• Anonym (Pappa)

Till män om coföräldraskap

Finns det fler pappor där ute som vill ha kontakt med sina barn men enda sättet till det är om exet/barnens mamma är med för att hon kan ej släppa taget om att du valde att göra slut med henne och därmed använder barnen som en säkerhet att ni alla kan umgås? Jag vill kunna träffa mina barn och ta dom på utflykter men barnens mamma kräver att alltid följa med. Inte för det handlar om pyskiskt eller fysiskt misshandel emellan mig och mina barn utan för hon vägrar acceptera att vi har gjort slut. Jag har till och med ny flickvän och varit seriöst sedan 3 år tillbaka. Jag har försökt hålla god ton och hälsosam coföräldraskap men är trött på att hon använder barnen som ett vapen emot mig för att kunna träffa mig. Vilket gör att jag ej träffar barnen lika ofta för jag är tyvärr trött på att mitt ex försöker styra och ställa trots jag har gått vidare. Så finns det fler män där ute som har svårt att vara en pappa när deras barns mamma håller på? 

• Svar på tråden Till män om coföräldraskap
  • Anonym (?)

Fixa ett fastställt umgängesschema 

• EnAnonumius

Om ni har gemensam vårdnad så kan du kräva VV med barnen och mamman får finna sig i att de är hos dig utan henne.
    Ett tips är ju att du pratar med familjerätten om hur du skall gå tillväga.

Din nya får ju jag säga att hon verkar ha en ängels tålamod och ett hjärta av guld som står ut med att "mamman skall vara med" när du umgås med barnen.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Ok)

Verkar konstigt. Du har alltså inte gemensam vårdnad? Inget fastställt umgängeschema?

Känns som att du inte kämpat om ditt barn. 

• Anonym (Libbsticka)

Men är era barn väldigt små då eller?

Någon gång måste de väl också börja vilja umgås med dig själv? Kan ni inte hitta på en utflykt som mamman inte vill med på, köra gocart eller klappa ormar eller så?

Barnåren går ändå relativt fort. Ibland känns det som vissa lägger orimligt mycket energi på att oroa sig om problem som kommer att försvinna av sig själv när barnen blir några år äldre.

En del personer sörjer sin tvåsamhet och sin krossade familj i många år, och det man möjligen kan tänka är att hon kanske skulle behöva gå i samtal för att komma loss från detta så det går lite fortare. Men annars löser det sig nog om hon hittar en ny partner.

• Anonym (Saknad info)

Så mycket information som saknas:

- vårdnadsförhållande? Har ni gemensam vårdnad eller har hon enskild?
    - hur gamla är barnen? Eftersom du har en ny sedan 3 år är ju det yngsta minst tre år.
    - fastställt umgängesschema?

Barnen har rätt till båda sina föräldrar. Vill du ändra situationen? Börja med att kämpa för dina barn. Kontakta Familjerätten för samarbetssamtal och umgängesavtal. Om ni inte har gemensam vårdnad, ta det till Tingsrätten. 

• Tow2Mater
    Anonym (Saknad info) skrev 2025-07-11 20:26:23 följande:

Så mycket information som saknas:

- vårdnadsförhållande? Har ni gemensam vårdnad eller har hon enskild?
    - hur gamla är barnen? Eftersom du har en ny sedan 3 år är ju det yngsta minst tre år.
    - fastställt umgängesschema?

Barnen har rätt till båda sina föräldrar. Vill du ändra situationen? Börja med att kämpa för dina barn. Kontakta Familjerätten för samarbetssamtal och umgängesavtal. Om ni inte har gemensam vårdnad, ta det till Tingsrätten. 

Bra inlägg, tyvärr är det ju så att pappor kan tvingas kämpa både länge och dyrt för samma rätt som alla mammor får gratis direkt, bara för att vissa mammor vill använda sin ojämställda maktposition.
  • Anonym (Pappa)

Vi har delad vårdnad och vi hade en plan i början att jag skulle ha dom på specifika veckor eller lov. Men inget hände och jag tog till hjälp av staden om det. Men ex frun fortsatte sig ej bry sig eftersom hon ville ha oss som familj. Och i en viss desperation, antar jag, så sket jag i hennes krav, så länge jag fick träffa barnen. Barnen i fråga är 6 och 8 år gammal. En annan sak som gör det komplicerat att ex frun vill följa med är för att ena barnet har svår autistiskt handikapp och är oförmågen att tala. Därmed den enda barnet känner sig mest "lugn" mer är mamman, för oss alla andra får den utbrott hos. 
    Och ja min flickvän försöker hålla tålamod inför detta men hon ogillar det. Hon vill stötta mig för att ha relation med barnen eftersom hon har sagt att hon skulle aldrig komma emellan oss. Men hon ogillar ex frun och att hon ex frun använder sig av situationen på en narcisitisk och manipulerat sätt enligt henne. 

Svar på tråden Till män om coföräldraskap