• Anonym (?)

Tankar låter högt dagen efter alkohol

Ibland om jag varit ute och festat kan jag precis när jag vaknat, alltså första kvarten eller så uppleva mina tankar som höga och nästan låta som någon annans röst, fast jag vet det är mina tankar. Det brukar bara vara under någon sekund men det oroar mig. Kan detta vara någon typ av hallucinationer av dopaminbrist eller så dagen efter alkohol? Aldrig upplevt det annars. Har hänt några gånger, misstänker hjärnan inte riktigt vaknat ännu. Kan få så vid insomning annars.

• Svar på tråden Tankar låter högt dagen efter alkohol
  • Anonym (Jupp)

Ja det kan bero på alkohole. en del är känsligare. min dotter har röst och syn hallucinationer och läkarna ville veta om hon drack alkohol eller tog droger då vissa personer får det. Nu gjorde hon ju inte det utan har lättare psykoser. Men alkohol kan absolut göra det

• Anonym (Skadligt)

Många som "bara tar sig en fylla" förstår ofta inte hur mycket alkoholen kan ställa till det i hjärnan. Ja, att dopaminhalterna sjunker dagen efter är en av flera anledningar. Man kan säga att det roliga du hade på fyllan "slår tillbaka" med baksmälla, minnesluckor och "högt ropande" tankar. Det är ett "kvitto" på att du druckit/ dricker för mycket och bör trappa ned. För jag har svårt att tänka mig att du får detta om du bara tar en fylla någon gång ibland, t.ex. 4-6 ggr per år.

En bekant till mig som drack dagligen i flera års tid fick samma som du upplever. Och även röster som uppmanade honom att ta livet av sig. Nedtryckande starka röster och tankar som sa att han var värdelös och inte förtjänade att leva.

• Anonym (?)
    Anonym (Skadligt) skrev 2025-07-20 08:42:43 följande:
    Tankar låter högt dagen efter alkohol

Många som "bara tar sig en fylla" förstår ofta inte hur mycket alkoholen kan ställa till det i hjärnan. Ja, att dopaminhalterna sjunker dagen efter är en av flera anledningar. Man kan säga att det roliga du hade på fyllan "slår tillbaka" med baksmälla, minnesluckor och "högt ropande" tankar. Det är ett "kvitto" på att du druckit/ dricker för mycket och bör trappa ned. För jag har svårt att tänka mig att du får detta om du bara tar en fylla någon gång ibland, t.ex. 4-6 ggr per år.

En bekant till mig som drack dagligen i flera års tid fick samma som du upplever. Och även röster som uppmanade honom att ta livet av sig. Nedtryckande starka röster och tankar som sa att han var värdelös och inte förtjänade att leva.

Usch vad hemskt. Mitt var inte röster på det viset utan mer som att hjärnan fortfarande sov och jag hörde typ drömmarna. Har så annars ibland när jag ska somna att jag kan höra någon som pratar. Mellan vaken och sömn tror jag. 

Men har absolut varit för mycket festande senaste tiden med min nya partner. Bestämt mig för ett halvårs nykterhet nu. Har aldrig fått såhär förut men då har jag druckit 1-2 gånger i månaden och några glas bara. 

Svar på tråden Tankar låter högt dagen efter alkohol