• Anonym (Esmeralda)

Hur mycket ändra synsätt och sätt att vara?

Funderingar som jag nog vet svaret på men vill ändå höra era tankar och vad ni hade gjort. 
    Efter att ha dejtat en del träffade jag en man som det kändes hemma med. Han hade flera av de egenskaper jag letat och vi hade en fin relation. Efter en längre tid kände jag dock att hans spontana sätt att tillbringa helger etc började kännas tråkigt. Från början hade jag trivts med det, men efter en tid så var det som att jag vaknade upp och kände att det inte var så jag ville ha det. Samma sak med vissa synsätt. Han kunde vara väldigt envis i vad han tyckte i vissa frågor. Jag lyssnade mest, då det inte ligger mig nära till hands att gå i konfrontation. Och först mot slutet av vårt förhållande började jag säga emot när jag inte höll med. 
    Så här i efterhand borde jag kanske grälat när tid var men det ligger mig, som sagt, inte nära till hands. Efter en tid blev det att jag plötsligt kände att det var en hög av exempel som skavde. I samma veva hade jag och en annan fått upp intresset för varandra (nej, så här brukar  det absolut inte vara för mig, utan det var en märklig tajming). Jag avslutade då mitt förhållande, och ville hellre se vad den andra kontakten ledde till då jag blev mer och mer intresserad. Den sistnämnda relationen höll inte. Och nu funderar jag på pm jag borde ge mförra förhållande en chans till. Kanske inte direkt så, men om jag borde prata med honom mer om vad jag inte tyckte lika om osv. Han kändes väldigt förändringsbenägen när vi avslutade, men då var jag i en fas att jag inte hade intresset att jobba på det. Kanske är det fortfarande så. 
    Jag tror egentligen att jag vet vad ni kommer att säga. Att man inte kan förändras i högre ålder och att om jag inte riktigt gillade honom fullt ut då så kommer jag inte göra det nu heller och att det vore dumt att riva upp ngt som kanske läkt nu. Det som skulle tala för är att han kändes beredd att göra mkt för mig, och att jag inte varit särskilt tydlig med att jag inte hållit med, samt att han fortfarande verkar intresserad. 
    Jag ser ibland rätt hårda kommentarer i trådar. Jag undanber mig gärna det. Men jag vill gärna driftar mina tankar om ngn varit i samma sits eller kan tänka sig in i om den skulle ge det en till chans i ngn form. 

• Svar på tråden Hur mycket ändra synsätt och sätt att vara?
  • Anonym (Patricia)

Skulle du själv vilja vara plan B när något inte höll med någon annan? 

Om denna kille hade dumpat dig för nån annan och sen dykt upp igen nåt år senare för en "chans" till, hade det känts schysst?  Du är uppenbart inte hans prioritering men han gör ett försök...

Du är i den sitsen nu. Du stod upp för dig själv och insåg att han inte respekterade dig och dina gränser. Du avslutade och gick vidare. 

Varför ska du då sänka dina krav och kompromissa med dig själv? 

Vad har han som.ingen annan kan ge dig? 

Det låter mest som ett traumabond... 

• Anonym (Milla)

Jag tycker du ska ge honom en chans om det är det du vill. 

• Tow2Mater

Är du villig att förändra dig för honom? Eller kommer du bara kräva att han ska förändra sig för att passa dig? 

Kan ni inte ta ett ärligt samtal om saken, slösa inte hans tid.

• Fjäril kär

Är du säker på rimligheten i dina antaganden eller är det möjligtvis ett önsketänkande att han ska vara något du hoppas att han är?

• Anonym (Esmeralda)
    Fjäril kär skrev 2025-07-13 15:35:42 följande:

Är du säker på rimligheten i dina antaganden eller är det möjligtvis ett önsketänkande att han ska vara något du hoppas att han är?

Håller med. Det är det jag funderar över också.. Antingen om man isf kan forma en tillvaro ihop. Eller om vissa förhållningssätt och sätt att vara är för rotade. Och vad jag isf skulle kunna leva med. 
    Det har aldrig varit fråga om ngt olämpligt etc, utan bara att vi varit olika. 

Till saken hör nog att han var relativt nyskild vid tillfället. En del saker är nog gammal vana etc och att man kanske inte fått upp ögonen för att man kan ha det på andra sätt. Men en del saker är också personlighet. 

Det var mkt som var bra. Men sedan en del som blev tröttsamt. 
  • Anonym (Esmeralda)
    Tow2Mater skrev 2025-07-13 15:20:01 följande:

Är du villig att förändra dig för honom? Eller kommer du bara kräva att han ska förändra sig för att passa dig? 

Kan ni inte ta ett ärligt samtal om saken, slösa inte hans tid.

Jag har inte slösat hans tid. Efter avslut har vi inte haft kontakt. Han har hört av sig ngn gång samt likat ngn bild etc (såna saker). 
    Själv funderar jag nu om jag ska svara ngt. Det är där jag är..

Sedan tycker jag inte att man ska förändra sig för varandra. Det handlar om ifall man kan leva sida vid sida. 
    Han var ganska nyskild när vi träffades och det är möjligt att den bild jag fick kanske inte helt skulle vara hur ett liv ihop skulle kunna sett ut med tiden. 
    Nåväl. Jag lutar åt att inte höra av mig, då jag kanske river upp ngt sår samtidigt som jag inte än är säker på vad jag vill. 
Svar på tråden Hur mycket ändra synsätt och sätt att vara?