• Anonym (Vardagsmystiken)

Börjar kanske tro på spöken

Nja det gör jag väl inte. Men är en tröst. En kompis har dött i cancer. 

Tre märkliga händelser har fått mig att tänka och trösta mig med att det är hon som hälsar på.

Vilade en stund på soffan innan yngsta barnets öppet hus. Jag hade missförstått och trodde vi föräldrar kunde komma och gå när vi ville. Men det var planerat att vi skulle möta upp barnen på skolgården, ta våra barn i handen och på led gå in i skolan. som sagt låg och vilade. Så hörde jag jättestarkt någon säga NU. Hoppade upp ur soffan och bara gick raka vägen till skolan. Där stod mitt barn i ledet utan förälder och jag hann precis fram när ledet skulle in. Oj vad jag var lättad att jag kom just då. Annars hade mitt barn blivit väldigt ledsen över att vara ensam om att gå in utan en förälder. Det var planerade uppvisningar direkt efter också.

Igår satt jag och barnen på övervåningen och åt mat och tittade på en tv serie. Vi äter annars på nedervåningen i köket. Plötsligt hör vi hur något går sönder på nedervåningen med ett stort brak av glas. Trodde det var ett fönster eller ugnen som krossats. 

gick ner och ser hur en plafond har lossnat och krossats delvis över matplatsen. Satt idag i badkaret och tänkte på vilken tur det var att den ramlade ner och krossades när vi var på övervåningen. När jag sitter i badkaret och tänker på det så har jag blicken vilande mot en lång grej som finns under äldre handfat. En sån som rör sig om man öppnar och stänger hålet i handfatet. När jag tittar på den utan att tänka på att jag tittar på den så faller plötsligt en grej av från den som alltid har suttit där. 

Hur fasen kan den bara lossna just då. Jag tänkte ju så klart att det var min döda kompis som hälsade på det sättet att det var hon som såg till att lampan hade rasat när ingen av oss riskerade att få den på oss och skadas. 

har andra varit med om något liknande?

• Svar på tråden Börjar kanske tro på spöken
  • Anonym (fniss)
    Lynx123 skrev 2025-07-12 17:23:53 följande:

Låter mer som att du bor i en bostad som behöver repareras. Den där första grejen är en klassisk "inre väckarklocka" grej. Du behöver inte oroa dig...inget tyder på att spöken existerar.

Anonym (Bobbie) skrev 2025-07-12 17:28:09 följande:

Hyggligt av din kompis att hon lät lampan ramla ner.

Fniss :)
  • Anonym (fniss)
    Anonym (Ewa) skrev 2025-07-12 19:21:46 följande:

När min sambo hastigt avlidit hände massor med, för mig, ovanliga saker. Saker som tidigare fungerat är plötsligt trasiga, hjulet på skottkärran, motorhuven går att stänga men går inte i "lås", skåpluckan skevar och andra saker. Fick för mig att det var en prövning om jag kunde fixa saker på egen hand. Han dog i augusti månad och varje gång jag klarat av något så kom det en fjäril och visade upp sig När jag gick ut i trädgården. 

Idag tolkar jag fjärilen som något jag såg för jag var uppmärksam inte något annat. Svårt att tro att det är påhälsning från andra sidan, men i sorgen finns så mycke vi inte förstår.

Fint skrivet.
  • Anonym (Medial)
    Anonym (Bobbie) skrev 2025-07-12 19:22:52 följande:
    Varför låta den ramla överhuvudtaget?
    Hon ville rädda ts, inte hennes lampa.
  • Louice12

Visst kommer de och hälsar på oss! Har själv fått uppleva detta. De är här för att skydda oss. Och ibland skojar de för att visa att de är här. När vid dör går vi vidare till en annan dimension. Jag var med om en svår olycka och hjärtat stannade. Jag fick uppleva det mest underbara, och var så besviken när jag var tillbaka. Detta var mitt hem, inte jordelivet. Men många tror inte på detta, så det är inget jag brukar prata om.

Anonym (Bobbie) skrev 2025-07-12 19:22:52 följande:
    Varför låta den ramla överhuvudtaget?
    Ja alltså om den var lös och på väg att ramla så tänkte jag att hon såg till att den ramlade när vi inte var nära.

När min sambo hastigt avlidit hände massor med, för mig, ovanliga saker. Saker som tidigare fungerat är plötsligt trasiga, hjulet på skottkärran, motorhuven går att stänga men går inte i "lås", skåpluckan skevar och andra saker. Fick för mig att det var en prövning om jag kunde fixa saker på egen hand. Han dog i augusti månad och varje gång jag klarat av något så kom det en fjäril och visade upp sig När jag gick ut i trädgården. 

Idag tolkar jag fjärilen som något jag såg för jag var uppmärksam inte något annat. Svårt att tro att det är påhälsning från andra sidan, men i sorgen finns så mycke vi inte förstår.

Ja exakt, tror man blir mer uppmärksam och att sorgen blir lättare.
    Louice12 skrev 2025-07-12 19:58:16 följande:

Visst kommer de och hälsar på oss! Har själv fått uppleva detta. De är här för att skydda oss. Och ibland skojar de för att visa att de är här. När vid dör går vi vidare till en annan dimension. Jag var med om en svår olycka och hjärtat stannade. Jag fick uppleva det mest underbara, och var så besviken när jag var tillbaka. Detta var mitt hem, inte jordelivet. Men många tror inte på detta, så det är inget jag brukar prata om.

Ja det är för konstigt att prata med folk om men jag upplever att fler tänker och funderar över ämnet mer än man tror.
  • Swedman

Efter att ha bott i ett spökhus i några år så kan jag lova att andar märks av. Så det du berättar låter inte otroligt på nåt sätt. 
    När min mamma dog så samlades alla syskon hos min syster och plötsligt stannade klockan. Hon tappade hakan och sade att "den där klockan har aldrig stannat förut."
    Tillfällighet? Flera saker hände i samband med dödsfallet. Och i huset. 

• Lynx123
    Swedman skrev 2025-07-22 15:15:12 följande:

Efter att ha bott i ett spökhus i några år så kan jag lova att andar märks av. Så det du berättar låter inte otroligt på nåt sätt. 
    När min mamma dog så samlades alla syskon hos min syster och plötsligt stannade klockan. Hon tappade hakan och sade att "den där klockan har aldrig stannat förut."
    Tillfällighet? Flera saker hände i samband med dödsfallet. Och i huset. 

Men det är väl jätteskevt? En klocka som stannar är ju bara en klocka som stannar? Varför lägga en massa övernaturliga förklaringar på.det? Klockor stannar...det händer.
  • Anonym (H)

Fint skrivet.
  • Trent
    Anonym (Medial) skrev 2025-07-12 19:10:09 följande:
    I fallet med lampan tror jag att det absolut skulle kunna vara din kompis som var på besök.
    Inte i de andra fallen kanske.

Jag är medial och vet att sånt förekommer oavsett vad skeptiska människor tror eller vad som kan bevisas.
    Jag är mer medial än dig och vet att du är en stor fet bluff.
Svar på tråden Börjar kanske tro på spöken