• Anonym (Ostrukturerad)

Han strukturer gör mig stressad

Min man har med åren lagt sig till med en massa strukturer och rutiner i hemmet. Det är väldigt viktigt för honom att detta följs, annars blir han stressad och ifrågasätter hur det kommer sig att det inte följs. 

För honom är det en katastrof om jag  tar fram ett nytt vattenglas när det redan står ett på diskbänken. Jag gör det kanske en, max två gånger i månaden, men det föranleder varje gång suckar, stön och ifrågasättande kring mitt slarv. När man lagar mat och använder bestick till någon del av matlagningen, ska dessa bestick sen följa med till bordet. Ibland glömmer jag av det och lägger i diskmaskinen och tar rena bestick att äta med. Hur kan jag vara så slarvig?

Nu på sommaren ska tydligen barnens bestick sparas om de ätit mellis som krävt bestick. Annars tar besticken snabbt slut. Således ska skål och bestick stå kvar på bordet i flera timmar. Hur kunde jag inte förstå det? Det är ju självklart tycker han. Att jag tycker att det ser stökigt och slarvigt ut gör inget. Vi måste ju OPTIMERA!

Nu har jag fått stressymptom, bland annat glömmer jag saker. Min mans förklaring är att jag saknar strukturer i mitt liv och att det är därför jag är stressad. Att vi haft en tuff vår där det hänt flera saker som krävt engagemang i tid och känslor har inget med saken att göra. Han har också noll förståelse för att jag glömmer saker nu.

Jag tycker inte att jag är så ostrukturerad. Jag tycker exempelvis att saker ska ha sin plats och det är självklart att provstickan hänger på krokarna vid spisen så att den är lätt att hitta. Vilken av de tre krokarna den hänger på är dock inte så relevant. För min man är det katastrof om den inte hänger på rätt krok. Han kan inte förstå hur jag kan vara så slarvig som hänger stickan i mitten när det alltid ska hänga till vänster. Jag tycker inte att man behöver ta nytt vattenglas varje gång man tar ett glas vatten, men om det händer så gör det inget. Min man hetsar som en tok om barnen har kompisar här som dricker och kräver att jag har stenkoll på vilka glas som är våra barns, för de ska de ha sen!

Jag börjar bli som skev att jag undrar om han kanske har rätt. Det kanske är normalt att vara så ordningssam och rigid som min man är?

• Svar på tråden Han strukturer gör mig stressad
  • Jimmy75
    Anonym (lilla m) skrev 2025-07-14 11:01:58 följande:
    Det står väl ingenstans att det är ett tvångsbeteende så vilken del pratar du om då? Om det är sunt går inte att säga så här tidigt, som sagt det kan ta tid att komma in i det och hitta bästa sättet, om det sen flyter på bra och underlättar i vardagen så mår alla bra av det.
    Det står ingenstans vad jag vet. Det är jag som säger att det är ett tvångsbeteende och det säger jag utan minsta tvekan, baserat på vad som genom tråden har framkommit genom TS olika beskrivningar. Så har man inte läst hela så tillvida att man läst allt TS har skrivit så ter det sig förmodligen annorlunda.
  • Anonym (lilla m)
    Jimmy75 skrev 2025-07-14 11:13:46 följande:
    Det står ingenstans vad jag vet. Det är jag som säger att det är ett tvångsbeteende och det säger jag utan minsta tvekan, baserat på vad som genom tråden har framkommit genom TS olika beskrivningar. Så har man inte läst hela så tillvida att man läst allt TS har skrivit så ter det sig förmodligen annorlunda.
    Det går inte att diagnostisera någon på det sättet. Man måste ha träffat och utrett personen.
  • Jimmy75
    Anonym (lilla m) skrev 2025-07-14 11:17:08 följande:
    Det går inte att diagnostisera någon på det sättet. Man måste ha träffat och utrett personen.

Sant! Det är av den anledningen jag tidigare skrivit att om det var jag i den situationen hade jag gett numret till vårdcentralen och villkorat att personen ringer dit (underförstått se till att ordna en remiss till psykiatrin för en utredning). Om man ska ställa en riktig och korrekt psykiatrisk diagnos behöver man träffa personen flera gånger, man behöver intervjua närstående och helst föräldrar för att få en korrekt utvecklingsanamnes. Utöver det gör man ofta fler olika tester. Främsta skälet till att alla dessa olika saker görs är av differentialdiagnostiska skäl, så att inget snarlikt föreligger som också kan förklara uppvisade symtom och som kräver andra insatser än det som först misstänks.

Jag sitter dock inte och säger att personen har OCD. Det jag hävdar är att utifrån beskrivningarna här så är beteendet på en tvångsmässig nivå. Med det menar jag att han inte själv är herre över de här sakerna han gör och de reaktioner han beskrivs få. Till sist och syvende kan jag bara säga saker sannolikhetsbaserat. Jag skriver ju för TS skull och vill förmedla vad jag tänker att hon bör göra. Sedan får ju hon själv värdera om det förefaller vara det hon vill göra eller inte. Om detta inte hade varit ett publikt forum utan jag hade pratat enskilt med frågeställaren hade jag varit mer utförlig i rekommendationerna.

• Ezmeraldah
    Anonym (Ostrukturerad) skrev 2025-07-14 09:02:27 följande:
    I de här fallen anser han att han bestämmer, eftersom han "vet" så mycket bättre. I andra fall bryr han sig inte ett smack och jag fattar besluten och i vissa fall bestämmer vi tillsammans.

Har vi gäster får han mer eller mindre panik om de börjar hjälpa till att duka av efter maten. Då kanske de ställer saker på fel ställe och det blir ologiskt och försvårande för honom. 

Det är inte bara mig han försöker strukturera upp. Han lägger mycket tid på att ondgöra sig över bland annan kommunen. När vi sökte skola ifjol, kom vi in på en skola som skickade gamla blanketter som krävde handpåläggning. Det kan han fortfarande tjata om, hur usel kommunen är som inte kan bättre. I min värld var det ett omak, men vi söker inte skola fler gånger och kan överlåta förbättringsarbete åt någon annan. 
    Skäller han på gästerna för att de inte fattar hur man placerar disken optimalt och kallar dem ostrukturerade och slarviga? 
  • Anonym (lilla m)
    Jimmy75 skrev 2025-07-14 11:44:50 följande:

Sant! Det är av den anledningen jag tidigare skrivit att om det var jag i den situationen hade jag gett numret till vårdcentralen och villkorat att personen ringer dit (underförstått se till att ordna en remiss till psykiatrin för en utredning). Om man ska ställa en riktig och korrekt psykiatrisk diagnos behöver man träffa personen flera gånger, man behöver intervjua närstående och helst föräldrar för att få en korrekt utvecklingsanamnes. Utöver det gör man ofta fler olika tester. Främsta skälet till att alla dessa olika saker görs är av differentialdiagnostiska skäl, så att inget snarlikt föreligger som också kan förklara uppvisade symtom och som kräver andra insatser än det som först misstänks.

Jag sitter dock inte och säger att personen har OCD. Det jag hävdar är att utifrån beskrivningarna här så är beteendet på en tvångsmässig nivå. Med det menar jag att han inte själv är herre över de här sakerna han gör och de reaktioner han beskrivs få. Till sist och syvende kan jag bara säga saker sannolikhetsbaserat. Jag skriver ju för TS skull och vill förmedla vad jag tänker att hon bör göra. Sedan får ju hon själv värdera om det förefaller vara det hon vill göra eller inte. Om detta inte hade varit ett publikt forum utan jag hade pratat enskilt med frågeställaren hade jag varit mer utförlig i rekommendationerna.

Ja precis så vad menade du att jag hade missat då, du vet inte mer om denna man än jag.
  • beli
    Anonym (Ostrukturerad) skrev 2025-07-14 08:24:12 följande:
    Du förväntar dig alltså att jag fattar avgörande beslut kring en mångårig relation, på ett par dagar. Mitt i semestern dessutom? Är du på riktigt?
    Ja, det är klart jag är på riktigt.

Det har kommit många tips på familjerådgivning, parterapi m.m., men jag ser inte att du kommenterar dem alls, utan du fortsätter bara beskriva honom. Vi har redan fattat att han har problem som riskerar att svepa med sig hela familjen. Hur går nu dina tankar kring parterapi? Tror du att han inser allvaret och följer med på terapin i så fall? O.s.v.
  • Jimmy75
    beli skrev 2025-07-14 14:14:48 följande:

Det har kommit många tips på familjerådgivning, parterapi m.m., men jag ser inte att du kommenterar dem alls, utan du fortsätter bara beskriva honom. Vi har redan fattat att han har problem som riskerar att svepa med sig hela familjen. Hur går nu dina tankar kring parterapi? Tror du att han inser allvaret och följer med på terapin i så fall? O.s.v.
    En fullt seriös fråga nu - varför har vi med den saken att göra? Bara för att vi kommer med tankar, råd och åsikter här har hon ju ingen redovisningsskyldighet.
  • Jimmy75

En sak att fråga, men det känns märkligt att sedan ifrågasätta responsen på den frågan och sedan fråga på nytt.
  • UngGubbeinorr
    Ezmeraldah skrev 2025-07-14 11:44:56 följande:
    Skäller han på gästerna för att de inte fattar hur man placerar disken optimalt och kallar dem ostrukturerade och slarviga? 
    Där pekar du på på en viktig sak. 
    Handlar det om honom, alla andra eller bara TS? En bra fråga att fundera kring för TS. Jag tippar på en tristess i livet som spökar i grunden.
  • Anonym (E)
    Anonym (lilla m) skrev 2025-07-14 12:39:01 följande:
    Ja precis så vad menade du att jag hade missat då, du vet inte mer om denna man än jag.

Du missade tydligen att denne man tror sig vara The Master av tex diskmaskinen och tror sig vara den ende som kan avgöra vilka föremål som kan hamna där och när. Om TS gör något emot denna Regel, blir mannen vansinnigt irriterad och klagar på TS och vill ha en lång diskussion om varför detta är så fel.

Normala par sätter in saker i diskmaskinen som de tycker är lämpligt och ingen får psykbryt av att den andre personen sätter in saker vid ett tillfälle eller på en plats som den andre tycker är fel. 

• Jimmy75
    Anonym (E) skrev 2025-07-15 22:17:34 följande:

Du missade tydligen att denne man tror sig vara The Master av tex diskmaskinen och tror sig vara den ende som kan avgöra vilka föremål som kan hamna där och när. Om TS gör något emot denna Regel, blir mannen vansinnigt irriterad och klagar på TS och vill ha en lång diskussion om varför detta är så fel.

Normala par sätter in saker i diskmaskinen som de tycker är lämpligt och ingen får psykbryt av att den andre personen sätter in saker vid ett tillfälle eller på en plats som den andre tycker är fel. 

Tack, jag pallade bara inte fortsätta eftersom det inte ledde någonvart.
  • Anonym (Ostrukturerad)

Vi fick lite möjlighet att prata. Men det går inte fram. Istället vända det till att jag har PMS och inte går att prata med. 

Upprinnelsen är att vi ska resa vidare på semestern. Vi behövde städa ur och packa. Medan han diskade, packade jag ihop barnens kläder, mina kläder, barnens leksaker, pyssel, böcker etc. Jag rev ut sängkläder. Under tiden hade jag lagt en sak på ?fel? ställe. Då gick han efter mig och berättade om min bristande struktur. Jag bad honom sluta, han fortsatte och jag bad honom till slut att stoppa upp de bristande strukturerna någonstans. 

Nästa steg är i princip att hota med att lämna. Men då
    måste jag veta att jag är helt redo för det. Att jag vet var jag ska ta vägen, sondera terrängen och räkna på ny bostad. 

• Anonym (Ostrukturerad)

Kort sagt, nej. Han är inte intresserad av parterapi. Däremot tycker han att jag ska söka hjälp. 
  • Anonym (A)
    Anonym (Ostrukturerad) skrev 2025-07-16 09:12:44 följande:

Vi fick lite möjlighet att prata. Men det går inte fram. Istället vända det till att jag har PMS och inte går att prata med. 

Upprinnelsen är att vi ska resa vidare på semestern. Vi behövde städa ur och packa. Medan han diskade, packade jag ihop barnens kläder, mina kläder, barnens leksaker, pyssel, böcker etc. Jag rev ut sängkläder. Under tiden hade jag lagt en sak på ?fel? ställe. Då gick han efter mig och berättade om min bristande struktur. Jag bad honom sluta, han fortsatte och jag bad honom till slut att stoppa upp de bristande strukturerna någonstans. 

måste jag veta att jag är helt redo för det. Att jag vet var jag ska ta vägen, sondera terrängen och räkna på ny bostad. 

Börjar låta som psykisk misshandel det här. Jag hade blivit förbannad och dragit om min partner behandlade mig sådär! 
  • Anonym (E)
    Anonym (Ostrukturerad) skrev 2025-07-16 09:12:44 följande:

Nästa gång han pratar om struktur, upplys honom att det där är inte struktur utan diktatoriskt pedanteri. Han är inte din pappa som kan detaljstyra exakt vad du gör i ditt eget hem.

Ditt system går ut på att alltid lägga osthyveln i översta lådan. Hans system går ut på att alltid lägga den i vänstra facket i översta lådan. Du accepterar hans system så han borde acceptera ditt. 

• Anonym (lilla m)
    Anonym (E) skrev 2025-07-15 22:17:34 följande:

Nej jag har inte missat något. Jag har läst vad TS berättat.
  • Anonym (Ostrukturerad)
    Anonym (A) skrev 2025-07-16 11:35:59 följande:
    Börjar låta som psykisk misshandel det här. Jag hade blivit förbannad och dragit om min partner behandlade mig sådär! 
    Jag tror inte att det är psykiskt misshandel, utan att han helt enkelt har något "fel" som han lyckats hålla i schack under tiden då barnen var små och inte krävde så mycket. Nu när de är äldre och har andra krav på oss föräldrar, blir det helt enkelt för mycket för honom.

Eftersom jag håller absolut mest koll på tvätt, kalas, presentinköp, läxläsning, utflykter, träningar, uppspelningar och vilka vinterskor som ska köpas när, har jag verkligen inte några problem med struktur eller rutiner. Här säger han heller inget om några brister. Här har han helt enkelt klivit tillbaka och tar bara order från mig. Men just att saker måste ligga på sin plats är oerhört viktigt för honom. 

Han överdriver också extremt. En gång var alla gafflar försvunna. Jag förstod ingenting. Han hade då gömt dem i kastrullskåpet, för att visa mig hur ostrukturerad jag är. Han menade på allvar att det var precis samma sak att hänga provstickan på den vänstra kroken och inte den högra, som att lägga gafflarna på ett helt annat ställe i köket. Jag tror att det är så stort för honom också. 
  • Anonym (A)
    Anonym (Ostrukturerad) skrev 2025-07-17 13:17:24 följande:
    Jag tror inte att det är psykiskt misshandel, utan att han helt enkelt har något "fel" som han lyckats hålla i schack under tiden då barnen var små och inte krävde så mycket. Nu när de är äldre och har andra krav på oss föräldrar, blir det helt enkelt för mycket för honom.

Eftersom jag håller absolut mest koll på tvätt, kalas, presentinköp, läxläsning, utflykter, träningar, uppspelningar och vilka vinterskor som ska köpas när, har jag verkligen inte några problem med struktur eller rutiner. Här säger han heller inget om några brister. Här har han helt enkelt klivit tillbaka och tar bara order från mig. Men just att saker måste ligga på sin plats är oerhört viktigt för honom. 

Han överdriver också extremt. En gång var alla gafflar försvunna. Jag förstod ingenting. Han hade då gömt dem i kastrullskåpet, för att visa mig hur ostrukturerad jag är. Han menade på allvar att det var precis samma sak att hänga provstickan på den vänstra kroken och inte den högra, som att lägga gafflarna på ett helt annat ställe i köket. Jag tror att det är så stort för honom också. 
    Utifrån det du berättar så tycker jag inte att han behandlar dig respektfullt! Gömmer gafflarna, wtf? Du är inget barn utan hans jämlike. Samma sak gäller hur han verkar gå på dig med kritik utan slut. Hade aldrig låtit min man behandla mig sådär faktiskt, oavsett ocd eller vad det än må vara. Du har nog blivit van och hemmablind.
  • Jimmy75
    Anonym (Ostrukturerad) skrev 2025-07-17 13:17:24 följande:

Ja, låt honom som sagt välja mellan underteckna skilsmässoansökan eller ringa vuxenpsykiatrin.
Svar på tråden Han strukturer gör mig stressad