• Anonym (Ledsen)

Alkohol, Twitch, Only fans...

Hej! 

Jag behöver input/ hjälp/ råd. 

Hur når man en vuxen människa som allra helst sitter framför datorn (Twitch och följer olika streams) och emellanåt ägnar sig åt att köpa material från olika Only Fans- konton? 
    Detta sker i samband med ledigheter eller sjukfrånvaro. Ursäkter för att få sitta hemma och ge sig in i onlinevärlden. Allt från en till tre, fyra gånger i veckan.
    Alltid samma upplägg. Öl till förbannelse (10- 15 halvliters starköl)  och sedan försvinner pengarna lika fort som ölen passerar strupen. (Man ger gåvor, prenumerationer mm i de här olika streamingkanalerna). 

Det finns inga pengar till att göra vardagliga enkla saker, åka iväg, lägga undan för att spara inför framtiden.
    Räkningar ignoreras och det lånas pengar hit och dit. Kronofogden är inblandad.
    Ändå är det som att detta inte har någon betydelse. Det riktiga livet med relationer, ekonomi, arbete får stå tillbaka för den här ytliga, tillfälliga världen. 
    Blir så frustrerad för merparten av människorna i den här onlinevärlden finns långt bort och det är inga man någonsin kommer att träffa. 

Personen jag talar om ovan är min pojkvän och jag går sönder. 
    Finns inte utrymme att diskutera då reaktionerna blir försvar och ilska.
    Vet att jag borde lämna då han inte ser att det är något fel i det han gör...

• Svar på tråden Alkohol, Twitch, Only fans...
  • Jimmy75

Du ber om hjälp, råd och input men avslutar med att du vet att du borde lämna. Jag fattar det av olika anledningar inte alltid är så lätt. Vad är det du hoppas på här inne?

Det du beskriver är en missbruksproblematik och just nu ett beroende och ett beroende fungerar på samma sätt oavsett vad det är man är beroende av. Först och främst måste han se det som ett problem, annars kvittar det vad du gör. Nästa är att bryta vanan. Enda påtryckningsmedel du har är ultimatum.

• Anonym (Mx)

Om du allt detta stämmer så kan du läsa igenom ditt inlägg igen. Om du inte förstår att det är dags att dra vidare då, så kan ingen här heller hjälpa dig.

• Jimmy75

Jag skulle kontakta närmsta beroendecentrum, eller söka på det online för att se vilka resurser som finns i din närhet. Om du inte redan är det så är risken stor att du hamnar i ett medberoende. Det är inte bara pojkvännen du ska tänka på här, även om jag fattar att du gör det. Det är först och främst dig själv.

• Anonym (Bara jag)

Lämna din pojkvän, om det digitala är viktigare än dig är han inget att ha.
    Dessutom missbrukar han öl.
    Har ni gjort något roligt på semestern?

• Anonym (Ledsen)

Tack för era svar ❤️

Jag är förvirrad och både vill hjälpa och laga den här personen samtidigt som jag vill lämna honom. Han utnyttjar mig och jag mår inte bra. Har ett stort behov av att prata om det. Undrar så hur man kan leva så här och varför ingenting biter. Han mår inte bra, är jättetrött hela tiden (no shit). Vi har inte något riktigt sexliv för han är trött och ja, får väl utlopp för sitt när han sitter framför datorn...

Jag är redan medberoende tänker jag som går med på det här beteendet. Vi har en stormig relation som går i 3- månaders cykler. Nu är det som sämst, han har druckit en hel vecka (början av juli) och nu blir det 4:e dagen i rad. (Vi bor inte ihop tack och lov! men han vill, såklart. Då kan han lugnt lägga sina pengar på det han älskar och sen kanske att han bidrar till räkningar och allt annat 🙄). 

Semestern kommer nu framöver men tror han bara kommer att försvinna in i öldimman. 
    Vi har inte gjort något på hela sommaren då han inte har några pengar och jag vägrar gå in och betala för honom. 

Tack för era svar som sagt ❤️ Vill nog mest bara förstå hur en alternativ värld med öl framför datorn kan trumfa verkligheten... 

• Anonym (What)

Jag tror du måste släppa din idé med att du vill förstå beteendet. Du kommer inte kunna förstå allt och behöver inte heller analysera kring det. Du har ingen skyldighet att hjälpa personen i fråga heller, som inte heller verkar vilja bli hjälpt. Men du måste sätta dig själv i främsta rummet och ta dig ut från denna relationen. Nu känns dessutom unga utan barn, ännu ett starkt argument för att avsluta snabbt.

Lämna. Nu.

• Anonym (Ledsen)

Till Anonym (What) 

Tack ❤️
    Behöver höra det, att det är dags att lämna. 
    Även om jag aldrig vill lämna någon i sticket eller någon som mår dåligt. 
    Men det är dags. Att se den här djävulsdansen pågå är förödande. Och en människa som inte ser sitt missbruk och vad det medför... Kan inte bli hjälpt.
    Det måste komma inifrån.

Det finns barn med i bilden men inte mina. Och vi är mellan 30 och 35 år. 

Tack igen ❤️

• Anonym (Låter omogen kanske?)

I bästa fall är snubben bara omogen och vill inte växa upp. Det är antagligen mycket värre än så, men i bästa fall.

Lämna honom. Men kanske 10 år från nu, om du är singel då så kanske han växt upp och det är värt ett försök till.

• Meddelande borttaget
  • Anonym (What)
    Anonym (Ledsen) skrev 2025-07-14 16:55:28 följande:

Till Anonym (What) 

Tack ❤️
    Behöver höra det, att det är dags att lämna. 
    Även om jag aldrig vill lämna någon i sticket eller någon som mår dåligt. 
    Men det är dags. Att se den här djävulsdansen pågå är förödande. Och en människa som inte ser sitt missbruk och vad det medför... Kan inte bli hjälpt.
    Det måste komma inifrån.

Det finns barn med i bilden men inte mina. Och vi är mellan 30 och 35 år. 

Tack igen ❤️

Kanske blir det faktum att du lämnar honom ett sätt för honom att vakna? Kanske är det först då han tar tag i sina problem? Då blir det faktum att du lämnade honom en enorm tjänst från din sida!

Oavsett om det blir så eller inte måste du sätta dig själv främst ❤️ och orosanmäl också för hans barns skull, som någon skrev. Även det kanske blir en smäll som får honom att vakna upp?

Stå på dig och gör slut. Gå inte på några lovord om att han kommer bli bättre, även om jag vet att det är otrooooligt svårt!!

Lycka till ❤️
  • Anonym (Ledsen)
    Vissenblommaa skrev 2025-07-14 19:06:32 följande:
    Om det finns barn med i bilden så är det din förbannade plikt att göra en orosanmälan! 
    Du vet väl inte vad som har hänt och inte? 
    Skriver inte ut allt här men det är redan gjort.
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (What) skrev 2025-07-14 23:28:54 följande:
    Kanske blir det faktum att du lämnar honom ett sätt för honom att vakna? Kanske är det först då han tar tag i sina problem? Då blir det faktum att du lämnade honom en enorm tjänst från din sida!

Oavsett om det blir så eller inte måste du sätta dig själv främst ❤️ och orosanmäl också för hans barns skull, som någon skrev. Även det kanske blir en smäll som får honom att vakna upp?

Stå på dig och gör slut. Gå inte på några lovord om att han kommer bli bättre, även om jag vet att det är otrooooligt svårt!!

Lycka till ❤️
    Tack snälla ❤️❤️❤️
    Det finns en orosanmälan men han vaknar tyvärr inte. Och vi har gjort slut ganska nyligen och blivit ihop igen. Men inget biter som sagt. 

Det får vara nog nu även om det är svårt.
  • Anonym (Lina)

Det han gör är inte okej. Däremot vet jag att det finns män som tyvärr dras till sådana sidor för att de törstar efter bekräftelse. Tyvärr finns det män i många relationer som aldrig känner sig åtrådda av sina flickvänner. De har aldrig fått höra att någon vill ha dem, att de är sexiga osv. Sedan får de höra på dessa sidor att en kvinna vill vara sexig för deras skull. vill ha just dem. Något de aldrig eller sällan fått höra tidigare. Även om det är på lotsas, så är saknaden och tomheten så stor att de dras in i det i för att de tillfälligt får det tomrummet fyllt. Jag har själv tidigare relationer varit dålig på att få mannen att känna sig åtrådd. Men efter att jag hörde om detta har jag förstått att jag fick så mycket uppmärksamhet själv att jag nästan bara tyckte att det var jobbigt och därför gav jag aldrig något tillbaka i relationer. Tror faktiskt att jag dödade en fin relation på grund av det. Nu vill jag inte lägga skuld på dig ts. Han ska inte bete sig så mot dig och du ska inte vända dig ut och in för honom heller. Det jag pratar om är att vi kvinnor också måste lära oss att ge uppmärksamhet som män vill ha i en sund relation. Så som vi sill att män ska förstå våra behov för att må bra i en relation. personligen skulle jag avslutat eftersom han inte verkar kunna prata om sitt beroende och göra något åt det, framförallt eftersom det gör honom arg. Men det är jag.

• Anonym (qwerty)

Man gör slut.

Det finns inget du kan säga/göra för detta är hans prioritet.
    Hitta någon bättre.

• Anonym (Ledsen)
    Anonym (Lina) skrev 2025-07-15 00:56:16 följande:

Det han gör är inte okej. Däremot vet jag att det finns män som tyvärr dras till sådana sidor för att de törstar efter bekräftelse. Tyvärr finns det män i många relationer som aldrig känner sig åtrådda av sina flickvänner. De har aldrig fått höra att någon vill ha dem, att de är sexiga osv. Sedan får de höra på dessa sidor att en kvinna vill vara sexig för deras skull. vill ha just dem. Något de aldrig eller sällan fått höra tidigare. Även om det är på lotsas, så är saknaden och tomheten så stor att de dras in i det i för att de tillfälligt får det tomrummet fyllt. Jag har själv tidigare relationer varit dålig på att få mannen att känna sig åtrådd. Men efter att jag hörde om detta har jag förstått att jag fick så mycket uppmärksamhet själv att jag nästan bara tyckte att det var jobbigt och därför gav jag aldrig något tillbaka i relationer. Tror faktiskt att jag dödade en fin relation på grund av det. Nu vill jag inte lägga skuld på dig ts. Han ska inte bete sig så mot dig och du ska inte vända dig ut och in för honom heller. Det jag pratar om är att vi kvinnor också måste lära oss att ge uppmärksamhet som män vill ha i en sund relation. Så som vi sill att män ska förstå våra behov för att må bra i en relation. personligen skulle jag avslutat eftersom han inte verkar kunna prata om sitt beroende och göra något åt det, framförallt eftersom det gör honom arg. Men det är jag.

Förstår vad du menar och jag har alltid visat uppskattning och gett komplimanger så det handlar inte om det tror jag. 
    Han är bara beroende av allt han konsumerar. Nikotin, alkohol, bekräftelse, mat, spel... U name it 😕
    Det är som att mata ett svart hål. 
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (qwerty) skrev 2025-07-15 01:02:42 följande:

Man gör slut.

Det finns inget du kan säga/göra för detta är hans prioritet.
    Hitta någon bättre.

Ja, det är det enda rätta att göra.

Tack ❤️
  • Anonym (Kimchi)

Gå därifrån. Avsluta relationen. Han vill inte ha något annat liv. Låt honom skjuta sig i sank själv. Han är vuxen och myndig. Det är du också. Visst är du medberoende men har trots allt kunnat kliva undan. Lämna honom. Lämna honom nu! Du kan inte hjälpa någon som inte vill. Du ska ägna dig åt dig själv och få leva ett bra liv med det du vill göra. Skit i den där grisen nu. Se så packa nu. Du måste vara rädd om dig själv. 

• Mandel

Vad gör han för dig? För din skull? 
    Hur får han dig att må bra? 
    Vad är det som gör att du älskar honom och stannar kvar? 
    Ni är inte ens sambos så det kan inte handla om ekonomi osv för din del utan du har redan ditt eget liv och kan fortsätta det om du lämnar.

Skriv 2 spalter bredvid varandra där du i den ena skriver allt bra han gör/är och på den andra allt som du tycker är negativt - spelande, drickande, hur dåligt han får dig att må osv.
    Vilken spalt blir längst?

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
Svar på tråden Alkohol, Twitch, Only fans...