Anonym (Ekonomi_och_barn) skrev 2025-07-23 09:50:55 följande:
Oj, såg inte det förrän nu när jag läste en gång till. Trodde att det var ytterligare en gnälltråd från någon som är orsak till sin egen "fattigdom" Det handlar för mig inte om att sparka neråt, utan att få folk att förstå att de har ett ansvar för hur deras ekonomi ser ut. Jättebra att hen sparat undan pengar som hen inte vill röra. Själv har jag ett par miljoner på sparkontot, men det har tagit blod, svett och tårar att nå dit. Lyckligtvis då gör det att jag inte behöver äta billig, lågkvalitativ mat.
Billig och nyttig mat med bra näringsvärde:
Kål, potatis, morötter, ägg, kålrot och rotselleri, youghurt, havre, bönor, kikärtor, linser, konserverade tomater i tetra, frysta grönsaker som spenat och ärter t.ex, hembakade bullar och bröd med lite mer fullkorn (och utan emulgeringsmedel och konserveringsmedel), sill, äpplen, frukter och grönsaker som är i säsong just nu, mjölk i begränsad omfattning, jordnötter utan salt. Ibland musslor och makrill på burk, men konserver är inte så bra att äta i stor omfattning.
Vill man ha gratis spenat kan man plocka kirskål ute.
Detta är högkvalitativ mat, om du äter mycket sådant så kommer du att hålla dig friskare än de som äter en traditionell svensk kost.