• Längtansfullt

Potträning - fortsätta eller ej?

Vår dotter är nybliven 2-åring. När hon var 1.5 år började hon visa intresse för pottan. Hon pekade på blöjan och berättade när hon hade bajsat och kissat. Hon har kommit in i en extremt envis fas just nu där hon är sur nästan hela tiden, hon kan/vill själv. Hon vill enbart äta kakor och dricka saft om dagarna och skriker som en galning när hon inte får som hon vill. Vi kanske har valt värsta fasen att släppa blöjan? Nu när vi tagit av blöjorna och ställt fram pottan har hon absolut noll intresse. Hon kissar ÖVERALLT förutom i pottan. Under två dagar har vi fått tre träffar, men alltid när hon läser bok eller av upptagen av något. Nu efter två dagar har hon absolut noll vilja att ens titta åt pottans håll. Frågar vi henne skriker hon ?nej!?.
    Hon har inte bajsat på två dygn (bajsar varje dag annars), hon blir arg när vi kommer med pottan och ber vi henne sätta sig och kissa går hon iväg och kissar någon annanstans. De första gångerna sa hon ?oj!?  När hon kissat, men ni verkar hon så van att kissa rakt ut så hon står och leker i kisset. Försöker vi sätta henne på pottan medans hon kissar sprattlar hon och sparkar av ilska så hon ramlar av. Jag var 100% motiverad och inställd på att hon skulle klara detta galant pga tidigare intresse men just nu verkar det verkar lönlöst. Jag och min partner har en liten också som får noll uppmärksamhet just nu för man är som en hök på henne och vi blir sjukt irriterade på varandra med för att detta blir extremt påfrestande med utbrott och ilska. Vad känner ni, har någon varit med om samma? Ska man pausa potträningen och prova igen om en vecka, ska man bara stå ut eller ska man avvakta helt till nästa sommar när hon är tre år gammal? Så svårt. 
  • Svar på tråden Potträning - fortsätta eller ej?
  • Anonym (Skippa)

Jag  tycker ni ska skippa potträningen eftersom ni har en bebis och att den omställningen för eran  äldsta troligen ställer till det, plus åldern. Vänta någon månad, det behöver inte göras under sommaren heller. Jag hade sagt till henne att hon får öva på  pottan när hon vill.  Din och pappans relation kommer också må bättre, bebis och äldsta. Vi har också en bebis men vi hann bli blöjfria innan  bebis kom och trots att det gått några månader nu så så vill våran snart 3 åring också vara som en bebis och kissar på sig fast hen aldrig gjorde det innan. Han gör det med flit. Min åsikt är att vänta ett längre tag än en vecka definitivt! 

• Anonym (Hm)

Ta en paus :) det kommer tids nog ändå. Det är inte så att hon kommer ha blöja när hon är 7 år ändå (om det inte finns medicinska viner vilket inte verkar vara fallet). Hon är så liten fortfarande och pottan har blivit jobbig och svår. Låt henne slippa just nu och gå tillbaka till blöjan. Det ger även er som föräldrar en paus. 

• Anonym (Minea)

Ni måste ju inte sluta på sommaren. Mitt barn ville sluta själv i januari så vi körde på. Det är lite jobbigt med overall men det löser sig... 

Svar på tråden Potträning - fortsätta eller ej?