• Isolideln

Smärta efter brutet ben, hur länge?

Min son bröt underbenet för tre dagar sedan. gipsad från lår till fot. Han har extremt ont och fick Oxynorm utskrivet. Vi bär honom mellan soffan och sängen, han vill knappt sitta utan halvligger. Toabesök är hemskt svårt.

Hur länge hade era barn med brutna ben som mest ont? Har ni tips som kan underlätta vardagen närmsta veckorna? 

• Svar på tråden Smärta efter brutet ben, hur länge?
  • Anonym (Anna)

Smärtan efter frakturer brukar vara som värst första veckorna och vanligtvis successivt minska när frakturen börjar läka ihop. Ta kontakt med sjukvården, helst den Ortopedklinik som behandlat hans fraktur och berätta om hur ont han har, kanske finns något att justera i hans smärtlindring som får det att fungera bättre. 

För att underlätta vardagen för er alla när han har så pass ont kan en rullstol vara till hjälp . Här i min region kan man få det utprovat antingen av arbetsterapeut hos Ortopedkliniken eller vårdcentralen.

/Sjukgymnast på Ortopeden

• Anonym (Allis)

Men stackars liten!

Mitt tips när jag mår apa och vet att jag bara måste leva igenom en jobbig vecka med influensa eller ont är att hitta ett datorspel som är så roligt att man delvis glömmer bort det onda.

Beroende på ålder och ekonomisk möjlighet hade jag skaffat en konsol till TVn (eftersom han inte ens vill sitta) och ett nytt spel som barnet vill ha eller som dess kompisar rekommenderar.

• Isolideln
    Anonym (Anna) skrev 2025-07-07 09:10:24 följande:

Smärtan efter frakturer brukar vara som värst första veckorna och vanligtvis successivt minska när frakturen börjar läka ihop. Ta kontakt med sjukvården, helst den Ortopedklinik som behandlat hans fraktur och berätta om hur ont han har, kanske finns något att justera i hans smärtlindring som får det att fungera bättre. 

För att underlätta vardagen för er alla när han har så pass ont kan en rullstol vara till hjälp . Här i min region kan man få det utprovat antingen av arbetsterapeut hos Ortopedkliniken eller vårdcentralen.

/Sjukgymnast på Ortopeden

Tack, då ska vi försöka ge mer smärtlindring även om han verkar ha det bättre vissa tider på dygnet. Nätterna är värst trots högläge så får ge mer inför natten ett tag till. 

Vi ska till arbetsterapeuten på rehab imorgon och prova ut en rullstol, hoppas att det kommer kännas bättre för honom! 

• Isolideln
    Anonym (Allis) skrev 2025-07-07 09:28:30 följande:

Men stackars liten!

Mitt tips när jag mår apa och vet att jag bara måste leva igenom en jobbig vecka med influensa eller ont är att hitta ett datorspel som är så roligt att man delvis glömmer bort det onda.

Beroende på ålder och ekonomisk möjlighet hade jag skaffat en konsol till TVn (eftersom han inte ens vill sitta) och ett nytt spel som barnet vill ha eller som dess kompisar rekommenderar.

Ja tv-spel och annan skärmtid blir det en hel del av nu. Det underlättar på dagarna men svårare på natten såklart 
  • Jesper f

Du har som ondast 3-4 dgr efter du bryter ett ben, och det håller väll i en 3-4 dagar till, sen går det gradvis nedåt, ungefär som en volymratt. Och det är individuellt, beroende på hur duktig man är att inte stödja på det, ligger still osv.

Allmänt, brukar vara bättre på morgonen - då har man legat och vilat på natten. Högt läge brukar vara skönt, lägga upp foten med några större kuddar så benet kommer över hjärtat. Nödvändigt, smärtstilla med Alvedon OCH Oxynorm samtidigt - ger bästa effekten, av någon anledning. Vet inte varför, vet bara att det gör det. Givetvis måste dosen vara anpassad för hans ålder och storlek.

Klia kommer det göra när det börjar läka, desto mer det kliar - desto bättre läker det. En mjuk, böjlig linjal att klia med på insidan av gipset brukar vara bra - övervaka bara så han inte kliar sönder sig, det får han inte göra.

Annars finns tyvärr inte så mkt att göra annat än "lida" igenom. Var noga med att smärtstilla någon timme innan effekten av gamla tabletten går ur - får du bäst "smärtmatta" och minst värk. Sen smärttopparna, man måste lära sig vilka lägen som är bättre, vilka som är sämre, hur man kan stödja respektive inte. Learn by doing.

Mina varmaste tankar till lillkillen med förhoppning om snart påkryande!!

Mvh
    ( Smärtinvalid sen snart 20 år, hunnit testa mig igenom det mesta av smärtlindring, tabletter, plåster etc... Just brutna ben är svårt att få bra smärtlindring på tyvärr. Men trösten är att det blir lite bättre dag för dag, bara man kommit över toppen. )

• Isolideln

Uppdatering om någon i samma situation läser detta i framtiden:

Den värsta smärtan höll i sig i ca 6-7 dagar men vi gav fortsatt smärtlindring med Alvedon till den nionde dagen. 
    Han klagade ofta på ont under natten, men sista dagarna så förstod vi att han nog drömde att han hade ont och var orolig. 

Nu är han mer rörlig och kan ta sig upp och ner från soffan själv och kan förflytta sig på golvet samtidigt som han håller upp benet i luften.

Svar på tråden Smärta efter brutet ben, hur länge?