• Anonym (Hjälp)

Svullen tonsill ena sidan

Var sjuk i 2 veckor och blev frisk för lite över en vecka sedan. Hade otroligt ont i halsen när jag var sjuk, nu däremot när jag är frisk så har jag fortfarande ont i halsen till och från men har bara ont på ena tonsillen! Det gör verkligen ont i omgångar och när jag kollat i halsen så ser jag att min ena tonsill, den sidan det gör ont så är den lite större/svullen än den andra. 

Vad kan detta vara? Är det något som ska kollas upp? Har inte märkt någon förbättring, bara att det kommer och går.

• Svar på tråden Svullen tonsill ena sidan
  • Swedman

Jag har haft stora problem med tonsillerna och fick de bortopererade efter att läk testat flera olika starka antibiotika. Att din ena är svullen tror jag inte betyder nåt speciellt mer än att du inte sovit och tagit hand om dig tillräckligt mycket för att det ska gå tillbaka. Bekymmer och oro, dålig sömn etc. påverkar. Du får äta värktabletter och ta hand om dig. Sova bra och kanske käka en kur vitaminer. 
    Mig veterligt kapslar de in bakterier(?) som bryter ut när ditt immunförsvar går ner. Därför tog de bort mina och efter det blev jag aldrig mer förkyld så där rejält. Ibland kan de ömma lite men det är ingenting mot när man låg i en vecka och hade ont och inte kunde äta/dricka.

Svar på tråden Svullen tonsill ena sidan