• Anonym (Bonusfam)

Bonusfamiljer

Har ingen att prata med om detta, men hur gör ni som lever i nya relationer med ny partner men med bonusbarn? Betalar ni hälften för allt eller betalar den ena mer? Förstår att det kanske är individuellt. Men jag har hamnat i en diskussion med min sambo kring bostad där vi ett tag tog dubbla bostäder och han i efterhand menar att det var jag som drev på den lösningen pga mitt ena barn och att han egentligen inte ville betala för dubbla och att jag nu får betala för det själv. Var inte alls beredd på det för jag trodde han var med på det, men han menar att jag inte frågade. Jag diskuterade ju allt hela tiden med honom och tolkade hans uppmuntran som att det var något vi gjorde gemensamt, men sen påstår han att han aldrig menade det så. 

• Svar på tråden Bonusfamiljer
  • Anonym (Mamma)

Vi delar på boendet. Vi hyr idag, min sambo var emot det i början för det skulle bli dyrare för honom. Så då fick han kolla på andra hyresrätter som var en etta eller tvåa. Då fick han se att de låg inte långt ifrån hyran vi har idag på en 4:a. Så det blev billigare för han att ta hälften av den hyran. 

vi Delar på allt i stort sätt. Dock så sköter jag allt husarbete så min sambo får kompensera mig med att ta notan när vi är ute och äter äter

• Anonym (Ylva)

Jag förstår inte vad du menar att ni gjorde. Bodde ni isär ett tag på grund av barn och betalade varsitt boende, nu bor ni ihop igen men han vill ha betalt för det han betalade för sitt boende då?

• Anonym (Delar)

Nu var det visserligen jag som var bonusföräldern, men vi har haft gemensam ekonomi sedan dag 1. Vem som betalar för vad är inte viktigt för oss.

• Anonym (Yconoma)

Suck.

Man gör en budget gemensamt.
    Sen följer man upp sina utgifter löpande.

Den som då kommer ett år senare och säger att den inte visste vad som hände eller var med på det får stå sitt kast, även om man givetvis kan omförhandla sin ekonomi framåt.

Den som vill slippa tjafsa om pengar lär sig att vara tydlig runt pengar.

• Anonym (E)

Det där skulle ni naturligtvis ha pratat om när ni fixade en bostad till.

Om ni fixat bostaden mest pga dig eller ditt barns, är det väl rättvist att du betalar mer för det, så ni delar kostaden 75/25 eller så. Han borde också ha tagit upp betalningen innan, så han borde inte slippa undan betalning helt. 

• Anonym (F)

Någon tror och någon menar och förväntar sig något annat. Raka rör och klarspråk är det som gäller. 

Nu är läget som det är och ni får ta det från här och nu. Svårt att ha en åsikt utan mer info om vad det handlar om. Var inte biopappan inblandad alla i det här?

Svar på tråden Bonusfamiljer