• Anonym (Arbetslivet!)

Narcissistisk kollega Skulle jag säga?

Hej,
    har ni något tips hur man tar upp detta?

En kollega som tycker om att dominera andra genom att försöka nedvärdera andras förslag och arbetsuppgifter. Hon pratar om det med chefen också tror jag? För hon brukar ibland säga att hon har pratat med chefen om att en del av oss inte vill vara på båda avdelningarna för att kunna hjälpa till, men jag har aldrig hört någon ting om det.

Jag är ganska ny där, så jag försöker undvika att prata rakt ut med henne när det händer så, jag känner mig att jag blir anledning till konflikter.

Ex. Hon brukar göra. När alla vi kommer i överens om att en patient ska ha en ny hjälpmedel, säger hon till arbetsterapeut att det inte behövs och måste ändras.

En dag har jag pratat med henne att hon får inte göra det utan att diskutera med andra då blev hon sur på mig och hon ignorerar mig nästan. Problemet är att chefen verkar lita på henne också. 

Vad gör man åt sådana människor?
    Är tacksam med svar om ni delar eran erfarenheter 🙏

• Svar på tråden Narcissistisk kollega Skulle jag säga?
  • Dexter dot com

Se till att allt finns på papper så du kan hänvisa till vad som bestämts ang hjälpmedel, rutiner osv. Om ni andra är överens och står för era åsikter förstår jag inte hur hon ensam kan driva igenom sina åsikter.

• Anonym (Arbetslivet!)
    Dexter dot com skrev 2025-07-05 18:06:04 följande:

Se till att allt finns på papper så du kan hänvisa till vad som bestämts ang hjälpmedel, rutiner osv. Om ni andra är överens och står för era åsikter förstår jag inte hur hon ensam kan driva igenom sina åsikter.

Alla andra vet om att hon är så och de pratar att hon får inte göra det när hon inte är där som, men jag tror inte att de vill ta upp det med chefen. När hon kommer verkar de ha väldigt bra varandra.
  • Anonym (Nina)
    Anonym (Arbetslivet!) skrev 2025-07-05 17:55:50 följande:
    Narcissistisk kollega Skulle jag säga?

Hej,
    har ni något tips hur man tar upp detta?

En kollega som tycker om att dominera andra genom att försöka nedvärdera andras förslag och arbetsuppgifter. Hon pratar om det med chefen också tror jag? För hon brukar ibland säga att hon har pratat med chefen om att en del av oss inte vill vara på båda avdelningarna för att kunna hjälpa till, men jag har aldrig hört någon ting om det.

Jag är ganska ny där, så jag försöker undvika att prata rakt ut med henne när det händer så, jag känner mig att jag blir anledning till konflikter.

Ex. Hon brukar göra. När alla vi kommer i överens om att en patient ska ha en ny hjälpmedel, säger hon till arbetsterapeut att det inte behövs och måste ändras.

En dag har jag pratat med henne att hon får inte göra det utan att diskutera med andra då blev hon sur på mig och hon ignorerar mig nästan. Problemet är att chefen verkar lita på henne också. 

Vad gör man åt sådana människor?
    Är tacksam med svar om ni delar eran erfarenheter 🙏

Är det riktigt illa och hon ljuger på sina arbetskamrater eller kör över dem så är det nog bara att se sig om efter ett annat arbetsställe.
  • Anonym (Nina)

Alltså, om det är en människa som inte drar sig för att ljuga och manipulera och hon har chefens öra, ja då finns det inte så mycket att göra.
    Förlora inte din tid på henne. Arbetsgruooen verkar ha fattat det, därför gör de inget. Det blir som att umgås med en orm.

• Anonym (Arbetslivet!)
    Anonym (Nina) skrev 2025-07-05 19:42:10 följande:

Alltså, om det är en människa som inte drar sig för att ljuga och manipulera och hon har chefens öra, ja då finns det inte så mycket att göra.
    Förlora inte din tid på henne. Arbetsgruooen verkar ha fattat det, därför gör de inget. Det blir som att umgås med en orm.

Precis, det verkar tyvärr vara så. Det går inte göra något bara jag själv utan mina kollegor. De känner varandra länge, de vet att det inte går göra någon ting åt det.
Svar på tråden Narcissistisk kollega Skulle jag säga?