• Anonym (Bert-Åke)

Hur få mindre stress i sängen?

Jag är lite till åren och har fått svårare att komma. Jag fantiserar mycket när vi ligger, känner att jag tänder på det, ofta så att det går för mig. Ändå känns det ibland lite som att springa mot målsnöret, att vara för mycket i mitt huvud, att vilja prestera.

Finns det några metoder eller knep att få en mer avspänd inställning i sängen, att bli mer fokuserad på min partner?

(Elaka inlägg undanbedes)

• Svar på tråden Hur få mindre stress i sängen?
  • Anonym (Andreas)

Att stanna i nuet och sakta ner handlar ju om situationen du befinner dig i där och då. Är den inte tillräckligt upphetsande för att du ska njuta av din partner? Är du attraherad av den partner?  Ger du din partner uppmärksamhet och gör det skönt för henne? 

Har ni sex för att ni är  kåta på varandra eller för gammal vana? 

Fantasier behöver inte vara dåligt men om du använder det för att snabbt få utlösning så känns det som att du egentligen bara vill få sexet överstökat?

• Jimmy75

Stanna upp och inrikta dig på att känna och ta in allt som händer, känn efter hur hennes hud känns mot din, känn din egna andning, försök uppfatta vilka olika ljud som finns där och så vidare. Det här är ju saker som du kan träna på flera gånger om dagen med guidad meditation. Det kan du göra i vilken situation som helst, behöver inte vara sex. Ju mer du tränar på det desto mer kommer du kunna vara i stunden och uppleva istället för att vara i dina tankar.

• Anonym (Bert-Åke)
    Jimmy75 skrev 2025-07-11 14:22:14 följande:

Stanna upp och inrikta dig på att känna och ta in allt som händer, känn efter hur hennes hud känns mot din, känn din egna andning, försök uppfatta vilka olika ljud som finns där och så vidare. Det här är ju saker som du kan träna på flera gånger om dagen med guidad meditation. Det kan du göra i vilken situation som helst, behöver inte vara sex. Ju mer du tränar på det desto mer kommer du kunna vara i stunden och uppleva istället för att vara i dina tankar.

Bra råd, det ska jag prova. Jag har ju lärt mig meditation med medveten närvaro. så det är väl bara att överföra.
  • Jimmy75
    Anonym (Bert-Åke) skrev 2025-07-13 11:25:25 följande:
    Bra råd, det ska jag prova. Jag har ju lärt mig meditation med medveten närvaro. så det är väl bara att överföra.
    Exakt! Principen är densamma. Det är så galet lätt att hamna i tankarna och prestation och är man väl där är den skiten ofta ett självspelande piano. "Tricket" är att omprogramera dig själv. Med det menar jag inget annat än att ändra på eventuellt invanda mönster och automatiska beteenden. Det behöver alltid gå den medvetna vägen till en början.
Svar på tråden Hur få mindre stress i sängen?