• Anonym (Jag)

Gravid som 38, tredje barnet

Är gravid, lite oplanerat men glädjande, men tredje barnet. Har en femåring och åttaåring. Första frågan, är det en dum idé när alla rutiner sitter så bra i nuvarande familj? Min längtan efter en bebis är dock stor. Min make är glad men samtidigt också nervös att rucka så mycket på våra rutiner som funkar, vi har börjat gå lite egentid etc. Jag har alltid velat ha tre barn. 

Tror ni att andra tycker det är konstigt att skaffa barn igen ?så sent?? Kommer att vara 39 när den föds.

insåg precis att mina äldre barn inte kommer att ha rätt till fritids känns väldigt tråkigt då det är viktigt för deras sociala välmående att få leka och vara med kompisarna. Visst kan de bjuda med kompisar hem ibland men tror inte jag orkar flera dagar i veckan för båda barnen när jag har en bebis också. Hur har ni andra löst detta?

• Svar på tråden Gravid som 38, tredje barnet
  • Anonym (U)

Fick mitt andra barn när jag fyllde 39, inga problem alls med orken. Är nu 41 och skulle faktiskt kunna tänka mig en tredje. 

Grattis till graviditeten förresten! Hoppas att allt går bra =) 

• Anonym (Jag)

Tack för svar!

• Anonym (Jag)

Inga fler?

också, hur reagerade era lite äldre barn på syskon? 

• Anonym (Hm)

Det är klart att en bebis kommer ställa till det :) det är ju trots allt det de gör. De vände livet på ända och styr det med järnhand de första året, men det blir bättre och det blir lättare och när lilla är 2 år kommer ni ha nya rutiner som funkar. Varje barn, från första till sista, ställer ju till det på något sätt och alla ruckar dom på våra rutiner. Om relationen är stabil nog att hålla 9 månader av graviditet och 2 år av anpassning och nya rutiner så tycker jag att du ska luta dig tillbaka och andas ut. I annat fall kan du såklart behöva fundera lite extra. 

• Anonym (U)
    Anonym (Jag) skrev 2025-07-14 22:32:44 följande:

Inga fler?

också, hur reagerade era lite äldre barn på syskon? 

Har ett äldre barn som är snart 13 och min yngsta är då snart två. Det går bra! Barnen har helt olika behov och konkurrerar inte om min uppmärksamhet. Men det är klart att det finns både för och nackdelar. Jag är ju återigen inne i småbarnsåren samtidigt som min äldsta är i puberteten. Klart att det tufft emellanåt. Men klart värt det! Barnen bråkar ju aldrig med varandra som syskon som är nära i ålder kan göra. Tyvärr har de ju heller inte mycket gemensamma. Men fördelen är att jag verkligen kan fokusera på min yngsta eftersom den äldsta är självgående, umgås mycket med vänner och har fritidsintressen. Min ork skulle jag säga är detsamma som när jag fick första barnet. Ingen har reagerat på att jag nu skulle vara för gammal för småbarn. Snarare att många tror att jag var väldigt ung när jag fick första barnet. Jag tror att jag ser lite yngre ut än vad jag är.
Svar på tråden Gravid som 38, tredje barnet