• Anonym (Appelsiin)

Pcos/endometrios naturligt gravida

Jag har flera i min bekantskap som har pcos eller endometrios men lyckats bli gravida naturligt. O alla dessa hade rätt till att börja med ivf dagen efter om de velat. Varför ska vi andra försöka i två år (enligt min region) innan vi får hjälp? När det är så att de som faktiskt behöver hjälp är också de det inte är fel på. jag tycker forskningen är så svag och orättvis när de som inte ska kunna få barn får barn naturligt.

• Svar på tråden Pcos/endometrios naturligt gravida
  • Anonym (Östersund)

Jag har pcos och det tog 3 år för mig att bli gravid vilket också inkluderade 3 missfall. 
    Så nån enkel promenad i parken var det banne mig inte.  Jag var heller inte särskilt prioriterad i vården eftersom jag ändå hade en "diagnos" på min barnlöshet . IVF var inte heller vårdens första förslag som hjälp .

Jag förstår verkligen din besvikelse att du inte blir gravid men akta dig för att tro att allt är så enkelt för alla andra.. du har ingen aning om vilka tragedier öch sorger andra bär på i sin kamp om barn 

• Anonym (Appelsiin)
    Anonym (Östersund) skrev 2025-07-15 07:55:10 följande:

Jag har pcos och det tog 3 år för mig att bli gravid vilket också inkluderade 3 missfall. 
    Så nån enkel promenad i parken var det banne mig inte.  Jag var heller inte särskilt prioriterad i vården eftersom jag ändå hade en "diagnos" på min barnlöshet . IVF var inte heller vårdens första förslag som hjälp .

Jag förstår verkligen din besvikelse att du inte blir gravid men akta dig för att tro att allt är så enkelt för alla andra.. du har ingen aning om vilka tragedier öch sorger andra bär på i sin kamp om barn 

Nu tror jag du förstod fel. I den region jag är i får dessa hjälp direkt, om de vill, men ändå kan det gå naturligt. Min poäng är att jag tycker det är orättvist mot oss det ?inte? är något fel på men ändå inte lyckas bli gravida. Jag har faktiskt flera i min umgängeskrets som har pcos (2 st) o endometrios (1 st) o lyckats naturligt medan 2 st inte har någon diagnos o de har två barn via ivf. Alltså är det de som har rätt till snabb vård har inte behövt det alls medan de som anses inte behöva vård direkt i störst behov av det. Alltså tycker jag riktlinjerna är helt fel och inga fel betyder inte alltid inga fel.

jag har förlorat två barn i magen o gått igenom den värsta sorgen man kan gå igenom så jag är högst medveten om vad andra kan gå igenom. 
  • Anonym (Elly)
    Anonym (Appelsiin) skrev 2025-07-15 09:33:39 följande:
    Nu tror jag du förstod fel. I den region jag är i får dessa hjälp direkt, om de vill, men ändå kan det gå naturligt. Min poäng är att jag tycker det är orättvist mot oss det ?inte? är något fel på men ändå inte lyckas bli gravida. Jag har faktiskt flera i min umgängeskrets som har pcos (2 st) o endometrios (1 st) o lyckats naturligt medan 2 st inte har någon diagnos o de har två barn via ivf. Alltså är det de som har rätt till snabb vård har inte behövt det alls medan de som anses inte behöva vård direkt i störst behov av det. Alltså tycker jag riktlinjerna är helt fel och inga fel betyder inte alltid inga fel.

jag har förlorat två barn i magen o gått igenom den värsta sorgen man kan gå igenom så jag är högst medveten om vad andra kan gå igenom. 
    Jag har pcos och har en vän som inte har det, vi fick hjälp via ivf inom samma tidsspann och behövde försöka lika länge innan vi fick hjälp. Vet inte varför det skiljer sig mellan regionerna men antar att man tänker att personer med endo/pcos har sin diagnos och fortfarande har chans till graviditet via ivf inom dom 3 försöken medan en person med oförklarlig infertilitet är mer svårbehandlad då man inte vet orsaken. Är väl lite av en kostnadsfråga tänker jag och vården uppmanar väl då att man ska försöka själv först och följa alla råd och rön.

vi får hoppas att det en dag ändrar sig så alla regioner jobbar lika inom infertilitet! 
Svar på tråden Pcos/endometrios naturligt gravida