• Anonym (Kaja)

Rimligt?

A driver ett "halvprofessionellt" instakonto som har med hens jobb att göra. När hen blev tillsammans med B för ca tre år sen skrevs en del om det nya förhållandet, men sen tonades det ner. Numera är det främst fokus på jobbet och lite smått om barn och hälsa mellan varven.

B har inte följt kontot på närmare ett år och vill börja igen. Då sa A "bara om du inte skriver massa gull i kommentarsfälten" (som hen brukade förr). B blev sårad och känner sig undanskuffad, som att A inte vill att B ska få synas, att förhållandet är hemligt helt plötsligt etc...

• Svar på tråden Rimligt?
  • Anonym (Kräv)

Jag skulle verkligen inte uppskatta om min partner skrev en massa gulligull i kommentarer på ett mer professionellt konto. Skulle kännas helt fel och väldig oproffsigt. 

Aty nämna att man har ett förhållande och kanske skriva om det lite mer när det är nytt är en sak. Men att hålla på sen med gulliga kommentarer blir ju bara pinsamt. 

Har överhuvudtaget svårt för par som ska kommunicera med varandra via sociala medier - prata privat när det är privat! Ser bara desperat och uppmärksamhets törstande ut. 

• Anonym (Jane)
    Anonym (Kaja) skrev 2025-07-17 13:41:31 följande:
    Rimligt?

A driver ett "halvprofessionellt" instakonto som har med hens jobb att göra. När hen blev tillsammans med B för ca tre år sen skrevs en del om det nya förhållandet, men sen tonades det ner. Numera är det främst fokus på jobbet och lite smått om barn och hälsa mellan varven.

B har inte följt kontot på närmare ett år och vill börja igen. Då sa A "bara om du inte skriver massa gull i kommentarsfälten" (som hen brukade förr). B blev sårad och känner sig undanskuffad, som att A inte vill att B ska få synas, att förhållandet är hemligt helt plötsligt etc...

Känns inte som att en massa gullande passar när det mest handlar om hens arbete. Men det är inte samma sak som att det ska smusslas med förhållandet.

B klarar väl av att följa och skriva något utan att gulla. Gullandet kan ni sköta privat hemma. Inte inför öppen ridå. 
  • Anonym (Kaja)
    Anonym (Jane) skrev 2025-07-17 14:34:47 följande:
    Känns inte som att en massa gullande passar när det mest handlar om hens arbete. Men det är inte samma sak som att det ska smusslas med förhållandet.

B klarar väl av att följa och skriva något utan att gulla. Gullandet kan ni sköta privat hemma. Inte inför öppen ridå. 

Smusslas?

• Anonym (Jane)
    Anonym (Kaja) skrev 2025-07-17 18:18:56 följande:

Smusslas?

Ja, B känner ju att förhållandet är hemligt. Dvs att A smusslar med det. 
  • Anonym (d)

Gullgull sparas till ev "grattis på födelsedagen älskling/alla hjärtans dag". Gullgull passar inte till vanliga poster med ett professionellt konto. Det är inte svårt att messa gullgullet i stället eller helt enkelt säga några faktiska ord till sin partner

• Anonym (E)

Håller med övriga, B överreagerar 

• Anonym (Snäll)

B verkar väldi känslig. 

• Anonym (P)

Låter som att B uppfattar det som att A beskyller B för att det förr skrevs om relationen, trots att det var A själv som gjorde det. A behöver vara tydligare. 

• Kvittning

Åh nej, du kan absolut inte skriva gulligull på ett konto som till största delen handlar om jobb. 

Det är pinsamt på vanliga konton med partners som beter sig på det sättet, om jag såg det på ett konto som utgör sig för att vara proffessionellt jobbrelaterat hade jag ifrågasatt kompetensen hos kontoinnehavaren.

• Queen81

Jag tycker inte att man behöver gulligulla med varandra överhuvudtaget på sociala medier. Och definitivt inte på en professionellt sida. Men det är jag det.

Svar på tråden Rimligt?