Snälla, hjälp – Hur hjälper vi vår älskade 10-åring att må bättre och hitta sin plats?
Snälla, hjälp ? Hur hjälper vi vår älskade 10-åring att må bättre och hitta sin plats?
Jag skriver här med ett hjärta som brister lite varje dag.
Vi har en 10-årig son med ADHD (han har precis börjat med Concerta), autistiska drag (men ingen diagnos eftersom det bedömdes som ?för svagt?) och Starkt misstänkt dyslexi (Utredning under hösten).
Han är en fantastisk unge ? smart, rolig, kärleksfull ? men han kämpar så mycket med sig själv och sin omvärld. När vi höjde dosen Concerta blev han väldigt aggressiv i början, men efter några dagar landade det lite och han blev lugnare. Vi håller andan och hoppas att det fortsätter så.
Vi vill så gärna hjälpa honom att bli trygg i sig själv, att orka försöka, att våga tro att han kan lyckas. Men just nu känns det som att vi famlar i mörkret.
Hur motiverar vi honom att läsa, skriva, och lära sig klockan? Han låser sig direkt, säger att han är ?dålig?, ?dum?, att han inte vill.
Hur bygger vi hans självkänsla? Han verkar tro att han inte duger.
Hur kan han få vänner? Han är ofta ensam, säger att han inte har några kompisar ? men vill ändå inte riktigt vara med andra.
Hur får vi med honom på familjesemestern? Vi har två andra barn som längtar, men han säger bara ?jag vill inte?, ?jag hatar det?, ?jag tänker inte följa med?. Det sliter så ? vi vill att alla ska få något fint i sommar.
Vi älskar honom så innerligt och vill göra rätt, men just nu vet vi inte hur. Har ni tips? Har något funkat för er? Belöningar, struktur, känslohantering, vardagsknep ? vi tar tacksamt emot allt.
Tack för att ni läste.