• Kikisworld

Stopplikt till höger – eller inte?

En orolig själ som snart ska på uppkörning får små panik över allt just nu. Jag undrar vad som egentligen gäller i den här situationen om man ska svänga höger. Gäller stopplikten eller inte?

Det finns ingen stopplinje till höger, och om man hamnar i ett eget körfält känns det som en separat väg. Stoppskyltarna är dessutom inte placerade på den sidan.

Jag bifogar även bilder på skyltningen 200 meter före skyltningen.

• Svar på tråden Stopplikt till höger – eller inte?
  • Zouxman

Går inte att förstora bilderna på mobilen. Men jag ser att du tagit bilder från streetview, så kan du ge adressen så man kan titta bättre själv? Spontant ser det ut som att det är en påfart till höger, vilket gör att det bara är att köra och accelera, blinkar vänster och byta körfält om det är fritt.

• Kikisworld
    Zouxman skrev 2025-07-16 23:04:33 följande:

Går inte att förstora bilderna på mobilen. Men jag ser att du tagit bilder från streetview, så kan du ge adressen så man kan titta bättre själv? Spontant ser det ut som att det är en påfart till höger, vilket gör att det bara är att köra och accelera, blinkar vänster och byta körfält om det är fritt.

maps.app.goo.gl/pDAmArqP73pexQX8A

Bifogar länken här! Tack :)

• Tukt

Där är det ju ingen stoppplikt. Ser mer ut som blixtlåsprincipen.

• Anonym (Kör)

Om man tittar på bilden från den väg du ska svänga ut på (till höger) så ser man att det bara finns stopp-markeringar på marken vid vänsterfilen, inte i högerfilen.
  • Jimmy75

Helt rätt som du själv tänker. Det är inte stopp-plikt för högersväng. Du svänger bara höger, accelererar och blinkar och svänger sedan vänster ut på körbanan om inte den filen du svänger ut på fortsätter hela vägen rakt fram. Om det inte är en 2+1 väg man kommer ut på så är det troligen ett accelerationsfält.

• Jimmy75

Ser nu att det är en 2+1-väg man kommer ut på, så efter högersväng är det bara att accelerera upp till den tillåtna hastigheten och ligga kvar.

• Spucks

Stopplikt när du svänger till vänster, väjningsplikt när du svängar till höger.

Skyltar måste ALLTID stå till höger om dig, om de ska gälla dig. De får även stå på både höger och vänster sidan, men inte bara på vänster sidan. Därför gäller stopskylten inte dig.

Svar på tråden Stopplikt till höger – eller inte?