• Anonym (Ensam)

Bli kvitt sexdriften för ett ökat välbefinnande

Jag är en man på strax över 40 med två längre förhållanden i bagaget. Numera lever jag ensam, ingen partner, inga barn. Ensamheten går att hantera då jag har känt mig själsligt ensam hela livet, men den sexuella frustrationen är svårare att handskas med. 

Vi behöver inte göra detta inlägget till en roman, men jag förstår att jag inte har någonting att erbjuda som skulle få en annan människa att vilja dela sitt liv med mig. Jag skulle inte ha en suck på dagens dejting-marknad.

Självbefläckelse löser givetvis den sexuella frustrationen för stunden. Men det slutar alltid med känslor av misslyckande, bottenlös saknad, ensamhet och sorg. Känslor som alltid finns där, men som blir extra påträngande i denna situation. Det slutar helt enkelt alltid med att jag mår förbannat dåligt efteråt.

Frågan till allmänheten blir därför: Kan man göra något för att bli av med sexdriften?

Antidepressiva är säkert bland det första folk kommer att tänka på. Men nej, antidepressiva gör bara att man inte kan komma, de tar inte bort driften.

Jag har googlat men allt jag hittar handlar om hur man får tillbaka sexlusten, jag vill det motsatta. Så om någon har tips så får ni gärna lämna dessa här, för jag ser inte hur jag ska orka med detta i kanske 30 år till. 

• Svar på tråden Bli kvitt sexdriften för ett ökat välbefinnande
  • Tecum
    Anonym (Fokusera_på_annat) skrev 2025-07-16 00:15:38 följande:
    Nej, så sent som på 80-talet var det betydligt mer anständigt än nu och så sent som då sågs det generellt som något fult att vara sexfixerad. Minns själv när någon skulle dra på en porrfilm hur reaktionerna kunde bli: "Nej, usch vad äckligt", "Stäng av det där" osv. Man förväntades ha mer "sunda" intressen och kärleken till individen prioriterades framför sexet, ett förhållande skulle vara fint, kärleksfullt och troget. "Utvecklingen" har tyvärr gått mot ett väldigt ensidigt fokus på sex hos allt för många män, den enorma tillgången på porr och väldigt mycket grov sådan på nätet, har gjort många män porrskadade, så sett att de numera tror att sex är det enda ett förhållande går ut på. Kärleken till individen sätts på undantag eller finns inte alls. Djupt tragiskt att det blivit så.
    Det du skriver är att hyckleriet var mer utbrett då, man sa mer korrekta saker om sex men levde man verkligen efter de normerna? PÅ 70-talet var det okej med porr och nakenhet och gladporrfilmer gick på bion. Du skriver att "man förväntades ha sunda intressen", men hade man det? Sex har alltid varit intressant och viktigt, det som varierar över tid är öppenheten.

Det stämmer att porren är mer lättillgänglig och grövre, men fokus på sex har alltid funnits. Om kärleken till partnern eller personen är satt på undantag beror det mer på samhällsutvecklingen där individen blivit viktigare än gruppen/familjen och det har mer med konsumtionshets och ytlighet att göra än porr
  • Hornper
    Anonym (Q) skrev 2025-07-13 19:07:43 följande:

Att det finns män som inte får ligga måste vara ett av de allra minsta problemen som existerar i samhället. Vad är grejen? 

Du har fel. Överskott på män (=brist på fitta) leder till stora problem, inte bara för den enskilde incel-mannen, utan också för samhället i stort. Sociologen Valerie Hudson har övertygande visat, i flera studier, att ett överskott på män leder till ökad våldsbrottslighet, och t.o.m. krig. En artikel finns att läsa här www.politico.com/magazine/story/2016/01/europe-refugees-migrant-crisis-men-213500/
    I Sverige har vi idag ett större överskott på män i fertil ålder än på kinesiska och indiska landsbygden. Att detta leder till stor frustration borde inte vara svårt att inse, men det är min erfarenhet att kvinnor inte riktigt kan förstå hur enormt stark den manliga könsdriften är. Det är inget som skall skojas bort på det sätt du försöker göra.
  • Anonym (Fokusera_på_annat)
    Hornper skrev 2025-07-16 21:09:26 följande:
    Du har fel. Överskott på män (=brist på fitta) leder till stora problem, inte bara för den enskilde incel-mannen, utan också för samhället i stort. Sociologen Valerie Hudson har övertygande visat, i flera studier, att ett överskott på män leder till ökad våldsbrottslighet, och t.o.m. krig. En artikel finns att läsa här www.politico.com/magazine/story/2016/01/europe-refugees-migrant-crisis-men-213500/
    I Sverige har vi idag ett större överskott på män i fertil ålder än på kinesiska och indiska landsbygden. Att detta leder till stor frustration borde inte vara svårt att inse, men det är min erfarenhet att kvinnor inte riktigt kan förstå hur enormt stark den manliga könsdriften är. Det är inget som skall skojas bort på det sätt du försöker göra.
    Oavsett hur stark mäns könsdrift är så får de lov att anpassa den till sin livssituation, precis som kvinnor. Är du också en sådan som anser att staten ska dela ut kvinnor till ofrivilligt ensamma män?
  • Anonym (Fokusera_på_annat)
    Tecum skrev 2025-07-16 18:44:46 följande:
    Det du skriver är att hyckleriet var mer utbrett då, man sa mer korrekta saker om sex men levde man verkligen efter de normerna? PÅ 70-talet var det okej med porr och nakenhet och gladporrfilmer gick på bion. Du skriver att "man förväntades ha sunda intressen", men hade man det? Sex har alltid varit intressant och viktigt, det som varierar över tid är öppenheten.

Det stämmer att porren är mer lättillgänglig och grövre, men fokus på sex har alltid funnits. Om kärleken till partnern eller personen är satt på undantag beror det mer på samhällsutvecklingen där individen blivit viktigare än gruppen/familjen och det har mer med konsumtionshets och ytlighet att göra än porr
    Det med. Men också för att många har "glömt" eller förträngt vad kärlek egentligen är, det att älska en person på djupet för den hen är. Människor har en högre nivå av medvetande och intelligens än djuren, och vi ska inte se oss som djur.
  • Hornper
    Anonym (Fokusera_på_annat) skrev 2025-07-17 02:00:27 följande:
    Oavsett hur stark mäns könsdrift är så får de lov att anpassa den till sin livssituation, precis som kvinnor. Är du också en sådan som anser att staten ska dela ut kvinnor till ofrivilligt ensamma män?
    Avsikten med mitt inlägg var att påpeka det fullständigt felaktiga i ditt påstående "Att det finns män som inte får ligga måste vara ett av de minsta problemen som existerar i samhället", ingenting annat. Du insinuerar att jag skulle anse att staten ska "dela ut kvinnor till ofrivilligt ensamma män". Den tramsiga slutsatsen får du stå för själv. 
    Men du naturligtvis rätt i att kåta män får vara så goda att anpassa sig till rådande bristsituation. Simsalabim, så var det problemet löst!
  • Anonym (Noppe)
    Hornper skrev 2025-07-17 09:52:45 följande:
    Avsikten med mitt inlägg var att påpeka det fullständigt felaktiga i ditt påstående "Att det finns män som inte får ligga måste vara ett av de minsta problemen som existerar i samhället", ingenting annat. Du insinuerar att jag skulle anse att staten ska "dela ut kvinnor till ofrivilligt ensamma män". Den tramsiga slutsatsen får du stå för själv. 
    Men du naturligtvis rätt i att kåta män får vara så goda att anpassa sig till rådande bristsituation. Simsalabim, så var det problemet löst!
    Det är ingen insinuation. Det är en rak fråga. Jag förstår att den frågan ställs på ditt föregående inlägg där fittan ska vara lösningen på allt och att män är offer för sina drifter.

Ja, män behöver anpassa sig till att inte kunna knulla jämt. Är det ett problem att de behöver det? 
  • Hornper
    Anonym (Noppe) skrev 2025-07-17 15:43:14 följande:
    Det är ingen insinuation. Det är en rak fråga. Jag förstår att den frågan ställs på ditt föregående inlägg där fittan ska vara lösningen på allt och att män är offer för sina drifter.

Ja, män behöver anpassa sig till att inte kunna knulla jämt. Är det ett problem att de behöver det? 
    Frågan må vara rak, tramsig är den likafullt. Men bäst att jag svarar så vi får den saken ur världen. Nej, jag anser inte (INTE!) att staten skall "dela ut kvinnor till ofrivilligt ensamma män". (Hur skulle det rent praktiskt kunna gå till, för övrigt? Något att fundera på!)

För övrigt kan jag inte påminna mig att jag sagt "fittan skall vara lösningen på allt". (Men visst, det vore ju fantastiskt om det skulle vara så enkelt! "Ers Majestät, folket har inte bröd!" "Låt dem slicka fitta då").

Både män och kvinnor är offer för sina drifter, sexuella och andra, goda och dåliga, i varierande grad. Och nej, det är självklart inte ett problem att män behöver anpassa sig till att "inte knulla jämt". Däremot är det, vilket jag försökt visa (med dålig framgång tydligen), ett problem om stora grupper män inte får knulla överhuvudtaget.
    Om män överlag hade lika låg sexdrift som de flesta kvinnor skulle vi inte ha den här debatten.
  • Anonym (Det går över)

Tänkte först inte svara i tråden men jag tänker att det kunde vara på sin plats att lyfta frågan några trappsteg.

När jag läser TS intro och vad han senare skriver så slås jag av att hans största problem är känslan av syd och skam.  Om detta har sin grund i en religiös uppväxt eller något annat kan jag inte utläsa men det är verkligen synd att TS känner det så.  Att något så naturligt som onani ska ge känslan av misslyckande och skam är helt uppåt väggarna.

Det är vanligt här på FL att man talar om sxualdriften som något allt överskuggande. Det har blivit alltmer uppenbart att det finns någonting i vårt samhälle som göder denna tro. För det är inte annat än en tro, på att sexualdriften skulle vara människans mening med livet här på jorden. 

Nu är det bevisligen inte så. Våra liv har en större mening i kraft av vad vi gör tillsammans med våra medmänniskor. Var och en av oss gör avtryck i sammanhanget livet.

Det finns en outsagd men ändå påtaglig vilja hos delar av samhället att inskränka meningen med våra liv till vår sexualitet. Det ligger stora pengar i porr och prostitution. De krafter som syr dessa är till stora delar kriminella och de pengar som är i omlopp.  Det ligger i deras intresse att förslava oss under vår sexualitet.

Något som ska vara något positivt för oss blir till ett gissel.

Mitt råd till TS kommer därför att vara. Du måste prata med någon om dina skuld känslor och hitta roten till den skam du känner. Det är helt naturligt och sunt att onanera.  Förutsatt att du inte skadar någon, så klart.

• Anonym (Kin)
    Anonym (Fokusera_på_annat) skrev 2025-07-17 02:03:48 följande:
    Det med. Men också för att många har "glömt" eller förträngt vad kärlek egentligen är, det att älska en person på djupet för den hen är. Människor har en högre nivå av medvetande och intelligens än djuren, och vi ska inte se oss som djur.
    +1.
  • Anonym (.)
    Anonym (Ensam) skrev 2025-07-13 19:46:53 följande:
    Vad ska jag säga när jag jagar en terapeut? Att jag vill ha hjälp med att bli av med skuldkänslor och äckel när jag onanerar?
    Jag kommer bli ökänd som värsta pervot.
    Terapeuter har nog sett betydligt värre saker, så du behöver inte oroa dig. 
  • Tecum
    Anonym (Fokusera_på_annat) skrev 2025-07-17 02:03:48 följande:
    Ja om du menar den djupa och livslånga kärleken håller jag med. De flesta relationer slutar i skilsmässa, om man räknar både äktenskap och samboskap. Vi som har levt i långa förhållande ses med misstänksamhet och betraktas som mesar som bara "står ut" istället för att söka nytt. Det är horribelt dravel och inget annat! Plus avundsjuka mot de som klarar att hålla ihop.

Men det har inget med synen på sex att göra utan som jag skrev ovan beror det på tidsandan. Det ska hända saker, prylar och partners byts ut fast de inte är slitna eller har något direkt fel. Konsumtionshets gäller tyvärr även partners...
  • Anonym (Ensam)

Väldigt tråkigt att man inte kan starta en sådan här tråd utan att det ska urarta i ett veritabelt könskrig. Det är väldigt typiskt för FL.

• Mayjel
    Anonym (Ensam) skrev 2025-07-19 23:36:17 följande:

Väldigt tråkigt att man inte kan starta en sådan här tråd utan att det ska urarta i ett veritabelt könskrig. Det är väldigt typiskt för FL.

Spelar väl ingen roll. Du har redan fått flera användbara tips och det kanske inte finns så mycket mer att tillägga. 
  • Anonym (Kvinna med samma drift)

Jag känner igen mig i din situation.

Jag har en stor sexdrift och min pojkvän har nästan ingen alls. Han äter medicin för sin ångest, antidepressiva, som han påstår är en stor anledning att han inte har något sug men jag tror inte på det.

Han har börjat fasa ut den, ingen som helst skillnad fast ja, jag vet att det kan ta tid. Men han har någon gång sagt (som exempel) imorgon kommer jag vilja ha sex och så har vi haft det. Hur kan det då vara medicinens fel att han inte har något sug när han helt plötsligt kan bestämma dag sådär...? 🤔

Detta hjälper ju inte dig någonting 😅 men det jag tänker på är så att du ska veta att du inte är ensam om detta.

• Man 78
    Anonym (Kvinna med samma drift) skrev 2025-07-20 00:19:18 följande:

Jag känner igen mig i din situation.

Jag har en stor sexdrift och min pojkvän har nästan ingen alls. Han äter medicin för sin ångest, antidepressiva, som han påstår är en stor anledning att han inte har något sug men jag tror inte på det.

Han har börjat fasa ut den, ingen som helst skillnad fast ja, jag vet att det kan ta tid. Men han har någon gång sagt (som exempel) imorgon kommer jag vilja ha sex och så har vi haft det. Hur kan det då vara medicinens fel att han inte har något sug när han helt plötsligt kan bestämma dag sådär...? 🤔

Detta hjälper ju inte dig någonting 😅 men det jag tänker på är så att du ska veta att du inte är ensam om detta.

Otroligt vanligt fenomen tyvärr, har hört med många som har det så och hade det själv så under lång tid. Man har olika lust och olika behov, vill olika sexuellt och är inte kompatibla. Vet ju inte exakt hur det är för er men ja det verkar tyvärr vara vanligt. 
  • Anonym (Kvinna med samma drift)
    Man 78 skrev 2025-07-20 00:45:51 följande:
    Otroligt vanligt fenomen tyvärr, har hört med många som har det så och hade det själv så under lång tid. Man har olika lust och olika behov, vill olika sexuellt och är inte kompatibla. Vet ju inte exakt hur det är för er men ja det verkar tyvärr vara vanligt. 
    Det är inga problem när vi har det, han gillar det och tycker det är skönt och kan ibland säga att han verkligen ska försöka att få mer sug för att han VILL vara med mig på det sättet. Tyvärr försvinner de orden lika snabbt efteråt.

Du skrev "hade så under lång tid", har det alltså blivit bättre för dig och hur kommer det sig - om det är okej att fråga såklart.
  • Man 78
    Anonym (Kvinna med samma drift) skrev 2025-07-20 01:36:32 följande:
    Det är inga problem när vi har det, han gillar det och tycker det är skönt och kan ibland säga att han verkligen ska försöka att få mer sug för att han VILL vara med mig på det sättet. Tyvärr försvinner de orden lika snabbt efteråt.

Du skrev "hade så under lång tid", har det alltså blivit bättre för dig och hur kommer det sig - om det är okej att fråga såklart.
    Det är ok att fråga, det är väl därför man till viss del är på ett forum. 
    Under en lång tid avslutades med skilsmässa så därför är den perioden slut nu. 
    Blev tyvärr inte bättre, vi var för olika på många sätt.
Svar på tråden Bli kvitt sexdriften för ett ökat välbefinnande