• Anonym (Gatunamn)

Vilket är det gulligaste/häftigaste gatunamnet du har sett i Sverige?

Hej alla familjelivare!

Vårt avlånga land är som bekant fyllt av många olika gatunamn. Kungsgatan och Storgatan finns i nästan varje stad.  Liksom många andra gatunamn som återfinns på många platser, som Strandvägen eller Torggatan.
    Sen har vi de ovanliga, roliga, fula eller trevliga gatunamnen som en ort kan vara ensam om eller nästan ensam om.
    Vilka gatunamn har du stött på som har fastnat som extra speciella, gulliga eller häftiga?
    Eller rent av fula eller osmakliga gatunamn?

Två exempel som jag tycker är helt fantastiskt gulliga är Mullskuffegången i Lomma och Tippefotsvägen utanför Varberg😄

• Svar på tråden Vilket är det gulligaste/häftigaste gatunamnet du har sett i Sverige?
  • Anonym (Mossan)

Mor Marias väg låter så gulligt tycker jag. Ligger i Älvsjö. Dessutom finns det ett bageri där, Mor Marias Bak, ännu gulligare och rätt roligt.

• Anonym (Gatunamn)

Beckbrännargatan i Stockholm låter lite märkligt.
    Visst syftas det nog på beck som restprodukt från tjära eller olja, men jag tänker alltid på barnbeck och att det låg en förlossningsklinik förr där man på bakgården brände upp avfall från sjukvården för längesen.

• Anonym (Gatunamn)
    Anonym (Mossan) skrev 2025-07-07 09:01:49 följande:

Mor Marias väg låter så gulligt tycker jag. Ligger i Älvsjö. Dessutom finns det ett bageri där, Mor Marias Bak, ännu gulligare och rätt roligt.

Det låter väldigt trevligtGlad
Svar på tråden Vilket är det gulligaste/häftigaste gatunamnet du har sett i Sverige?