• Anonym (bosse)

Bilar som kör för nära på landsväg

Körde på en ganska trafikerd landsväg idag. Låg väl en 90-100 som övrig trafik, föga möjligheter att köra om nånstans. Så låg det nån liten Peaugot bakom mig, alltså, väldigt jävla nära. De få gånger de hade gått att köra om, kör bilen inte om alls på flera kilometer.

Försöker få idioten att tagga ner lite så jag bromsar lite smått, men händer inte ett skit. Sen får bilen framför för sig att plötsligt svänga höger, så får bromsa hårt, ser bilen bakom precis bromsa in, hann precis tänka att nu ryker min baklucka.

Sen fortsätter idioten ligga där i arslet ändå i några mil till. Tänkte att den här idioten måste vara påverkad av nånting. Ska man ringa ut snuten och tipsa i sån där situation? Har ju svårt att gardera mig om det springer ut nån älg på vägen. Då får jag en älgjävel i huvudet och en biljävel i arslet...

• Svar på tråden Bilar som kör för nära på landsväg
  • Anonym (Anc)

Sväng av och låt dem passera.

• Anonym (Det)

Sakta ner och få dem förhoppningsvis ännu mer stressade än vad de redan är.

• Spucks
    Anonym (Anc) skrev 2025-07-10 21:51:34 följande:

Ja, så hade jag ocksä gjort. Kan man inte göra något mot sådana idioter, är det bäst att man i alla fall skyddar sig själv.
  • Tow2Mater

får du bromsa hårt ligger du ju för nära bilen framför dig.

Du får ju gå ut till höger så mycket du kan, eller svänga av, för att låta bilisten bakom dig passera när hon kan. Precis som någon som startade den andra tråden tycker cyklister ska göra.

• Anonym (Obi Wan Kenobi)

3-sekundersregeln är normalt bra, men har man en idiot precis bakom sig så får man hjälpa till genom att hålla extra långt avstånd till bilen framför.
    Jag kan kalla det för "6-sekundersregeln": Lägg ihop avstånden till bilarna framför och bakom dig, och se till att det blir minst 6 sekunder. Dvs ligger någon 1 sekund bakom dig, håll minst 5 sekunder till bilen framför. Då kan man i de flesta fall bromsa så mjukt att man inte blir påkörd bakifrån, men det hjälper tyvärr inte om t.ex en älg springer ut framför dig.
    Att släppa förbi idioter som ligger för nära bakom är alltid en bra idé.

PS
    Ibland hör man en regel typ "håll lika många meter till bilen framför som din hastighet i km/h. T.ex kör du 90 km/h så håll 90 meter till bilen framför. I teorin blir det bra, drygt 3 sekunder. Problemet är att vi är värdelösa på att bedöma avstånd i meter. Det är däremot ganska lätt att uppskatta tider på några sekunder, t.ex med det klassiska 1001, 1002, 1003 etc.
    Det är därför dumt att prata avstånd till bilar framför/bakom i någon annan enhet än sekunder.
    DS

• Spucks
    Tow2Mater skrev 2025-07-11 00:38:18 följande:

Du får ju gå ut till höger så mycket du kan, eller svänga av, för att låta bilisten bakom dig passera när hon kan. Precis som någon som startade den andra tråden tycker cyklister ska göra.

Om bilen framför en bromsar hårt, ligger man inte för nära när man också bromsar hårt.
    Och TS skrev att bakomliggande bil inte körde om, även när det fanns möjlighet till det.
  • Anonym (M)
    Spucks skrev 2025-07-11 10:59:52 följande:
    Om bilen framför en bromsar hårt, ligger man inte för nära när man också bromsar hårt.
    Och TS skrev att bakomliggande bil inte körde om, även när det fanns möjlighet till det.
    Man kanske inte ligger för nära, men man har inte varit uppmärksam på att bilen framför bromsar. 
  • Tecum

Håller med om att det är en jävla ovana som vissa har, jag kallar dem stjärtgossar som tydligen är sällskapssjuka... En värre trafikfara än den som t ex inte stannar vid stopp fast vägen är fri, eller kör lite för fort. Ändå är det sällan som polisen agerar på stjärtgossarna...

• Anonym (Rally)

Bara gå åt sidan och släpp förbi där det är lämpligt, tar tio sekunder - problem solved - alla glada och lyckliga och inga incidenter.

• Anonym (Posse)

Blä. Jag hade en lastbil bakom mig på det viset en gång. :( 

Brukar köra in i p-fickor eller på avtagsvägar för att släppa förbi såna. Svårt att sätta dit dem så man får se till att komma undan faran. 

• Anonym (bosse)
    Tow2Mater skrev 2025-07-11 00:38:18 följande:

Låg inte för nära bilen framför, var andra anledningar till att jag fick bromsa hårt. Och det ska inte spela någon roll. Det kan springa ut vilt på vägbanan, en unge på cykel som far ut, inte vet jag. MEd risk för att jag kanske får stopp på bilen men bilen bakom kör in i mig, så jag rullar rakt över det stackars barnet på cykeln och åker på nackskador eller mina ev passagere bak får en motor i ryggen.
  • Anonym (bosse)
    Anonym (Anc) skrev 2025-07-10 21:51:34 följande:

Om det inte finns nånstans att svänga av? Det kanske bara är vänstersväng som blir aktuellt? Ska jag panikstanna då och försöka svänga vänster? Då är jag garanterat rökt.
  • Spucks
    Anonym (bosse) skrev 2025-07-11 12:09:20 följande:
    Om det inte finns nånstans att svänga av? Det kanske bara är vänstersväng som blir aktuellt? Ska jag panikstanna då och försöka svänga vänster? Då är jag garanterat rökt.
    På alla landsvägar jag har kört i Sverige fanns det frekventa fickor på höger sidan, där man kan stanna. Fanns inga sådana där du körde?
  • Anonym (E)

När jag tog körlektioner så sa min lärare att det finns alltid idioter, kör som du ska men kan du så ska du försöka undvika en olycka, skit i vem som har rätt, kör någon som en idiot så vill du ha dom långt ifrån dig som möjligt.

I situationer som du beskriver så kör jag antingen in i en parkeringsficka eller saktar ner lite och håller så långt höger jag bara kan så fort det kommer en lucka att köra om.

Jag var nyligen i en bilolycka där min kompis körde, vi satt vid rödlyset på väg hem från nattjobb när hon trodde att det blev grönt och körde, problemet var att det aldrig blev grönt utan av någon anledning så fick hon bara för sig det och jag reagerade inte heller, vi krockade rätt illa men alla inblandade klarade sig utan bestående skador. Polisen som pratade med kvinnan som körde in i oss frågade om hon inte såg oss och försökte bromsa (fanns inga ränder), hon såg oss men hon hade ju grönt så varför skulle hon bromsa?..... 

• Anonym (Posse)
    Anonym (bosse) skrev 2025-07-11 12:09:20 följande:

Förr eller senare dyker det ju upp något. Du kan väl inte ha kört i flera mil helt utan p-fickor eller avfarter? 

• Anonym (Posse)
    Anonym (bosse) skrev 2025-07-11 12:07:57 följande:
    Låg inte för nära bilen framför, var andra anledningar till att jag fick bromsa hårt. Och det ska inte spela någon roll. Det kan springa ut vilt på vägbanan, en unge på cykel som far ut, inte vet jag. MEd risk för att jag kanske får stopp på bilen men bilen bakom kör in i mig, så jag rullar rakt över det stackars barnet på cykeln och åker på nackskador eller mina ev passagere bak får en motor i ryggen.
    Håller med! Att själv hålla avstånd till bilen framför hjälper långt ifrån i alla situationer. 
  • Anonym (Kul på hjul)

Haha, min man brukar minska hastigheten då, långsamt, långsamt.

De flesta fattar vinken och kör om då. En tanta förra sommaren hängde med ända ner till 25 knyck, vi skrattade så vi nästan dog.

• Tow2Mater
    Anonym (bosse) skrev 2025-07-11 12:07:57 följande:
    Men hon bakom dig hann ju också bromsa.
Svar på tråden Bilar som kör för nära på landsväg