• Juicyfruity94

Lillasyster till Viola, vad ska hon heta?

Jag är troligtvis dagar ifrån att föda min andra dotter. Har klurat på ett namn under hela graviditeten utan att ha landat i något som är helt självklart för varken mig eller min man. 

Min förstfödda heter Viola. 

Jag gillar blomsternamn, vintage och lite mer gammalmodiga namn. Det måste dock fungera på både svenska och engelska då pappan är engelsktalande. Franska influenser är också trevligt.

mer ovanliga namn välkomnas men utan att det blir för ?out there?. Jag vill gärna ha ett namn som man hört men kanske inte känner någon som heter. 

ja? Är det någon som sitter inne på något som de tror kan passa. Snälla skriv! 

namn vi har på listan än så länge:

Flora
    Vega
    Daphne 
    Lily 
    Akleja
    Hazel
    Ruby
    Agnes

• Svar på tråden Lillasyster till Viola, vad ska hon heta?
  • Anonym (X)

Sylvia. Det är en typ av viol så det funkar med syrrans namn.

• Anonym (noname)

Jag tar upp begynnelsebokstaven V i Viola och föreslår

Vivian
    Viveka
    Vibeke
    Veronica
    Vendela

• Xenia
    Juicyfruity94 skrev 2025-07-08 13:53:20 följande:
    Lillasyster till Viola, vad ska hon heta?

Jag är troligtvis dagar ifrån att föda min andra dotter. Har klurat på ett namn under hela graviditeten utan att ha landat i något som är helt självklart för varken mig eller min man. 

Min förstfödda heter Viola. 

Jag gillar blomsternamn, vintage och lite mer gammalmodiga namn. Det måste dock fungera på både svenska och engelska då pappan är engelsktalande. Franska influenser är också trevligt.

mer ovanliga namn välkomnas men utan att det blir för ?out there?. Jag vill gärna ha ett namn som man hört men kanske inte känner någon som heter. 

ja? Är det någon som sitter inne på något som de tror kan passa. Snälla skriv! 

namn vi har på listan än så länge:

Flora
    Vega
    Daphne 
    Lily 
    Akleja
    Hazel
    Ruby
    Agnes

Lily gillar jag bäst.  Agnes är fint på svensk men föult på engelska, 'ÄGG-niss' . Iris vore fint också. Rosalie? Lilian? Maja/Maia/Maja efter blomstermånaden Maj och gudinnan Maia.
  • Anonym (L)

Lily är väldigt fint ☺️

• Xenia
    Xenia skrev 2025-07-09 01:29:10 följande:
    Lily gillar jag bäst.  Agnes är fint på svensk men föult på engelska, 'ÄGG-niss' . Iris vore fint också. Rosalie? Lilian? Maja/Maia/Maja efter blomstermånaden Maj och gudinnan Maia.
    Jag tänkte skriva Lilianne med betoningen på sista stavelser, men sutocorrect ville annorlunda.

Ett annat favoritnamn är Anya, mjukare och ovanligare än Anna.

Men jag gillar verkligen kombinationen Viola och Linnea. Blomstertema, men inte för likt.

Flora leder tankarna till margarin vad sägs om Floria?
  • Anonym (Betty)
    Xenia skrev 2025-07-10 20:12:16 följande:
    Jag tänkte skriva Lilianne med betoningen på sista stavelser, men sutocorrect ville annorlunda.

Ett annat favoritnamn är Anya, mjukare och ovanligare än Anna.

Men jag gillar verkligen kombinationen Viola och Linnea. Blomstertema, men inte för likt.

Flora leder tankarna till margarin vad sägs om Floria?
    Floria låter som företaget foria som bland annat tömmer bajstankar med sina slambilar 
  • Anonym (Några)

Jasmine 
    Tuva
    Rosa
    Hazel
    Olivia
    Ophelia
    Dalia
    Anemone
    Heather

• Anonym (Älgört)

Haha, jag tänker bara på hemska Hyacinth och hennes systrar Violet, Rose och Daisy i komedin "Keeping up appearances" (Sv. Skenet bedrar).

Så de andra namnen i den buketten hade jag nog undvikit.
    --

Men Viola tycker jag är fint ihop med

Iris
    Lily

Matilda (samma antal stavelser som Viola, låter normalt på svenska och blir ofta Tilly på engelska). Namnet Tilly härleds dock från tyskan:

Meaning:Mighty in battle
    Tilly is a girl?s name of German origin, meaning ?mighty in battle?. A variant of Tilda, Mauda, and an abbreviation of Matilda, this title is perfect for the powerful little girl who is ready to take on the world as though she owns it. The titular character of the popular book-turned-movie-turned-musical by Roald Dahl, Matilda triumphs over her tyrants with the help of a little magic and a lot of love. Looking to this inspirational individual, baby Tilly will never fail to see her strength in any circumstance.
  • Anonym (Betty)

Nå ts får ni några nya uppslag?

• Juicyfruity94

Tack alla för ert engagemang!! 

Lutar åt att det kanske blir en Majken? Samma tidsera som Viola. 

tänker att jag måste få se henne och så kommer det falla på plats. Jag hoppas det iaf!😄

• trollhona
    Juicyfruity94 skrev 2025-07-14 22:28:00 följande:

Tack alla för ert engagemang!! 

Lutar åt att det kanske blir en Majken? Samma tidsera som Viola. 

tänker att jag måste få se henne och så kommer det falla på plats. Jag hoppas det iaf!😄

Majken är jättegulligt
Svar på tråden Lillasyster till Viola, vad ska hon heta?