• Anonym (Musse Drägg)

Hänga flera år på en dejtingsida - ger ni upp nån dag?

Detta kommer tas som påhopp och kritik för detta är FL och härbärge för de lättkränktas gäng men det skiter jag i. Frågan är ställd av nyfikenhet och riktar sig till både MÄN och KVINNOR.

Jag skilde mig för flera år sedan och var inte sugen på nåt seriöst utan ville ligga runt och kanske skaffa en kk. Det har gått hyfsat bra och det har blivit några kk-förhållanden genom åren som kommit och gått efter att de gått vidare med seriösa förhållanden. Jag har använt mig av HappyPancake som funkat bäst. Jag har tagit ganska långa pauser (längsta var ett år) men varje gång jag kommit tillbaka är det typ samma kvinnor som hänger där. Några har inte ens uppdaterat sina presentationer eller bilder men de verkar vara online för jämnan.

Jag undrar bara om dessa personer aldrig tröttnar på att hänga på en dejtingsida som det inte funkar så bra. Några har jag prata med och de har sagt att de inte varit på dejter på flera år. De får göra som de vill men känns det inte lite tröstlöst att inget händer eller har de så orimliga krav att inget passar dem? Har ju bara pratat med kvinnor men undrar om det är samma för män? Ni kvinnor som hänger på dejtingsajter i flera år, är det alltid samma män som hänger där också?

• Svar på tråden Hänga flera år på en dejtingsida - ger ni upp nån dag?
  • UngGubbeinorr
    Queen81 skrev 2025-07-15 18:15:23 följande:
    Fast ni hade ingen relation till varandra. Att ghosta, i mina ögon och till stor del andras, är att sluta svara efter att man skrivits en längre tid. Eller träffats nån gång. Att bara tystna och försvinna efter det- det är att ghosta.
    Att bara låta bli att svara på ett första meddelande är inte att ghosta. Kanske otrevligt, men inte att ghosta.

Och jag förstår att det känns tufft att lägga ner tid och energi på ett genomtänkt meddelande till någon. Verkligen. Men det är inte samma sak.
    För mig betyder "ghosta" att inte svara på tilltal, oavsett om man redan haft kontakt. Men låt gå på din version, då ghostade 39 av 41, inte desto bättre. 

Jag förstår mycket väl varför. Jag har också råkat ut för ett stim, å valt därefter utifrån vad jag trott mest på. Går ju inte att dejta många samtidigt, leder bara till trassel. 

Tinder, i detta fall, är lika vanebildande som spelsajter. Bygger på precis samma sak "intermittent förstärkning" (googla!) som är något oerhört kraftfullt psykologiskt.
  • Queen81
    UngGubbeinorr skrev 2025-07-15 18:34:59 följande:
    För mig betyder "ghosta" att inte svara på tilltal, oavsett om man redan haft kontakt. Men låt gå på din version, då ghostade 39 av 41, inte desto bättre. 

Jag förstår mycket väl varför. Jag har också råkat ut för ett stim, å valt därefter utifrån vad jag trott mest på. Går ju inte att dejta många samtidigt, leder bara till trassel. 

Tinder, i detta fall, är lika vanebildande som spelsajter. Bygger på precis samma sak "intermittent förstärkning" (googla!) som är något oerhört kraftfullt psykologiskt.
    Jag förstår att det är tufft och kan ta på självkänslan. Men då är det bättre att ta en paus än att stanna i det som får en att må dåligt.

Köper helt och hållet att det är vanebildande, absolut!
  • UngGubbeinorr
    Queen81 skrev 2025-07-15 17:18:40 följande:
    Fast du bevisar ju inte att du inte är ett socialt offer bara för att du har bra lön och kan bygga ditt eget hus? Jag förstår inte?
    Låt höra.. Vad betecknar du som ett socialt offer?
  • Queen81
    UngGubbeinorr skrev 2025-07-15 18:40:26 följande:
    Låt höra.. Vad betecknar du som ett socialt offer?
    Skulle inte använda den termen på någon. Men om vi säger en person som inte riktigt kan föra sig i sociala sammanhäng, en hemmasittare som fastnat vid datorn, en som hatar kvinnor och är bitter för att han minsann aldrig får nån tjej eller sex.
  • UngGubbeinorr
    Queen81 skrev 2025-07-15 18:39:03 följande:
    Jag förstår att det är tufft och kan ta på självkänslan. Men då är det bättre att ta en paus än att stanna i det som får en att må dåligt.

Köper helt och hållet att det är vanebildande, absolut!
    Senaste sådär fem åren har nog varit den mest händelserikaste perioden i mitt liv. Just Tinder och dess statistik under dryga året är deprimerande, särskilt för riktigt många andra. Så många möten, men också en känslomässig berg o dalbana. Resor, dejter på främmande plats, hotelnätter. Mycket kul å sånt som runnit ut i sanden. Jag har nöjt mig nu, orkade inte mer, hon gillar mig och det är bra så.
  • UngGubbeinorr
    Queen81 skrev 2025-07-15 18:46:14 följande:
    Skulle inte använda den termen på någon. Men om vi säger en person som inte riktigt kan föra sig i sociala sammanhäng, en hemmasittare som fastnat vid datorn, en som hatar kvinnor och är bitter för att han minsann aldrig får nån tjej eller sex.
    Å inget stämde in på mig. Passar in såväl i slott som koja, bikergäng såväl som korrekt klädsel å dukat. Sex oftare än många etablerade par (vilket gjorde mig till en "player" hos dem jag dissat pga fel i huvudet). Kan vårt land mer än de flesta, från Norrbotten till Skåne, även om Göteborg är lite av en vit fläck på kartan. 

Tänk nu allt detta, med vad jag tidigare skrivit och jämför med den du beskrev, lägg därtill de svårigheter jag beskrivit, då kanske du bara börjar inse magnituden av problemen kring online-dejting.
  • Queen81
    UngGubbeinorr skrev 2025-07-15 19:10:12 följande:
    Å inget stämde in på mig. Passar in såväl i slott som koja, bikergäng såväl som korrekt klädsel å dukat. Sex oftare än många etablerade par (vilket gjorde mig till en "player" hos dem jag dissat pga fel i huvudet). Kan vårt land mer än de flesta, från Norrbotten till Skåne, även om Göteborg är lite av en vit fläck på kartan. 

Tänk nu allt detta, med vad jag tidigare skrivit och jämför med den du beskrev, lägg därtill de svårigheter jag beskrivit, då kanske du bara börjar inse magnituden av problemen kring online-dejting.
    Du känner att den kvinna som får dig har vunnit JACKPOTTEN?
  • knottkött

Dejtingsidor är på sin höjd komik. De som är där kanske gillar den typen av humor. Att dejta är tråkigare än att bli myggbiten.

• Queen81
    knottkött skrev 2025-07-15 19:45:08 följande:

Dejtingsidor är på sin höjd komik. De som är där kanske gillar den typen av humor. Att dejta är tråkigare än att bli myggbiten.

Hur träffar man en partner om man inte går på dejt?
  • knottkött
    Queen81 skrev 2025-07-15 19:53:38 följande:
    Hur träffar man en partner om man inte går på dejt?
    Varför ska man träffa en partner? Men man kan väl träffa en partner precis som man träffar andra människor. Jag har aldrig varit på dejt med en kompis, bekant eller vän, vi känner varandra ändå.
  • Queen81
    knottkött skrev 2025-07-15 19:58:01 följande:
    Varför ska man träffa en partner? Men man kan väl träffa en partner precis som man träffar andra människor. Jag har aldrig varit på dejt med en kompis, bekant eller vän, vi känner varandra ändå.
    Nej man behöver absolut inte träffa en partner och visst kan man gå från vänskap och bara hänga till att plötsligt gilla varandra på annat sätt och bli ihop.
    Men det är ganska så väldigt vanligt med dejter för att lära känna en person på ett mer romantiskt plan.
  • knottkött
    Queen81 skrev 2025-07-15 20:06:50 följande:
    Nej man behöver absolut inte träffa en partner och visst kan man gå från vänskap och bara hänga till att plötsligt gilla varandra på annat sätt och bli ihop.
    Men det är ganska så väldigt vanligt med dejter för att lära känna en person på ett mer romantiskt plan.
    Ja, det verkar ju vara något som det byggts en industri kring, allt från plattformar till spekulationer och tips för att förbättra chanserna. Men jag förstår det inte, överlämnar det åt andra istället.
  • UngGubbeinorr
    knottkött skrev 2025-07-15 20:35:22 följande:
    Ja, det verkar ju vara något som det byggts en industri kring,...
    Mitt i prick, funkar precis som spelsiter på ett psykologiskt plan. 

Intermittent förstärkning. 
    Några forskare gjorde experiment på korpar. Fågeln fick en godis när den pickade på en knapp. Varje gång i början. Men efter en tid bara sporadiskt.. Sedan slog de av funktionen och fågeln pickade typ 37 000 gånger innan den gav upp. Tinder funkar precis likadant med sina algoritmer.
  • knottkött
    UngGubbeinorr skrev 2025-07-15 21:01:42 följande:
    Mitt i prick, funkar precis som spelsiter på ett psykologiskt plan. 

Intermittent förstärkning. 
    Några forskare gjorde experiment på korpar. Fågeln fick en godis när den pickade på en knapp. Varje gång i början. Men efter en tid bara sporadiskt.. Sedan slog de av funktionen och fågeln pickade typ 37 000 gånger innan den gav upp. Tinder funkar precis likadant med sina algoritmer.
    Intressant faktiskt, men ja det är ju lätt att tänka sig att det kan ske en krock där, om man reducerar ett sökande till algoritmer för att behålla användare, samtidigt som användarna söker efter andra för att inte behöva vara kvar där. 
Svar på tråden Hänga flera år på en dejtingsida - ger ni upp nån dag?