• Anonym (Undrandes)

Vad har man med sig på fest?

Min familj och jag är bjudna på en fest. Vi är nyinflyttade sen en månad tillbaka och det är en fest som en av grannarna har. Gissningsvis kommer det ca 15 familjer.

Det kommer vara lekar, tipspromenad och nåt sorts lotteri. De som vill kan bidra med något till lotteribordet. Mat tar man med till sig själv. 

Så?.vad tar man med sig till familjen som har festen? Det är ett par i ca 60-65 års åldern?.och ska man ordna nåt till lotteriet? Det står att den som vill kan bidra till det. Är ju så svårt tycker jag, dels för att vi inte känner någon alls, har Ingen aning om vad värdparet gillar och vad det är för typ av lotteri.Det här är tydligen en fest som cirkulerar och grannarna turas om att ha den.

Kan man ge en blomma, kanske nåt till trädgården, och en flaska vin? Eller kan det vara stötande med alkohol? Jag tänkte först något gott alkoholfritt men min man säger att folk i den åldern inte dricker sånt och att det kan upplevas som pretto. 

Och om man skänker nåt till lotteriet isåfall vad? Kan ju bli jättefel att komma med nåt avvikande. 

• Svar på tråden Vad har man med sig på fest?
  • Anonym (Nabo)

Fråga en granne!

Satsa på något till lotteriet skulle jag säga. En ask delicatobollar, en påse godis eller kanske typ kaffe/te. Inga pryttlar utan saker som kan användas och ätas upp och passar både stora och små. Jag skulle spontant kanske hellre köpa 5 små påsar typ djungelvrål och få ut för vinster än en ask Alladin. 

Men bästa tipset - fråga en granne hur de gör och hänvisa till att ni är nya!

• Alessia

Inte alkohol till några man inte känner, det kan bli så fel om det vill sig illa. En fin korg som fylls med frukt brukar gå hem. Nektariner, druvor, jordgubbar, bigarråer, små söta meloner.
    Vi hade i våras ett lotteri i hundklubben och det var skänkta vinster. Mycket till vovvar så klart, men också till husse och matte bl a  trevlig duschkräm från apoteket, ett set med roliga kryddor i glasburk från mataffären, en flaska fin olivolja (som jag vann för övrigt).

• Fjäril kär

Fråga en granne om hur lotteriet fungerar . Är det fasta priser på numret eller är det ett prisbord man får välja ifrån?  

Jag skulle satsa på neutrala priser som kan passa alla som ett fint te, en kaffemugg,  kökshanddukar,  en påse godis eller en korsordstidning typ...  

• Anonym (E)

Jag skulle tycka att det vore kul med något litet planteringsset typ som man kan starta örter eller liknande, tycker att det känns passande och både iaf jag och mina barn gillar att plantera och se hur det växer, är det något man kan äta så är det ju extra kul :)

Alkohol skulle jag också skippa, även alkoholfritt, hellre en hemgjord flädersaft eller liknande, hemgjord sylt i en fin glasburk går också hem, jag tror även att det uppskattas mer med något man ansträngt sig lite extra för och gjort själv än att chansa på att köpa något som kanske inte passar

Finns det någon granne ni har pratat lite extra med redan så skulle jag höra med dem hur och vad det brukar vara

• Queen81

Tycker absolut ni ska bidra till lotteriet :) Ni skulle ju kunna fråga någon granne hur det brukar se ut, vad som brukar vara priser. Annars hade jag valt nåt fint te, paket kaffe, en stor ask delicatobollar, godispåsar med typ bilar eller geléhallon, något redskap till grillen, nån god grillolja, korg med olika frukter. Nånting sånt.
    Absolut inte alkohol.

Sen hade jag tagit med någon litet till värdparet. Kanske en växt de kan plantera i trädgården. 

• Anonym (Nabo)

Ang gåva till värdparet. 

Har ett liknade arrangemang på annat håll där rullar det runt varje år vem som håller i det hela. Är det liknade så skulle jag säga ingen gåva till värden utan bara lotteriet. Men i vårt fall så är det på en allmänning så inte hemma hos någon utan jobbet de gör är att fixa en tipspromenad typ. 

• Anonym (Ört)
    Queen81 skrev 2025-07-10 14:10:01 följande:

Tycker absolut ni ska bidra till lotteriet :) Ni skulle ju kunna fråga någon granne hur det brukar se ut, vad som brukar vara priser. Annars hade jag valt nåt fint te, paket kaffe, en stor ask delicatobollar, godispåsar med typ bilar eller geléhallon, något redskap till grillen, nån god grillolja, korg med olika frukter. Nånting sånt.
    Absolut inte alkohol.

Sen hade jag tagit med någon litet till värdparet. Kanske en växt de kan plantera i trädgården. 

Farligt att köpa växt till trädgården, de kanske har en väldigt speciell stil.
  • Anonym (m)

Vad ska man ha på sig för kläder? Festligt

• Anonym (No more plants please)
    Queen81 skrev 2025-07-10 14:10:01 följande:

Absolut inte alkohol.

Haha, jag hatar när folk tar med växter till oss som håller på att drunkna i trädgårdsarbete redan som det är.

Jag tycker det är jobbigt att sätta snittblommor i vas liksom, ska jag gräva och härja vill jag göra det för nåt som JAG vill ha där och vet funkar med den jorden vi har. 

Kaffe, sprit eller godis är mycket bättre och kräver varken vattning eller gödsling. Flört
  • Queen81
    Anonym (No more plants please) skrev 2025-07-11 16:10:52 följande:
    Haha, jag hatar när folk tar med växter till oss som håller på att drunkna i trädgårdsarbete redan som det är.

Jag tycker det är jobbigt att sätta snittblommor i vas liksom, ska jag gräva och härja vill jag göra det för nåt som JAG vill ha där och vet funkar med den jorden vi har. 

Kaffe, sprit eller godis är mycket bättre och kräver varken vattning eller gödsling. Flört
    Sprit tycker jag absolut inte man ger till någon man inte känner.

Men kan förstå tanken att det kanske ger jobbigt merjobb att ge nåt som behöver planteras.
  • Anonym (Nabo)

Hur gick det med festen TS? 

Svar på tråden Vad har man med sig på fest?