• Anonym (virrig)

    Förvirrad av comviq-mejl, hjälp

    Hej alla hjälpsamma!

    Jag fick mejl från comviq, som jag är mobilkund hos. De skrev att de släcker ner 2g och 3g, och att jag därför behöver byta talefon eftersom min inte stöder 4g eller 5g och mobilen kommer suta fungera även med samtal (som jag ändå aldrig ringer/tar emot några).

    Min mobil är jättegammal för att vara en mobil, jag har haft den sen 2018 och modellen är från 2017. Men När jag är ute och har mobildata på så står det att den går på 4g bredvid "plupparna", och när jag googlar så verkar det som att den ska ha 4g, det är en Xperia XZs.

    Jag är lite förvirrad. Kommer min mobil sluta fungera, eller är det lite av en ploj för att få mig att köpa en ny mobil genom dem, för så klart var det även erbjudande om att köpa ny mobil.

    Jag vet att jag behöver köpa en ny mobil men jag är sjukpensionär med skulder och har lite svårt att ha råd med en ny mobil som klarar mina hjälpappar osv. Jag håller på att spara ihop till en ny men det kommer ta typ ett halvår till.

  • Svar på tråden Förvirrad av comviq-mejl, hjälp
  • EnAnonumius

    De på Comiq har läst väldigt slarvigt på de tekniska specifikation på din mobil, eller rent av glömt då mobilen är från 2017..

    Enligt de specifikationer som jag hittade på din mobil när jag sökte, så står det att Sony Xperia XZs klara 4g.. 5g klarar den inte. Men som sagt 4g klarar den.  Så fortsätt du att spara ihop till en ny telefon i lugn och ro tills du får ihop pengar till en ny mobil.


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (virrig)
    EnAnonumius skrev 2025-07-10 18:55:20 följande:

    De på Comiq har läst väldigt slarvigt på de tekniska specifikation på din mobil, eller rent av glömt då mobilen är från 2017..

    Enligt de specifikationer som jag hittade på din mobil när jag sökte, så står det att Sony Xperia XZs klara 4g.. 5g klarar den inte. Men som sagt 4g klarar den.  Så fortsätt du att spara ihop till en ny telefon i lugn och ro tills du får ihop pengar till en ny mobil.


    Tack för att du bekräftade det! Jag blir så osäker d jag är bra på att gaslighta mig själv.
  • Anonym (virrig)

    Så, Idag slutade telefonen fungera för samtal osv. Trots att det inte skulle ske förrän i Men jag lurar på om Det egentligen är simkortet som slutar fungera för det är ju lika gammalt som telefonen. Jag har beställt ett nytt så får vi se vad som händer. 

  • Anonym (Man)
    Anonym (virrig) skrev 2025-08-12 18:19:30 följande:

    Så, Idag slutade telefonen fungera för samtal osv. Trots att det inte skulle ske förrän i Men jag lurar på om Det egentligen är simkortet som slutar fungera för det är ju lika gammalt som telefonen. Jag har beställt ett nytt så får vi se vad som händer. 


    Fast det spelar ju ingen roll eftersom du aldrig ringer eller tar emot samtal. 
  • Anonym (Hej)
    Anonym (virrig) skrev 2025-08-12 18:19:30 följande:

    Så, Idag slutade telefonen fungera för samtal osv. Trots att det inte skulle ske förrän i Men jag lurar på om Det egentligen är simkortet som slutar fungera för det är ju lika gammalt som telefonen. Jag har beställt ett nytt så får vi se vad som händer. 


    Har också fått sånt där besked och min fungerar fortfarande
  • Anonym (virrig)
    Anonym (Man) skrev 2025-08-12 18:22:50 följande:
    Fast det spelar ju ingen roll eftersom du aldrig ringer eller tar emot samtal. 
    Nä, spelar inte jättemycket roll, tänkte mest bara uppdatera hur det blev. 
  • Anonym (virrig)
    Anonym (Hej) skrev 2025-08-12 18:42:38 följande:
    Har också fått sånt där besked och min fungerar fortfarande
    Det sker tydligen stegvis, den sista stängs inte av förrän 1 december enligt mejlet jag fick idag. 
Svar på tråden Förvirrad av comviq-mejl, hjälp