• Isabiten

Kan man klara 1000kr i matbudget sista veckan innan lön?

Vi är en familj på fyra personer, två vuxna och två tonåringar. Min yngsta har selektivt ätande, glutenintolerans och autism så har särskild mat till honom. Det skulle vara intressant om vi andra kunde klara oss på 1000-lappen sista veckan innan lön. Vill att det ska kännas ok med maten eftersom vi är lediga. Vad hade du prioriterat? Tilläggas bör att äldste pojken tränar stenhårt och gärna äter kyckling. 

• Svar på tråden Kan man klara 1000kr i matbudget sista veckan innan lön?
  • Anonym (B)

Gör en paj med potatismos, kycklingbitar och grönsaker. Grönsallad eller vitkålssallad till, treveckorssallad. 

• Grässtrå77
    Anonym (B) skrev 2025-07-18 10:59:26 följande:

Gör en paj med potatismos, kycklingbitar och grönsaker. Grönsallad eller vitkålssallad till, treveckorssallad. 

Nyfiken fråga, hur smakar paj med potatismos? Det låter inte speciellt gott, men det kanske är en höjdare? Eller är det bara för att det ska bli billigare än äggstanning?
  • Anonym (B)
    Grässtrå77 skrev 2025-07-20 00:50:05 följande:
    Nyfiken fråga, hur smakar paj med potatismos? Det låter inte speciellt gott, men det kanske är en höjdare? Eller är det bara för att det ska bli billigare än äggstanning?
    Tänkte på engelsk Shepherds pie, jättegott! Fast annat kött i den. Finns många goda engelska pajer 
  • Anonym (Ekonomi_och_barn)

Har man så dålig ekonomi anser jag att det är dumt att ens sätta barn till världen. Vidareutbilda dig så du kan ta ett mer högavlönat jobb. Jag tror inte att jag under mitt vuxna liv någonsin haft så lite pengar kvar sista veckan i månaden.

• Anonym (Jane)
    Anonym (Ekonomi_och_barn) skrev 2025-07-20 15:33:54 följande:

Har man så dålig ekonomi anser jag att det är dumt att ens sätta barn till världen. Vidareutbilda dig så du kan ta ett mer högavlönat jobb. Jag tror inte att jag under mitt vuxna liv någonsin haft så lite pengar kvar sista veckan i månaden.

Varför läser du inte TS inlägg innan du skriver?
  • Anonym (Jane)

Korkad kommentar. Ska man sälja barnen när de är tonåringar om ekonomin blir sämre? Din utbildning verkar inte ha någon inverkan vare sig på det intellektuella eller empatiska planet. 
  • Anonym (Tjing)

Men hon hade ju.pengar som hon inte ville röra! Vad är det för fel med att äta billigt, så länge det är gott och nyttigt?

Tänk vad gott ställt TS skulle ha under vidareutbildnimgstiden, som du föreslog.

Nej det nya inne är att sparka nedåt. Intressamt att se.
  • Anonym (Ekonomi_och_barn)
    Anonym (Tjing) skrev 2025-07-23 09:11:07 följande:
    Men hon hade ju.pengar som hon inte ville röra! Vad är det för fel med att äta billigt, så länge det är gott och nyttigt?

Tänk vad gott ställt TS skulle ha under vidareutbildnimgstiden, som du föreslog.

Nej det nya inne är att sparka nedåt. Intressamt att se.
    Oj, såg inte det förrän nu när jag läste en gång till. Trodde att det var ytterligare en gnälltråd från någon som är orsak till sin egen "fattigdom" Det handlar för mig inte om att sparka neråt, utan att få folk att förstå att de har ett ansvar för hur deras ekonomi ser ut. Jättebra att hen sparat undan pengar som hen inte vill röra. Själv har jag ett par miljoner på sparkontot, men det har tagit blod, svett och tårar att nå dit. Lyckligtvis då gör det att jag inte behöver äta billig, lågkvalitativ mat.
  • Anonym (Jane)
    Anonym (Ekonomi_och_barn) skrev 2025-07-23 09:50:55 följande:
    Oj, såg inte det förrän nu när jag läste en gång till. Trodde att det var ytterligare en gnälltråd från någon som är orsak till sin egen "fattigdom" Det handlar för mig inte om att sparka neråt, utan att få folk att förstå att de har ett ansvar för hur deras ekonomi ser ut. Jättebra att hen sparat undan pengar som hen inte vill röra. Själv har jag ett par miljoner på sparkontot, men det har tagit blod, svett och tårar att nå dit. Lyckligtvis då gör det att jag inte behöver äta billig, lågkvalitativ mat.
    När man skriver att folk inte borde skaffa barn för att man i tonåren har det knapert, då sparkar man neråt. Den kommentaren tillför ju inget, du vet ju inget om vad som lett fram till den dåliga ekonomin. 
  • Anonym (Tjing)
    Anonym (Ekonomi_och_barn) skrev 2025-07-23 09:50:55 följande:
    Billig och nyttig mat med bra näringsvärde: 

Kål, potatis, morötter, ägg, kålrot och rotselleri, youghurt, havre, bönor, kikärtor, linser, konserverade tomater i tetra, frysta grönsaker som spenat och ärter t.ex, hembakade bullar och bröd med lite mer fullkorn (och utan emulgeringsmedel och konserveringsmedel), sill, äpplen, frukter och grönsaker som är i säsong just nu, mjölk i begränsad omfattning, jordnötter utan salt. Ibland musslor och makrill på burk, men konserver är inte så bra att äta i stor omfattning.

Vill man ha gratis spenat kan man plocka kirskål ute. 

Detta är högkvalitativ mat, om du äter mycket sådant så kommer du att hålla dig friskare än de som äter en traditionell svensk kost. 
  • Ensam hemma

Förr fick man ofta barn som ung. Inget fel med det för de flesta hade det "dåligt ekonomiskt". Inga bidrag, ingen barnomsorg heller men man hade grannar, vänner, föräldrar och annan släkt som bidrog till att vi fick mycket vuxenkontakt och vi var tryggare än många barn har idag med föräldrar som kämpar med att skaffa sig prylar och status.

Anonym (Jane) skrev 2025-07-23 10:15:15 följande:
    När man skriver att folk inte borde skaffa barn för att man i tonåren har det knapert, då sparkar man neråt. Den kommentaren tillför ju inget, du vet ju inget om vad som lett fram till den dåliga ekonomin. 
    Jag hoppas att det gått riktigt bra för TS med målet att äta billigt en vecka.
  • Anonym (A)
    Isabiten skrev 2025-07-17 13:57:59 följande:
    Kan man klara 1000kr i matbudget sista veckan innan lön?

Vi är en familj på fyra personer, två vuxna och två tonåringar. Min yngsta har selektivt ätande, glutenintolerans och autism så har särskild mat till honom. Det skulle vara intressant om vi andra kunde klara oss på 1000-lappen sista veckan innan lön. Vill att det ska kännas ok med maten eftersom vi är lediga. Vad hade du prioriterat? Tilläggas bör att äldste pojken tränar stenhårt och gärna äter kyckling. 

Hur gick det, klarade ni er på 1000?
Svar på tråden Kan man klara 1000kr i matbudget sista veckan innan lön?