• Anonym (Less på skiten)

Vill lämna, men måste då ordning på mitt liv först

Träffade min make för snart 7 år sedan. Vi hade båda barn sen tidigare. Jag var just då sjukskriven (utbränd) Sedan dess har vi startat eget tillsammans, fått en dotter och jag har sen en tid tillbaka inga andra känslor än förakt för den jag är gift med. Han gnäller konstant om att jag inte gör något. (Jag sköter hemmet, både hans och mina barns behov, mat, tvätt, bokföring) Men jag ger inte honom den bekräftelsen han vill ha. (Sex) Konstigt? Vem fan tänder på en halv alkoholiserad mansbebis?
    Detta har lett till eviga bråk om att han minsann mår dåligt och känner att han inte duger. Tar han hänsyn till att jag har vissa behov av tid för mig själv? Icke. Då blir han sur och tycker att jag prioriterar bort "vår" tid. 
    Är jag ett stort jävla rövhål om jag väntar lite med att lämna tills dess att jag hittat ett jobb jag kan försörja mig själv och barnen på, eller ska jag slänga ut aset och riskera att förlora huset? (Ja, han har varit våldsam också .

• Svar på tråden Vill lämna, men måste då ordning på mitt liv först
  • Tow2Mater
    Anonym (Du kan bli straffad) skrev 2025-07-08 16:02:23 följande:
    Detta står i samma mening: Slag, sparkar, verbalt våld, hot.

Brukar män gå runt och hota väggar och dörrar verbalt tror du? Hur kan man ens ha så mycket otur när man tänker...
    Verbalt är ord, det betyder inte fysiskt våld skett mot henne. Det preciseras inte, det är du som låter din fantasi anta. 
  • Anonym (Du låter som mitt ex)
    Tow2Mater skrev 2025-07-08 16:28:05 följande:
    Det står inte att han sparkat och slagit henne.

varför tror du jag jag tycker de ska fortsätta bo ihop, när jag t o m skrivit precis tvärtom?
    Tow2Mater skrev 2025-07-08 16:30:23 följande:
    Verbalt är ord, det betyder inte fysiskt våld skett mot henne. Det preciseras inte, det är du som låter din fantasi anta. 
    Det finns tre sorters våld:

Fysiskt våld - man faktiskt slår på någon 
    Materiellt våld - saker går sönder, tex väggar, dörrar andra saker
    Psykiskt våld - hot om andra sorters våld, nedvärderande ord etc. 

Att du är okunnig om våld i relation syns tydligt. Allt våld ger inte blåmärken som syns på utsidan.  
    Tow2Mater skrev 2025-07-08 12:58:18 följande:
    varför anklagar du mig att lägga skulden för hans beteende på TS? För det gör jag inte alls. Ta av dina offerglasögon så kan du se klarare.

Du anser att TS bidrar till bråken. 
    "Om TS som vill slänga ut barn på gatan och bidrar till alla bråk ska förhoppningsvis klara det,"

Att hävda att det krävs två för att bråka i en destruktiv relation är att hävda att den utsatte bär skuld förvdet som sker. 
  • Tow2Mater
    Anonym (Du låter som mitt ex) skrev 2025-07-08 17:45:03 följande:
    Tow2Mater skrev 2025-07-08 16:30:23 följande:
    Det finns tre sorters våld:

Fysiskt våld - man faktiskt slår på någon 
    Materiellt våld - saker går sönder, tex väggar, dörrar andra saker
    Psykiskt våld - hot om andra sorters våld, nedvärderande ord etc. 

Att du är okunnig om våld i relation syns tydligt. Allt våld ger inte blåmärken som syns på utsidan.  
    Du anser att TS bidrar till bråken. 
    "Om TS som vill slänga ut barn på gatan och bidrar till alla bråk ska förhoppningsvis klara det,"

Att hävda att det krävs två för att bråka i en destruktiv relation är att hävda att den utsatte bär skuld förvdet som sker. 
    Dumheter. TS bidrar till eviga bråk. Det betyder inte att jag lägger skulden på henne till varför de startar. Men bidrar man inte till att det slutar, bidrar man till att de fortsätter.

Jag kommenterade inlägg som sa han slår på henne, med att det inte sägs vad han slår. Här vet vi inte hur det fysiska våldet sker.

Intressant du definierar materiellt våld som att saker går sönder; och inte som att någon slår på saker. 

TS, har ni pratat om vem som ska stanna i huset ännu?
  • molly50
    Tow2Mater skrev 2025-07-08 18:33:11 följande:
    Dumheter. TS bidrar till eviga bråk. Det betyder inte att jag lägger skulden på henne till varför de startar. Men bidrar man inte till att det slutar, bidrar man till att de fortsätter.

Jag kommenterade inlägg som sa han slår på henne, med att det inte sägs vad han slår. Här vet vi inte hur det fysiska våldet sker.

Intressant du definierar materiellt våld som att saker går sönder; och inte som att någon slår på saker. 

TS, har ni pratat om vem som ska stanna i huset ännu?
    Och hur tycker du att TS ska bidra till att bråken slutar? Det är ju hans beteende som är upphovet till bråken och han som vägrar att ändra på sig. Inte TS!
    Och det spelar ingen roll om han slår på TS eller på döda ting. Det är lika illa oavsett. Speciellt om barnen tvingas bevittna det.
    Jag hoppas att TS lämnar honom så fort hon kan.
  • Tow2Mater
    molly50 skrev 2025-07-08 19:13:22 följande:
    Och hur tycker du att TS ska bidra till att bråken slutar? Det är ju hans beteende som är upphovet till bråken och han som vägrar att ändra på sig. Inte TS!
    Och det spelar ingen roll om han slår på TS eller på döda ting. Det är lika illa oavsett. Speciellt om barnen tvingas bevittna det.
    Jag hoppas att TS lämnar honom så fort hon kan.
    Du vill hoppa på mitt inlägg det första du gör, och det utan att ens läsa vad jag svarat på och skrivit tidigare.  
  • molly50
    Tow2Mater skrev 2025-07-08 19:19:39 följande:
    Du vill hoppa på mitt inlägg det första du gör, och det utan att ens läsa vad jag svarat på och skrivit tidigare.  
    Jag har läst dina inlägg och du skriver att TS bidrar till bråken och förminskar det hon skriver om att våld förekommer genom att skriva att vi inte vet om han slår och sparkar på TS eller på väggar och saker.
    Det är tillräckligt för mig.
  • Tow2Mater
    molly50 skrev 2025-07-08 19:24:14 följande:
    Jag har läst dina inlägg och du skriver att TS bidrar till bråken och förminskar det hon skriver om att våld förekommer genom att skriva att vi inte vet om han slår och sparkar på TS eller på väggar och saker.
    Du tar det ur sitt sammanhang.

Ge nu lite råd till TS om du bryr dig. Istället for att bara hacka på mig.
  • Anonym (C)
    molly50 skrev 2025-07-08 19:24:14 följande:
    Tillräckligt för mig med.
  • Anonym (Lilla m)

Har han varit våldsam så har du inte så mycket val. Du kan inte vänta med att försöka lämna. Anmäl alla tillfällen av våld behöver du också göra. Börja dokumentera. Sök dig till en kvinnojour och ta barnen med dig.

• Tow2Mater
    Anonym (C) skrev 2025-07-08 19:31:07 följande:
    Tillräckligt för mig med.
    Men se, en liten dubbelanonym i mängden som vill ge sitt första bidrag i tråden. Så sött.

Har du inget råd till TS heller?
  • Anonym (Lilla m)
    Tow2Mater skrev 2025-07-08 19:43:36 följande:
    Men se, en liten dubbelanonym i mängden som vill ge sitt första bidrag i tråden. Så sött.

Har du inget råd till TS heller?
    Jag håller med dig om att du fått oförtjänt kritik av flera här om det är till någon hjälp.
  • molly50
    Tow2Mater skrev 2025-07-08 19:28:02 följande:
    Du tar det ur sitt sammanhang.

Ge nu lite råd till TS om du bryr dig. Istället for att bara hacka på mig.
    Och det har jag gjort. Jag tycker att hon ska lämna. 
  • Anonym (Mj)
    Anonym (Du låter som mitt ex) skrev 2025-07-08 02:22:47 följande:
    Det spelar ingen roll. Att dricka är ens eget val, det ligger inte på någon annan. Att vara våldsam (fysiskt eller psykiskt) är ens eget val och ligger inte på partnern. 

Det tog mig ett par månader av samtalsterapi inriktad på våld i hemmet att lägga ansvaret där det hörde hemma och det var inte hos mig om vi säger så. 

Om TS är så svår att leva med att mannen måste dricka samt ta till våld (fysiskt eller psykiskt) för att kunna leva med henne så är det fortfarande han som ansvarar för sina handlingar. Han kan bälja att avsluta relationen. Han har kunnat föreslå parterapi. Han kan öppna käften och berätta hur han känner. TS bär inte ansvaret för hans agerande. 

Däremot bär TS ansvaret för att skydda sina barn och vad gäller lagen om att barn inte ska bevittna våld då behöver de faktiskt inte fysiskt se våldet utan det räcker med att de hör bråken, de eventuella slagen, de eventuella fula orden. 

Det du körde med när du ville "vidga vyerna" är victim blaiming. Jag snälltolkar att det inte var det du egentligen menade men det var ändå det du gjorde. 
    Men ge dig!

Jag "körde" inte med någonting. Det var frågetecken efter allt jag skrev. Med andra ord så antog jag ingenting. 
Svar på tråden Vill lämna, men måste då ordning på mitt liv först