Jag ska försöka svara på alla frågor, jag ber om ursäkt om jag missar någon. 

Tanken är loppis men det står: vi önskar oss en personlig blandning av tallrikar, gärna blå och gärna loppis så det är valfritt om de hellre köper en ny. Det står också att det finns tallrikar i lokalen om man hellre köper något annat. 

Vi har bjudit 38 personer, våra allra närmaste vänner och den lilla släkt vi har. Vi har inga morföräldrar någon av oss och hans mamma är ensambarn, hans pappa har ett syskon osv, vi är ganska få och vi räknar med att inte alla kommer att köpa en tallrik.

Våra resp föräldrar, syskon och barn kommer inte att göra det tex (det sa de redan från början för de har, enligt dem själva, BÄSTA bröllopspresenten EVER och det har de säkert haha) och bara de är tillsammans 16 personer plus vi två. 

Toastmasters tar emot och samordnar med de som kommer att servera och ta hand om disk under bröllopet så allt hinner bli diskat. 

De fotar också alla med sin tallrik innan (detta står också med i förinbjudan). Fotona kommer vi att samla på något vis, i ett collage eller en fotobok, det har vi inte bestämt, men det lutar åt en fotobok. 

Eftersom vi inte ska bjuda på soppa så tänkte vi köpa djupa tallrikar själva när vi hittar någon vi tycker om och byta ut de vi har vartefter därav att vi önskar oss mattallrikar. 

Tycker att det låter jättebra! 
    Hoppas ni får ett trevligt bröllop🤗
  • Anonym (S)

Jaa alltså det är ju er idé och ni gör ju som ni vill! Men vad ska vi ha tallrikarna till sedan?? 20 olika tallrikar i blå nyanser och olika storlekar och prisklasser? Kommer ni använda dem eller ha i ett skåp och samla damm? Folk kommer nog tycka det känns lite sniket och köper till en massa mer.
    Önskemål är bra och kan hjälpa men jag tycker det känns opersonligt. Det känns som att ni riskerar att få 20 tallrikar från folk som ändå vill sticka ut? Tallrikar med bilder på er, handmålade, barnmålade, textade, vill ni verkligen ha det..?
    Men det är er dag, känns det bra och ni har en bra plan så kör bara! Grattis och lycka till! ❤️

• Queen81

Tycker det är en superkul idé och hade som gäst gärna gett mig ut och letat tallrik. Visst, har man ett väldigt stressigt liv kanske detta bara ökar på stressen. Men har ni varit tydliga med att det inte är ett krav utan ett önskemål så vet jag inte varför folk har åsikter. Tycker idén är kul

• Anonym (En talrik tallskog)
    Anonym (S) skrev 2025-07-06 15:08:27 följande:

Önskemål är bra och kan hjälpa men jag tycker det känns opersonligt. Det känns som att ni riskerar att få 20 tallrikar från folk som ändå vill sticka ut? Tallrikar med bilder på er, handmålade, barnmålade, textade, vill ni verkligen ha det..?
    Men det är er dag, känns det bra och ni har en bra plan så kör bara! Grattis och lycka till! ❤️

Du läste verkligen trådstarten noga? 

De vill ha tallrikar som helst inte är nyare än 60-tal. 

Röda Korset eller Erikshjälpen, skulle ta vem som helst 5 min att hitta en tallrik eller två i en blå nyans. 10 min att välja mellan flera olika möjligen. Knappast jultallriken från 1976. 
  • Anonym (S)
    Anonym (En talrik tallskog) skrev 2025-07-06 15:25:53 följande:
    Du läste verkligen trådstarten noga? 

De vill ha tallrikar som helst inte är nyare än 60-tal. 

Röda Korset eller Erikshjälpen, skulle ta vem som helst 5 min att hitta en tallrik eller två i en blå nyans. 10 min att välja mellan flera olika möjligen. Knappast jultallriken från 1976. 
    Och vad har ditt inlägg ens med mitt att göra?
  • Anonym (En talrik tallskog)
    Anonym (S) skrev 2025-07-09 18:59:43 följande:
    Och vad har ditt inlägg ens med mitt att göra?
    Du skrev att de skulle få tallrikar med bilder på dem själva ritade av barn osv. 

Återigen - de hade specat tallrikar med blått 60-tal eller tidigare, inte målade av barn idag eller porträtt av dem själva, som du skrev S. 
  • Anonym (Ö)

Rolig idé... så fint med olika unika tallrikar

• Anonym (Haha)
    Anonym (Ö) skrev 2025-07-10 20:04:02 följande:

Rolig idé... så fint med olika unika tallrikar

Håller med om att det är en väldigt trevlig idé med udda porslin. Så roligt för alla som får bli hembjudna till ts med snart äkta make och äta middag på olika unika nyanser av blåttSolig
Svar på tråden Är det en så orimlig och dum bröllopspresentönskan?