• Anonym (Olsson)

Vill lämna en destruktiv relation men är rädd – hur gör man?

Hej.

Jag är i en relation sedan snart fem år, men jag känner innerst inne att det aldrig varit rätt. Det värsta är att jag tror jag aldrig haft några äkta känslor för henne. Jag har däremot haft känslor för en annan kvinna under hela tiden.

Relationen jag är i nu är väldigt destruktiv.
    Min sambo är kontrollerande, manipulerande och väldigt elak. Hon kollar igenom min mobil varje kväll. Om jag säger ifrån blir hon rasande ? kastar saker, skriker, kallar mig hemska saker. Jag får inte ha mina intressen kvar, inte mina vänner heller. Jag får inte ens gå på toaletten ifred ? hon öppnar dörren för att kolla att jag inte är "otrogen".

Jag har försökt göra slut, men då hotar hon med att ta sitt liv.
    Ibland har hon sagt att hennes pappa skulle se till att jag "får ångra mig" om jag lämnar henne. Jag är helt ärligt rädd ? både för vad som kan hända henne, men också mig själv.

Jag har varit otrogen en gång, genom chatt, med den kvinnan jag faktiskt har känslor för. Det var fel, det vet jag. Men jag mådde så dåligt och behövde bara få känna något äkta.

Det värsta är att jag tappat bort mig själv totalt.
    Jag hade självförtroende förr, livsglädje, såg bra ut, mådde okej. Nu känner jag mig helt trasig. Jag vill lämna, men jag vågar inte. Jag vet inte hur man gör det på ett sätt som är säkert, både fysiskt och psykiskt.

Finns det någon här som varit i en liknande situation?
    Hur gjorde ni för att ta er ur? Hur hanterar man hot, kontroll, och allt det där?

Jag vill inte leva så här längre, men jag vet inte vart jag ska börja.

Tacksam för alla råd ❤️

• Svar på tråden Vill lämna en destruktiv relation men är rädd – hur gör man?
  • Anonym (J)
    Anonym (m) skrev 2025-07-14 13:20:44 följande:
    Du klandrar ju honom för att han inte försökte lämna henne tidigare.
    Nej. Jag undrar varför ingen av dem har lämnat varann för ingen av dem mår bra.
  • Anonym (m)
    Anonym (J) skrev 2025-07-14 13:40:02 följande:
    Det var inte så du framställde det. Du drog upp det i ett sammanhang där du diskuterar om det han gjort är OK. Så det framstår mer som att du argumenterar för att TS gjort fel.
  • molly50
    Anonym (J) skrev 2025-07-14 13:40:02 följande:
    Det är inte så "bara" att lämna en destruktiv relation.
  • Anonym (J)
    Anonym (m) skrev 2025-07-14 13:52:55 följande:
    Det var inte så du framställde det. Du drog upp det i ett sammanhang där du diskuterar om det han gjort är OK. Så det framstår mer som att du argumenterar för att TS gjort fel.
    Jaha, nej så menade jag det inte 
    molly50 skrev 2025-07-14 14:08:26 följande:

Det vet jag om för jag har själv varit där . Men det var som en fråga till ts om han har tänkt på att lämna tidigare och om ingen av dem har pratat om saken tidigare, innan det blev såhär kaos?
  • Anonym (Nenne)
    Anonym (J) skrev 2025-07-14 15:38:26 följande:
    Jaha, nej så menade jag det inte 
    molly50 skrev 2025-07-14 14:08:26 följande:

Det vet jag om för jag har själv varit där . Men det var som en fråga till ts om han har tänkt på att lämna tidigare och om ingen av dem har pratat om saken tidigare, innan det blev såhär kaos?
    Det beror ju på hur "pratbar" den andra parten är. Den här partnen hotade ju med pappans kriminella kontakter. 
  • molly50
    Anonym (J) skrev 2025-07-14 15:38:26 följande:

Då är jag med på hur du menar.
    Men vi vet ju fortfarande inte om deras relation har sett ut så här hela tiden,eller om det är något som har uppstått på senare tid.
  • molly50
    molly50 skrev 2025-07-14 17:34:05 följande:
    Då är jag med på hur du menar.
    Men vi vet ju fortfarande inte om deras relation har sett ut så här hela tiden,eller om det är något som har uppstått på senare tid.
    Och som tillägg så verkar ju TS partner inte gå att prata med då hon blir skogstokig och börjat hota TS och kasta saker omkring sig när han försöker.
  • Anonym (J)
    molly50 skrev 2025-07-14 17:36:07 följande:
    Och som tillägg så verkar ju TS partner inte gå att prata med då hon blir skogstokig och börjat hota TS och kasta saker omkring sig när han försöker.
    Just därför jag undrade om hon alltid varit sådan
  • molly50
    Anonym (J) skrev 2025-07-14 18:03:58 följande:
    Just därför jag undrade om hon alltid varit sådan
    Ja,och det kan ju bara TS svara på.
  • Anonym (J)
    molly50 skrev 2025-07-14 18:53:52 följande:
    Ja,och det kan ju bara TS svara på.
    Ja det var ju honom jag skrev det till 
  • molly50
    Anonym (J) skrev 2025-07-14 19:11:37 följande:
    Ja det var ju honom jag skrev det till 
    Ok. Då missuppfattade jag. Ber om ursäkt.
Svar på tråden Vill lämna en destruktiv relation men är rädd – hur gör man?